KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 29, 2009

PAS Batu akan buat aduan SPRM, Kementerian Pelajaran batal projek Sek Keb Sri Perak

KUALA LUMPUR: PAS Kawasan Batu tidak teragak-agak untuk membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) setelah Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan (JPWP) gagal memberikan sebab mengapa projek pembinaan Sekolah Kebangsaan Sri Perak di Bandar Baru Sentul dibatalkan.

Projek yang menelan belanja lebih RM20 juta itu sepatutnya dimula pembinaannya pada 1 April 2008 dan dijangka siap pada 30 September 2009 yang lalu.

Bagaimanapun, cadangan membina dan menyiapkan sekolah mengandungi 30 bilik darjah di atas sebahagian lot 133, Sekyen 85A Kuala Lumpur yang akan dilaksanakan oleh kontraktor Contracthouse Sdn Bhd ini dibatalkan kira-kira enam bulan yang lalu. Semua pagar, rumah kongsi dan papan tanda projek diroboh.

Bercakap kepada media selepas menyerahkan memorandum bantahan kepada Pengarah JPWP, Sulaiman Wak di pejabatnya, 26 Oktober lalu, Yang Dipertua PAS, Haji Ishak Surin melahirkan rasa kesal dengan pembatalan pembinaan sekolah tersebut.

Katanya, pihak kerajaan tidak serius dan sengaja membiarkan anak-anak Melayu Islam di sini bersekolah di bawah empat blok flat 17 tingkat milik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dengan persekitaran yang menyedihkan dan tidak mengikut kriteria sebagai sebuah sekolah, yang jelas bertentangan piagam JPWP.

"Impian guru-guru dan pelajar di sini untuk mendapatkan sekolah serba baru, berkecai setelah pembinaannya dibatalkan. Oleh yang demikian, PAS Batu mohon penjelasan sebenar dari pihak kerajaan mengapa projek pembinaan sekolah ini dibatalkan setelah ianya diluluskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dan sudah dinaikkan papan projek di tapak binaan?" tanya Ishak.

Dalam pertemuan singkat selama 30 minit dengan Pengarah Pelajaran, Ishak menyerahkan memorandum bantahan pembatalan projek sekolah berkenaan. Beliaun juga turut membantah penerusan operasi sekolah di bawah flat 17 tingkat itu, sebagai suatu yang menjengkilkan sesudah negara merdeka 52 tahun.

Sulaiman tidak dapat memberikan sebab musabah kenapa pembinaan sekolah tersebut dibatalkan oleh Kementerian Pelajaran, sekalipun JPWP bertindak sebagai badan pelaksana. Beliau bagaimanapun berkata, pihaknya tahu 'keadaan' sekolah tersebut dan sangat gembira apabila kerajaan meluluskan projek sekolah baru untuk menggantikan sekolah di bawah flat itu.

Turut menghantar memorandum itu, Timbalan Yang Dipertua, Haji Suhaimi Abdul Rahman, Naib Yang Dipertua, Tarmizi Mohd Jan, Ketua Muslimat, Salbiah Abdul Wahab, Ketua Urusan Ulama, Ustaz Azhar Yahya, Bendahari, Rosden Yassin, Penolong Setiausaha, Ibrahim Awang, dan beberapa Exco PAS Kawasan Batu.

PAS menyifatkan pembinaan sekolah ini cukup tidak bertanggungjawab, membelakangi kepentingan rakyat dalam mendapatkan pendidikan selesa seperti pelajar-pelajar lain dan ini sekaligus menggambarkan pihak kerajaan tidak serius dalam menyediakan prasarana pendidikan/pembelajaran untuk anak-anak di sini melalui pembinaan sebuah sekolah yang sempurna dan mengikut piawaian sebenar sebuah sekolah.

Dalam tinjauan Dewan Harian PAS Batu ke sekolah ini dua bulan yang lalu, keadaan di sini amat tidak sesuai untuk persekitaran sebuah sekolah dengan pelbagai gangguan seperti hiruk-pikuk penghuni flat dan bunyi bising kenderaan yang lalu-lalang; kelas dicemari gangguan sekitar; tahap keselamatan sekolah dan pelajar amat dhaif; tiada berpagar; pelajar terdedah kepada kemalangan jalan raya kerana terpaksa melintasi jalan utama-masuk ke kawasan perumahan untuk pergi ke kantin setiap hari; tiada kemudahan aktiviti luar bilik darjah; tiada padang permainan; tiada tempat letak kereta guru; ruang koridor pejalan kaki antara kelas ke kelas dan pejabat turut diguna sama oleh penghuni flat; dan pelbagai lagi persekitaran yang tidak sesuai sebagai sebuah sekolah.

Mengulas lanjut, Timbalan Yang Dipertua PAS, Shuhaimi Abdul Rahman menegaskan adalah amat malang, setelah 52 tahun merdeka, dan negara menuju ke arah pendidikan bertaraf dunia, tetapi masih terdapat sekolah yang tidak memenuhi kriteria dan piawaian sebagai sebuah sekolah, dilaksana dan dihidangkan kepada rakyatnya yang begitu dahagakan pengetahuan dan pendidikan rasmi.

"Kita keliru, bagaimana sebuah projek yang telah diluluskan untuk kepentingan rakyat boleh dibtalkan begitu senang. Sudah tentulah sebelum projek pembinaan sekolah ini diluluskan, pelbagai faktor telah dibincang, dikaji dan diteliti terlebih dahulu dan tidak timbul soal projek batal setelah ianya diluluskan," tanya Ketua Muslimat PAS, Hajjah Salbiah Abdul Wahab.

Sehubungan itu, menurut Ishak, PAS Kawasan Batu juga akan memanjangkan perkara ini kepengetahuan Menteri Pelajaran yang juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menuntut agar pembatalan projek sekolah ini dikaji semula dan operasi sekolah di bawah flat ditamatkan segera demi kepentingan rakyat dan orang Melayu/Islam di kawasan ini.

"Jangan jadikan orang Melayu/Islam yang dhaif, susah di Bandar Baru Sentul ini sebagai eksperimen. Cukuplah orang Melayu menjadi mangsa PPSMI. Jangan jadikan Melayu eksperimen yang bukan-bukan. Mana ada sekolah di negara kita, di bawah flat? Persekitaran yang meloyakan. Tapi di sini ada," tegas beliau lagi.

Sementara itu, Ishak turut memuji pendedahan Harakah sebanyak dua kali berkenaan isu ini, yang banyak menyedarkan orang ramai tentang kewujudan sekolah dhaif di tengah bandar, di bawah flat.

Tiada ulasan: