KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 22, 2010

52 tahun berkuasa: Umno peralat "Melayu" untuk ratah Melayu!


Tidak dinafikan Melayu adalah kaum pribumi di negara ini. Semua pihak mengakui hal ini. Atas kesedaran itu semasa kemerdekaan negara semua kaum telah menerima hakikat tersebut. Beberapa perkara yang dianggap satu kontrak sosial telah diterima pakai.

Oleh itu pemimpin Pakatan Rakyat mengetahui betapa pentingnya perkara ini, maka ia telah diterima pakai dan menjadi satu ketetapan di Konvensyen Pakatan Rakyat Pertama pada 19 Disember 2009 di Shah Alam iaitu:
a. Mempertahankan Perlembagaan Persekutuan Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai.
b. Melindungi kedudukan Istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum lain sejajar dengan perkara 153.
c. Mempertahankan peranan dan tanggungjawab institusi Raja Berperlembagaan.
d. Memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu sebagai lingua franca serantau, melindungi dan memperkukuhkan penggunaan bahasa ibunda semua kaum.

Bergerak atas asas inilah maka Pakatan Rakyat menerima ketetapan bersama, kerana ia merupakan perkara asas dalam pembentukan sebuah negara yang akan diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat.

Mereka sedar Melayu adalah tonggak kekuatan politik di negara ini. Maka mereka memainkan gendang yang sama untuk meletakkan Melayu dalam keadaaan bahaya sejak pilihan raya 2008 dengan merujuk apa yang terjadi di Kampung Asam Jawa Pulau Pinang yang dihalau oleh pemaju perumahan. 

Media Umno menggambarkan, ini adalah contoh Melayu dizalimi oleh kerajaan yang menindas Melayu. Sedangkan projek itu ialah projek yang terpaksa Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang menanggung biawak hidup yang ditinggal oleh kerajaan BN yang lalu.

Sepatutnya, Umno merasa malu untuk bercakap soal Melayu. Mereka kena ambil cermin menyuluh kembali muka, siapa yang menjadikan Melayu di negara ini merempat. Dunia maklum memang pemimpin Umno suka orang Melayu memgemis dan jahil, kerana akan menjadi ulam untuk Umno. 

Pemimpin Umno sedar pada hari ini yang menyokong mereka ialah Melayu subsidi dan Melayu yang tinggal di Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT). Melayu bandar dan mempunyai kedudukan ekonomi yang kuat sudah tidak menyokong Umno.

Satu lagi Melayu yang menjadi "simpanan tetap Umno" dan stok penimbal ialah peneroka  Felda. Sebab itu apabila isu FELDA dibongkar dalam media mengenai susut aliran tunai dalam masa 5 tahun sejak Najib Tun Razak mengetuai agensi itu, telah menimbulkan kemurkaan pemimpin Umno. 

Mereka marah kerana bangkai gajah sudah tidak dapat lagi disembunyikan. Dengan kewangan yang ada pada Felda pada tahun 2004, RM4.08 bilion telah susut kepada RM1.35 bilion (merosot sebanyak RM2.73 bilion). Wang Felda dibelanja kepada projek yang tidak dilihat sebagai menguntungkan orang Melayu Felda antaranya dana khas basmi kemiskinan di Sabah sebanyak RM253 juta. 

Apa kena mengena basmi kemiskinan di Sabah? Kenapa perlu ambil wang Felda, tidak cukupkah hasil minyak di Sabah, balak yang melimpah ruah. Pada hal Felda banyak di Pahang dan Johor. Ke mana pula hasil minyak Sabah sampai terpaksa mengemis dengan Felda, hak orang Melayu. 

Mereka sedar ini adalah benteng terakhir Umno, jika "simpanan tetap" ini dapat dicairkan Umno akan ditalqinkan insyaAllah di Pahang khususnya. Dua kerusi dewan undangan negeri yang  PAS menang di Pahang (Semantan dan Basrah), kedua-dua ini tidak ada kawasan Felda.

Demi ekonomi Melayu yang masih ketinggalan maka orang Melayu, kena menyokong Umno. Parti lain daripada umno tidak boleh membela ekonomi Melayu. Pemimpin Umno patut malu dengan kenyataan tersebut. 

Apa sudah jadi dengan DEB ketika tamat pada tahun 1990 ekuiti Bumiputera ada 18% tetapi telah merosot kepada 15% sahaja pada tahun 2000. Ke mana ekuiti ini hilang kalau tidak pengkhianatan yang dilakukan oleh Melayu Umno. 

PAS terbukti berjaya mengangkat martabat Melayu di Terengganu 1999-2004 daripada negeri kedua miskin menjadi nombor empat termiskin di Malaysia walaupun royalti minyak dirompak. Baru empat tahun memerintah kita mampu menunjukkan prestasi yang  baik. Cuba bayangkan kalau diberi peluang memerintah Malaysia sudah tentu lebih gemilang dan cemerlang kerana kita tahu untuk menguruskan negara dan khazanah negara

Atas nama Melayu peruntukan saham bumiputera sebanyak RM54 bilion hanya tinggal RM 2 bilion sahaja. Ke mana pergi RM52 bilion? Sekiranya dana ini diuruskan dengan baik, kita yakin pemilikan ekuiti bumiputera akan mencapai melebih daripada 30%. Tetapi akibat pengkhianatan amanah dan kejahilan pemimpin Umno-BN  maka ekuiti bumiputera hanya mendapat 19.4% sahaja.

Mereka juga menjadikan modal supaya rakyat yang miskin menjadi abdi moden dan takut untuk menyokong PAS dan Pakatan Rakyat. Umno akan mencanang bahawa Melayu mundur kerana ia adalah akibat ancaman daripada orang bukan Melayu. 

Mereka mendakwa kalau orang Melayu mahu selamat maka teruslah bersama dengan Umno kerana Umno sahaja parti yang menjaga ketuanan Melayu di negara ini. Sebenarnya atas nama ketuanan Melayu menjadi tiket kepada mereka untuk menggadai hak orang Melayu di negara ini.

Keranamu Melayu, maka Melayu dihalau dari kampung mereka sendiri. Inilah yang berlaku di Kampung Plentong Tengah, Johor Baharu hampir 290 buah rumah yang ditolak dan dihalau, walaupun mereka sudah tinggal di situ hampir 30 tahun. 
Mereka dihalau, diburu macam penduduk Gaza Pelestin oleh Israel. Kawasan yang diwakili oleh Dato’ Seri  Khalid Nordin yang merupakan Ahli Parlimen Pasir Gudang tidak memperdulikannya. Sedangkan mereka ini adalah pengundi tegar dan 100% penyokong totok Umno. Inilah balasan Umno. 

Kampong Plentong sudah menjadi Kg Umno Kelentong. Sewaktu Kampung ini diranapkan tidak ada siapa pemimpin Umno yang datang untuk menolong. Yang menjadi pendinding dan perunding ialah pemimpin daripada PAS, PKR dan DAP. Seramai 28 orang ditangkap kerana mempertahankan rumah mereka daripada diroboh pada 16 Oktober 2009. Pemimpin Umno hanya datang lima tahun sekali untuk menagih undi.

KeranaMu Melayu, tanah rezab Melayu telah hilang dari 3 juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. 

Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang Melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Kerana Mu Melayu, maka apabila orang Melayu susah, senang mereka menuding jari kepada penentang Umno dengan alasan, semua terjadi kerana Pakatan Rakyat. Mereka buta fakta, bagaimana Melayu boleh menjadi susah dalam masa tidak sampai tiga tahun. 

Mereka cuba menutup kelemahan mereka yang selama ini mengkhianat kepada orang Melayu selama 57 tahun merdeka. Keadaan mereka samalah dengan pepatah Arab, "dia pukul aku, dia menangis dan dia maki aku, maka dia mengadu, orang maki dia". Pepatah ini sesuai untuk Umno.

Sepatutnya Umno patut malu kepada Allah dan rakyat, apa yang mereka buat selama 57 tahun? Kenapa Melayu tertinggal, malah tahap pencapaian ekonomi orang India lebih baik daripada orang Melayu hasil perjuangan pemimpin politik bangsa mereka. 

Sepatutnya orang Melayu tidak boleh ketinggalan, kalau kita mendapat pemimpin yang baik dan amanah. Hujahnya ¾  anggota kabinet orang Melayu, exco kerajaan negeri orang Melayu, dan pegawai tadbir orang Melayu. Persoalaanya kenapa jadi demikian? Kena tukar kerajaan dalam PRU 13, maka kita akan dapat jawapannya. Insyaallah. - Ustaz Idris Ahmad

Tiada ulasan: