KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Julai 09, 2010

Mengapa Najib Tun Razak gentar mendedahkan laporan kewangan Petronas kepada rakyat?


Pentadbiran Dato' Seri Najib Tun Razak dicabar agar mendedahkan segera laporan kewangan Petronas kepada seluruh rakyat Malaysia secara telus, tegas bekas Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Dato' Dr Tan Kee Kwong.  

Dalam satu kenyataannya, Tan mencabar Perdana Menteri, supaya mendedahkan segala akaun dan kewangan dengan telus syarikat GLC tersebut. Meskipun Petronas sebuah syarikat berkaitan kerajaan yang diurus secara baik dan profesional dan menyumbang kira-kira 40 peratus perbelanjaan tahunan kerajaan namun akaun serta laporan kewangannya tidak pernah dibentangkan di Parlimen, katanya.

Sebagai salah seorang yang pernah menggangotai Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam Malaysia (PAC) sebelum ini, Tan pernah mendesak Menteri Kewangan II sebelum ini meneliti laporan kewangan Petronas.

"Namun Menteri Kewangan ketika itu hanya memberi tahu bahawa beliau hanya menjaga Kementerian Kewangan manakala Petronas di bawah pengawasan Perdana Menteri," katanya.

Beliau juga mempersoalkan Perdana Menteri, Umno dan seluruh kabinet, mengapa rakyat tidak boleh mengkaji dan meneliti laporan kewangan dan akuan Petronas. Keadaan ini tidak boleh diterima langsung, malah dibimbangi ada rahsia tersembunyi.

Tan juga mempersoalkan amalan Petronas yang menggunakan pemegang opsyen atau orang tengah untuk menjual minyak mentah yang dikeluarannya sama di dalam atau luar negara dan tidak secara terus kepada pasaran terbuka.

"Sekira ini benar, saya ingin bertanya kepada Petronas mengapa tidak jual secara terus kepada pasaran terbuka?," soalnya. Beliau difahamkan Petronas dipaksa menjual kepada pemegang opsyen ini pada harga yang amat rendah melalui ikatan kontrak untuk tempoh yang panjang.

"Umpamanya kontrak menyatakan Petronas perlu menjual minyak mentah pada harga US$40 satu tong sementara harga pasaran dunia kini ialah US$75 satu tong. Jadi pemegang opseyen membuat untung sebanyak US$35 satu tong dan Petronas akhirnya mendapat keuntungan yang kecil. 

"Bayangkan sekiranya harga minyak mentah dunia melambung kepada US$100 satu tong. Pada harga ini kadar komisyennya sudah tentu meningkat dan lebih baik daripada apa yang dibayar kerajaan untuk membeli dua kapal selam Perancis. Inilah cara bagaimana negara kehilangan wang setiap hari," dakwanya lagi.

Tiada ulasan: