KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 29, 2009

Buktikan hipotesis dengan hapuskan ISA - Dr Aziz Bari

KUALA LUMPUR: "Saya rasa kalau kita hendak berfikir secara saintifik mengapa kita tidak cuba buang Akta ISA, tengok apa jadi? Huru hara atau tidak?," soal Pakar Perlembagaan, Prof Dr Aziz Bari.

Beliau berkata demikian, sebagai mengulas beberapa pandangan mengatakan antara sebab kerajaan BN masih mengekalkan Akta ISA untuk mengelakkan berlakunya huru-hara sebagaimana Indonesia yang berhadapan dengan pengganas Nordin Mat Top kerana akta seperti itu dimansuhkan.

Menurut Aziz, apa yang berlaku di negara jiran itu mungkin secara kebetulan, bagaimanapun jika kerajaan mahu menguji sejauh mana kebenaran itu mereka boleh memansuhkan ISA.

"Katakan selepas mansuhkan ISA, Malaysia jadi huru-hara mungkin betul hipotesis itu. Jika tidak, memang ISA tidak diperlukan," tegasnya ketika ditemui selepas Forum ISA yang bertemakan "ISA hanya kaji semula? Kenapa tidak mansuh terus?" yang diadakan di Bar Council Sabtu lalu.

Forum dianjurkan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) membariskan beberapa ahli panel antaranya wakil-wakil agama iaitu Islam, Hindu, Buddha dan Kristian. Turut sama dijemput wakil Majlis Peguam, Lim Chee Wee, peguam Hanipa Maidin dan Pesuruhjaya Suhakam, Dato' Siva Subramaniam.

Tambah Aziz, kerajaan boleh menilai apa yang berlaku jika akta itu dimansuhkan dan inilah yang dikatakan demokrasi. Negara Malaysia sudah aman dan tenteram tidak lagi dijajah bahkan rakyat negara ini sudah matang dan pandai berfikir.

"Kita syak bahawa ISA ini bukan lagi untuk keselamatan negara tetapi untuk kepentingan orang tertentu. Takkanlah kita hendak belanjakan duit rakyat untuk menjaga kepentingan individu," katanya.

Kerajaan tidak perlu lagi Akta ISA untuk negara makmur seperti Malaysia, tetapi nampaknya hari ini kerajaan tidak percaya kepada rakyatnya sendiri, ujar beliau.

"Dengan adanya ISA sekali gus menggambarkan kerajaan dalam ketakutan dan kebimbangan yang menjadi 'mind set' pimpinan kita bukan lagi untuk keganasan," katanya.

Aziz berkata, memansuhkan ISA bukannya bermakna kerajaan perlu memikirkan undang-undang mana yang perlu diganti. Undang-undang dalam negara ini lebih daripada cukup misalnya, berkaitan hasutan kerajaan ada Akta Hasutan dan jika rakyat terlibat dalam perhimpunan haram kerajaan ada Akta Polis.

Justeru, beliau tidak menafikan sekatan dalam Akta ISA pada hari ini lebih teruk berbanding ISA pada zaman British.

Tiada ulasan: