KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 29, 2010

Subky Latif dakwa Mahathir lagi bebas dari Tun Razak beri ruang "kebebasan media"

Redhuan Onn (kanan) antara yang hadir memberikan pandangan dalam Diskusi KAMI kali ke-3 baru-baru ini dan  beliau banyak menekankan soal media baru dimanfaatkan semaksima mungkin.


Hari ini (28 Julai 2010) saya mengunjungi Pejabat Harakah kerana menerima jemputan untuk menyertai NGO bernama KAMI yang mendesak kerajaan memansuhkan Akta Mesin Cetak 1984. Cukup untung bersua kembali Haji Subky Latif dan Ahmad Lutfi (Ketua Pengarang Harakah) selepas 15 tahun sejak saya meninggalkan PAS pada tahun 1995. 

Juga turut hadhir bersama ialah Ibnu Hashim dan Tarmizi Md Jam. Semua (bekas) sahabat lama ini kelihatan seolah tidak banyak berubah dari segi raut wajah melainkan Tarmizi itu lebih berisi berbanding masa saya mengenalinya era tahun 90-an. Turut hadhir Penasihat Undang-undang Harakah, Hanipa Maidin dan pakar perlembagaan, Prof Dr. Abdul Aziz Bari.

Haji Subky mengolah tentang sejarah kebebasan akhbar dalam negara dimana zaman PM kedua dan ketiga, iaitu Tun Abdul Razak dan Tun Hussein Onn merupakan zaman yang cukup kurang memberi kebebasan akhbar terutamanya dengan kawalan saham oleh individu Umno ke atas Utusan Melayu masa itu.

Haji Subky membawa analisisnya dimana zaman Dr. Mahathir merupakan detik permulaan era kebebasan akhbar secara beransur-ansur. Subky berharap supaya PM sekarang, Dato Najib tidak pula kembali kepada zaman ayah dan zaman bapa saudaranya itu.

Hj. Subky diberi masa lama untuk berseloroh dan bercerita tentang sejarah penubuhan Utusan Melayu sehingga dipimpin oleh Yusuf Ishak (selepas itu menjadi Presiden Singapura). Saya dapat mengenali beberapa fakta penting yang cukup berharga dalam majlis hari ini. Hj Subky tetap saya sanjungi sebagai salah seorang mentor semasa zaman saya dulu dalam PAS yang cukup berisi fakta tajam setiap kali beliau berceramah.

Pada tahun 1990, beliau pernah bertanya kepada saya untuk cuba teka sepatutnya bilakah Anwar Ibrahim akan menjadi PM Malaysia. Saya menjawab, 'tahun 2000 agaknya'. Subky mengejutkan saya dengan jawapan '1986'. Saya terpingga-pingga sehinggalah Subky menjelaskan bahawa peluang Anwar dan pembangkang masa itu lebih cerah sekiranya Anwar tidak masuk Umno tetapi kekal sebagai ketua barisan pembangkang. Ah!.. memang cukup tajam pemikiran Haji Subky Latif! 

Diskusi KAMI Kali Ke-3 berjaya menghimpunkan tokoh-tokoh massa bagi membincangkan isu-isu sekitar Akta Mesin Cetak & Penerbitan. Mereka yang hadir pakar Perlembagaan, Prof. Dr. Abdul Aziz Bari; penulis prolifik yang juga pengasas Harakah, Hj Subky Latiff; Peguam PAS, Hanipa Maidin; Editor Malaysia Insider, Dr. G Manimaran; Exco Paksi, Razali Endun;  adik allahyarham Dr. Burhanuddin Helmy, Drs Norbit Mohd Noor; blogger Dr. Mohd Hashim; Naib Dewan Perhimpunan Bukan Islam PAS Pusat, Vincent Lee;  Ketua Penerangan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Fadhil Osman; Setiausaha PAS Kawasan Batu, Hj Ismail Yahya; beberapa wartawan Harakah, dan Harakahdaily.

Diskusi KAMI selama  tiga jam itu diselenggarakan oleh Tarmizi Mohd Jam selaku setiausaha badan yang kini sudah berusia 10 tahun. Beberapa rumusan hasil diskusi ini akan perincikan bagi tindakan lanjut. - Catatan Redhuan Onn Abdullah.

2 ulasan:

masihingat berkata...

pulak dah..apa nama...dah lama dah...lupa ka

Redhuan D. Oon berkata...

Ralat sikit.. nama ana Redhuan Oon, bukan Ridhuan Tee, er Onn. :)