KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 29, 2009

Antara EGM PAS, Tok Mat, Mahathir dan Ketua Audit Negara

SEHARI dua ini, ke mana saja pergi, saya pasti disapa dengan persoalan sama, mengenai tulisan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam blognya. Teman-teman dari jauh juga, sebahagiannya tidaklah sangat berminat dengan politik, melalui SMS, bertanyakan hal serupa: "Awat ni Lutfi, dua Tok Guru dalam PAS dah bergaduh? Nampak macam serius aja." Seorang pembaca setia Harakah di Bukit Indah, Ampang mengusik: "Kita dah pecah dua ke? Tapi mereka sudah pecah lima!"

Beliau mungkin merujuk 'mereka' kepada Umno yang tidak asing dengan masalah perpecahan dalamannya yang cukup serius.

Keprihatinan masyarakat terhadap PAS memang semakin tinggi. Kewibawaan Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Abdul Hadi Awang diakui semua pihak, termasuk dari golongan yang berbeza pegangan politik.

Sebagai parti Islam yang cukup berpengalaman, merasai suka-duka jatuh dan bangun, serta dilihat paling berpotensi untuk menggantikan Umno sebagai teras kepada gabungan parti pemerintah, apa juga masalah dalam PAS terutama membabitkan dua Tok Guru akan dipandang serius dan perlu diselesaikan segara.

Berdepan sambutan rakyat yang hebat, khususnya membabitkan pengundi Melayu dalam pilihan raya 1999, seterusnya menembusi sempadan kaum dan agama pada 2008, ada pemerhati menyifatkan bahawa PAS kini berdepan dengan isu menguruskan kejayaan dan menangani cabaran yang kian kompleks, sehingga ada yang mengingatkan: "Sepatutnya tempoh 2008 hingga PRU13, PAS perlu mengukuhkan kedudukan yang belum pun stabil. Usah pandang mudah sokongan luarbiasa bukan Melayu, mereka boleh beralih bila-bila masa. Masa yang sama, pengundi Melayu mesti didekati dan didampingi, suatu perkara yang saya nampak masih terabai."

Dalam pada itu, lebih ramai yang berpesan agar kepimpinan PAS jangan terjerumus dalam "sindrom menafikan" - seperti gejala yang menimpa pemimpin Umno dan merosakkan parti itu - apabila menganggap segalanya mudah untuk diatasi, dan segala sampah disapu di bawah permaidani, di samping terus menyalahkan "permainan jahat media".

Perbezaan pendapat dan percanggahan pendekatan bukannya satu dosa dalam sesebuah parti politik, hatta gerakan Islam, namun ia tentu sekali mesti diurus secara bijaksana dan tidak sampai dilihat sebagai "perpecahan dalaman" yang kronik. Keyakinan masyarakat untuk PAS menerajui perubahan bersama Pakatan Rakyat tidak wajar disia-siakan. Kesatuan dalam parti mesti utuh, selain mengeratkan hubungan dan kerjasama dengan KeADILan dan DAP.

Bagi saya, gejala yang menimpa PAS merupakan kelaziman buat parti yang semakin berkembang dan membesar. Selama ini terbukti setiap cabaran, pergolakan dan krisis makin mematangkan PAS. Namun ia bukannya dileraikan semudah itu, tanpa komitmen bersungguh-sungguh oleh pimpinan yang bijaksana dan ahli yang sabar-setia. Lebih penting, rakyat yang sentiasa memerhatikan pandai pula memberikan "markah".

II.

Agak menarik juga membelek buku Mohamed Rahmat, bekas Setiausaha Agung Umno, berjudul Umno: Akhir Sebuah Impian. Beliau yang dilihat rapat dengan Dr Mahathir Mohamad terutama ketika bekas Perdana Menteri itu menghadapi krisis keyakinan rakyat dan ahli-ahli Umno pada akhir 1980-an mempunyai tanggapan tersendiri terhadap bekas ketuanya itu.

Mohamed merakamkan bagaimana pada satu hari, dalam tahun 1999, beliau dipanggil ke pejabat Perdana Menteri. Dr Mahathir memberitahunya, "Mat, I nak gugurkan you." Beliau bertanya, "bila?" Jawab Mahathir, "sekarang juga".

Dua minggu kemudian, Mahathir memanggilnya dan meminta Mohamed menulis surat perletakan jawatan. "I dah sanggup berhenti, ada apa-apa ke untuk I?" kata Mohamad.

Seterusnya beliau mencatatkan: "Sebaliknya dengan angkuh dan sombong, dia (Mahathir) menjawab, "Nothing for you!" dan terus berlalu dari situ."

Beliau yang popular dengan panggilan Tok Mat menyifatkan tindakan Mahathir kepadanya seperti "sepah setelah habis madu".

Tulisnya lagi: "Saya sedar bahawa Dr Mahathir hanya perlukan kita apabila dia perlukan kita. Asalkan dia dapat apa yang dia mahu, masalah orang lain bukan masalahnya lagi."

Mohamed turut merakamkan pengalamannya sebagai Menteri Penerangan bersama Tun Hussein Onn ketika PM ketiga itu memanggilnya sekitar tahun 1977.

Dalam pertemuan empat mata, Hussein menyatakan: "I ada misi penting untuk you. I mahu tumbangkan kerajaan negeri PAS di Kelantan."

Mohamed mengakui dalam buku itu: "Untuk menjayakan kempen itu, saya telah menempatkan 300 pegawai dan kakitangan Bahagian Khas Kementerian Penerangan ... meyakinkan penduduk Kelantan bahawa masa untuk berubah sudah tiba."

Tok Mat juga mendedahkan bagaimana Kementerian Penerangan dipergunakan untuk meyakinkan kembali rakyat terhadap Umno, khususnya selepas parti itu diharamkan, termasuk melalui kempen Setia dan Semarak.

Begitu juga dengan usaha mengembangkan Umno di Sabah selepas Pairin Kitingan membawa PAS keluar BN: "Sebagaimana di Kelantan pada 1977, saya bawa 500 pegawai dan kakitangan Kementerian Penerangan untuk berkempen bagi pihak Umno ... mempengaruhi rakyat Malaysia di Sabah supaya menyokong Umno dan menolak PBS."

III.

Dalam buku Strategi Membanteras Korupsi, karya Jeremy Pope, sebuah buku panduan Transparency International 2002, ditekankan fungsi Audit Negara. Tumpuan saya melekat kepada ungkapan: "Auditor Negara yang kuat dan efektif adalah teman yang sangat berharga bagi pemerintah dan rakyat untuk mengurangi pemborosan dan penyelewengan. ... Negara memerlukan anjing penjaga kewangan yang pandai menyalah dan menggigit."

Tetapi bagaimana pula dengan kata-kata bekas Presiden TI Malaysia, Tunku Abdul Aziz Ibrahim: "Berdasarkan rekod lepas, saya meragui apa yang akan dilakukan (terhadap Laporan Ketua Audit Negara). Dan tahun depan akan berlaku ulangan serupa. Mereka yang terbabit tidak pernah disiasat. ... tidak ada gunanya mempunyai pejabat Ketua Audit. Ia sepatutnya ditutup."

Ditulis Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN
Ketua Pengarang Kumpulan Akhbar Harakah

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mencari kebenaran sejati
http://yeopparit.blogspot.com/