KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 29, 2009

Membelek analisis A Kader Jasin: EGM MCA jadi ilham Tok Guru Nik Abdul Aziz?

SEORANG pembahas dalam tampalan lalu yang menggunakan nama pena Mtgbertam, antara lain, berkata: “Ni Tok Guru Nik Aziz ada keluaq kan cadangan supaya PAS ada EGM. Nampaknya ada lagi tajuk dato nk (nak) hentam PAS.”

Bertindak ke atas maklumat Sdr Mtgbertam, saya membaca laporan Malaysiakini dan melayari blog Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat. Saya amat tertarik dengan hujah dan saranan beliau.

Oleh kerana implikasi kenyataan Tok Guru itu penting kepada masa depan politik nasional, saya memerlukan ruang yang agak panjang untuk membuat analisis.

Mula-mula mari kita baca apa yang Nik Aziz kata. Menulis dengan tajuk “Pas: Keperluan Muktamar Khas Luar Biasa”, Nik Abdul Aziz , antara lain, berkata:

“Kalau Umno boleh buat sesuatu dengan mengadakan Mesyuarat Agong Khas dan MCA pun boleh mengadakan EGMnya sehingga sempat menggugurkan Presiden dan Timbalan Presidennya. Demikian juga dengan PKR yang telah membuat pindaan Perlembagaannya melalui Kongres Khas mereka. Maka kita?

“....Isu kita ialah isu dua tiga kerat pemimpin bermasalah. Masyarakat India pun boleh menentang Samy Vellu dengan mewujudkan parti lain. Maka pelik apa, kita panggil mesyuarat parti yang tergempar misalnya; mungkin dipanggil muktamar khaslah.

“Kalau nak kirakan, kitalah yang sepatut buat dulu. Demi “tajdid” kita perlu buat Mesyuarat Agong Luarbiasa ini. Bila Mesyuarat Agong tak mahu tukar Presiden, misalnya maka tidak mengapalah. Kita pakat-pakat belalah.

“Begitu juga dengan isu-isu di sekitar Hassan Ali atau Mustafa Ali yang tak habis-habis dengan nak bekerjasama PAS dengan Umno ke arah kerajaan Perpaduan atau UG. Tenggelam-tenggelam, timbul, kemudian dihidupkan. Kemudian dimatikan pula bila nampak orang marah. Apa ni?

“Tidak boleh jadi ni, kita duk “ghok-ghak” (kacau) begini. Orang boleh terima atau tak boleh terima, bawa ke Muktamar Khaslah; senang cerita. Biar tentu sah, nak ikut yang mana. Kita nak kekal yang mana dan buang yang mana.

“Dengan Muktamar Khas yang boleh menjelaskan dan memutuskan banyak perkara ini, puak-puak atas pagar yang membuat swing votes dan mempengaruhi keputusan pilihan raya juga akan berpuas hati samada nak swing atau tak nak swing lagi kerana mereka sudah dijelaskan oleh keputusan Muktamar Khas berkenaan. Mereka jelas.”

Singkir Haji Abdul Hadi

Inti pati cadangan Nik Abdul Aziz itu adalah apa yang beliau labelkan sebagai “dua tiga kerat pemimpin bermasalah” dalam Pas.

Siapakah dua tiga kerat pemimpin bermasalah yang Nik Abdul Aziz maksudkan?

Secara langsung beliau menyebut nama Hassan Ali dan Mustafa Ali yang menurut beliau “tak habis-habis dengan nak bekerjasama PAS dengan Umno ke arah kerajaan Perpaduan atau UG.” (UG adalah singkatan Unity Government).

Tetapi apa yang tersirat dan lebih berat adalah presiden parti, Abdul Hadi Awang. Tanpa menyebut nama beliau, Nik Abdul Aziz menulis: “Bila Mesyuarat Agong tak mahu tukar Presiden, misalnya maka tidak mengapalah. Kita pakat-pakat belalah.”

Edisi bahasa Melayu Malaysiakini dalam laporannya membuat kesimpulan bahawa Nik Abdul Aziz mahu Abdul Hadi disingkirkan. Portal berita itu melaporkan:

“Mursyidul Am PAS mencadangkan parti itu mengadakan muktamar khas bagi membincangkan isu "dua tiga kerat pemimpin bermasalah", termasuk presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.”

Saranan Nik Abdul Aziz itu boleh memberi kesan besar kepada politik nasional kerana secara efektifnya Pas adalah parti politik kedua terbesar selepas Umno. Apa jua yang berlaku kepada parti itu akan mempengaruhi politik nasional.

MCA dan MIC Penanda Aras?

Selama ini umum didedahkan kepada masalah dan krisis yang dihadapi oleh parti-parti BN. Kepemimpinan parti-parti Pakatan Rakyat dilihat sebagai padu dan mantap.

Tetapi apakah implikasinya apabila Nik Abdul Aziz berasa sesuai dan perlu untuk merujuk kepada krisis yang dihadapi oleh MCA dan MIC bagi menyokong cadangan mesyuarat agung luar biasa Pas?

Pertama, apakah krisis kepemimpinan Pas sama teruk dengan krisis MCA dan MIC?

Kedua, adakah MCA dan MIC – dua parti bukan Islam dan bukan Melayu dalam BN – boleh dijadikan penanda aras bagi Pas yang mendakwa dirinya parti Islam, yang majoriti ahlinya adalah orang Melayu?

Ketiga, adakah masalah Pas dengan Abdul Hadi sama dengan masalah MCA dengan Ong Tee Kiat dan MIC dengan Samy Vellu? Atau

Keempat, adakah Nik Abdul Aziz berharap mesyuarat agung luar biasa Pas akan singkir Abdul Hadi seperti EGM MCA singkir Ong? Dan

Kelima, adakah ini sebenarnya manifestasi perbezaan ideologi dan pendekatan di kalangan pelbagai feksyen di dalam Pas?

Pas Jurucakap Melayu/Islam

Apa pun kesudahannya, satu perkara yang tidak boleh diabaikan adalah peranan Pas sebagai jurucakap orang Melayu/Islam.

Jika ditakdirkan PR menubuhkan kerajaan pusat, Pas secara langsung menjadi wakil dan jurucakap orang Melayu/Islam menggantikan Umno dalam kerajaan.

Pada masa itu, jika Pas tidak mempunyai perwakilan yang besar dalam Parlimen atau tidak mempunyai kecekapan berunding, kepentingan orang Melayu/Islam mungkin terjejas.

Sedangkan pada masa itu harapan dan ekspektasi orang Melayu/Islam kepada Pas pasti sangat tinggi. Apa tidaknya, mereka tentu tidak menaikkan Pas dengan menjatuhkan Umno jika mereka tidak mempunyai keyakinan yang lebih tinggi terhadap Pas.

Tetapi rundingan dan tolak ansur antara Pas dengan rakan-rakan PRnya pasti tidak sama dengan rundingan dan tolak ansur antara Umno dengan rakan-rakan BNnya.

Ini adalah kerana Pas bukan parti kebangsaan Melayu. Tentulah janggal bagi Pas berunding dan bertolak ansur atas landasan bangsa sedangkan Pas menolak kebangsaan atas alasan ia assabiyah.

Pas hanya boleh menyuarakan aspirasi orang Melayu secara pintu belakang dengan menggunakan landasan Islam. Ini bermakna rundingan dan tolak ansur antara Pas dengan PKR dan DAP akan berlandaskan Islam.

Saya rasa sebagai orang Islam, orang Melayu tidak ada masalah jika Pas menggunakan Islam sebagai pemangkin rundingan dan tolak ansur dengan DAP dan PKR.

Soalnya, adakah DAP dan PKR, dua parti sekular, bersedia menerima Islam sebagai asas rundingan dan tolak ansur dalam PR?

Bagi saya, senario ini menjanjikan eksperimen politik yang sangat menarik, yang memerlukan pemain hebat dari segi kecerdikan, kecerdasan fikiran, perancangan dan pelaksanaan.

Manakala Pas melandaskan tindak-tanduknya kepada Islam, DAP akan melandaskannya kepada sosialisme dan PKR kepada liberalisme Anglo-Saxon Barat.

Politik nasional kita akan berpindah daripada perundingan dan tolak ansur berasaskan kaum kepada perundingan dan tolak ansur berasaskan agama (Pas), ideologi (DAP) dan hak asasi manusia (PKR).

Soalnya, apakah pemanggilan mesyuarat agung luar biasa Pas seperti dicadangkan oleh Nik Abdul Aziz itu akan melahirkan kepemimpinan yang mesra PR atau konservatif yang mirip kepada Pas bergerak bersendirian dan mengutamakan perpaduan Melayu?

Ditulis Oleh DATO' A KADER JASIN

Tiada ulasan: