KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 29, 2010

Puak-puak Umno ini sudah lupa, Umno Kedah telah lama rebah! Mampukah bangkit semula?

Membaca tulisan Sobri Sudin (bekas Setiausaha Akhbar kepada  Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Syed Razak Syed Zain) dalam sebuah akhbar arus perdana baru-baru ini bertajuk 'Formula menawan semula Kedah' menjentik fikiran untuk menambah sedikit pandangannya itu.

Penulis tersebut mengangkat kata-kata Presiden Umno, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, yang sering diucapkan 'berubah sebelum rebah' sebagai pendorongnya melihat Umno Kedah masih mempunyai peluang jika mahu kembali berkuasa di negeri itu.

Persoalannya, 'berubah sebelum rebah' itu tidak sesuai untuk digunapakai di Kedah kerana Umno sudah rebah tetapi pemimpin dan ahlinya, masih tidak mahu berubah. Contoh terbaik, lihat sahaja apa yang berlaku di Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Sungai Petani yang diketuai, Ali Yahya, bekas Setiausaha Politik kepada Dato' Seri Mahdzir Khalid, ketika Mahdzir menjadi Menteri Besar Kedah, selepas Syed Razak.

Beranikah Umno memecat seorang perwakilan bernama Yusof Lazim yang dikatakan bangun menjerit bagi menghalang Ali daripada menyampaikan ucapan – sedangkan dalam mana-mana persidangan Umno, memang peraturan mesyuaratnya didahulukan dengan doa, nyayian lagu Umno dan kemudiannya ucapan alu-aluan ketua bahagian.

Jika Yusof Lazim menghalang Ali daripada berucap, bermakna Yusof sudah melanggar peraturan mesyuarat. Maka, tindakan perlu dikenakan kepadanya bersama-sama orang yang menyokong keceluparannya itu, seorang yang berjawatan tinggi dalam Umno peringkat Pusat.

Pastinya, Umno Pusat tidak akan mampu berbuat apa-apa kerana Umno kini sedang sakit, mengurus dan mengecil walaupun ada beberapa orang gemuk masih berkuasa di sana – sekadar untuk memperlihatkan Umno itu segar dan bugar termasuk yang obesiti.

Umno Kedah sudah rebah. Ini hakikatnya dan kepada sesiapa yang masih mengatakan Umno Kedah belum rebah, ia sesuatu yang lucu. Lelucon ini memang sering berligar-ligar dalam politik Kedah kerana kebanyakkan orang Umno Kedah, mereka tidak suka bekerja tetapi banyak bersembang. 

Kalau mahu mengkritik sesiapa, carilah pengkritik dari Kedah. Kalau mahu bekerja, jangan kerana mereka tidak pandai bekerja. Mereka tidak pandai belajar dari sejarah walaupun Kedah pernah melahirkan dua Presiden Umno dan dua Perdana Menteri.

Hari ini, Kedah yang melahirkan kepada Malaysia seorang Bapa Kemerdekaan dan seorang lagi Perdana Menteri paling lama berkuasa – sudah kehilangan kuasa. Ketika mereka kehilangan kuasa, mereka bergaduh sama-sama sendiri, hingga menyebabkan Presiden Umno terpaksa melantik seorang anak Sabah, yang bernikah di Kedah sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri.

Ketika Umno Kedah bangga kerana Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra dilahirkan sebagai seorang Perdana Menteri yang pertama, orang Islam di Kedah pula tidak mungkin dapat melupakan kelahiran Allahyarham Ustaz Dato' Fadzil Mohd Nor sebagai Ketua Pembangkang dan Presiden PAS yang cukup mashur yang juga datang dari Kedah.

Orang Umno Kedah tentunya berbangga kerana mereka dapat menafikan hasrat Tun Dr. Mahathir Mohamad yang berhasrat menjadi salah seorang perwakilan tujuh (G7) ke Perhimpunan Agung Umno mewakili Bahagian Kubang Pasu, selepas 20 tahun memimpin Umno bahagian itu.

Hari ini, Dr. Mahathir tentunya melihat betapa beliau sendiri gagal memenangkan calon BN bagi kawasan Parlimen Pokok Sena di mana beliau sendiri adalah pengundi di kawasan tersebut kerana pengaruh PAS yang cukup tinggi.

Maknanya, Umno Kedah sudah rebah. Kena ulang-ulangi kata-kata ini buat kesekian kalinya. Jika tidak, akan ada nada penulis seperti Sobri Sudin tampil menulis dengan kata-kata 'berubah sebelum rebah' yang kononnya ditujukan kepada Umno Kedah.

Bukan, kata-kata 'berubah sebelum rebah' itu ditujukan kepada negeri-negeri lain, yang belum rebah kerana saat untuk rebah sudah semakin hampir. Di Selangor, negeri di mana Umnonya sudah rebah, ada bahagian-bahagian yang bercelaru seperti apa yang berlaku di Sungai Petani.

Di bahagian-bahagian lain juga begitu tetapi ia tidak dihebahkan kerana Umno cukup pandai 'berdendam'. Mereka merajuk cara pemimpin Umno merajuk. Diam-diam mereka akan mengundi pembangkang dan mustahil dengan jumlah keahlian 3 juta, Umno tiba-tiba kecundang. Rebah! Dalam PRU 12 yang lalu.

Di Kelantan, negeri di mana Umno sudah kehilangan kuasa sejak 20 tahun lalu, pergaduhan dalam Umno bahagian berterusan. Bahagian Rantau Panjang terpaksa mengadakan 'persidangan' dua tempat berasingan dan kedua-duanya dihadiri Naib Presiden Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

Najib ke Kuala Kedah sebenarnya bukan untuk 'menyuntik' semangat kepada ahli Umno Kedah tetapi memenuhi undangan ketua bahagian itu yang kebetulan merupakan Pegawai Khas Perdana Menteri.

Begitu juga Najib ke Kota Bharu merasmikan Umno bahagian itu bukan kerana Najib mahu membakar semangat ahli Umno di Kelantan kecuali memenuhi jemputan ketua bahagian itu yang merupakan Setiausaha Politiknya.

Hari ini, ahli Umno di Kedah buat apa? Mereka buruk-memburukkan antara satu sama lain. Jika kita bertanya dengan mereka, rata-rata mengakui bahawa kepimpinan Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Ustaz Azizan Abd Razak sekarang ini cukup baik dan berkesan.

Ketika Najib mengarahkan semua peringkat kepimpinan Umno menyerang pembangkang, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Dato' Paduka Ahmad Bashah cuba-cuba menyerang, tetapi serangannya hanya dengan bom asap, tidak meninggalkan apa-apa kesan.

Umno Kedah berpuak-puak. Umno Kedah kaki sembang. Umno Kedah tidak buat apa-apa kerja sebaliknya masing-masing hanya mahu 'mengerjakan' musuh politik masing-masing.

Masih ingat dengan nama Ustaz Fadzil Hanafi? Kononnya dia dibawa bertanding ke Kedah kerana mahu memberi nafas baru kepada Umno Kedah yang dilihat tidak mesra ulama. Malangnya, Ustaz Fadzil Hanafi hanyut dek permainan politik Umno bahagian.

Masih ingat dengan Tan Sri Dr. Abdul Hamid Othman? Di mana beliau sekarang? Adakah orang-orang Umno masih mengundangnya memberi ceramah di Kedah? Apakah orang Umno Kedah masih sudi mengundang bekas MB Kedah, Tan Sri Sanusi Junid yang dikira cukup berilmu untuk menyampaikan ucapan atau ceramah motivasi?

Umno Kedah sudah rebah. Ulang kembali. Umno Kedah sudah rebah. Mereka yang memegang jawatan ketua bahagian sebenarnya sedang menjadikan jawatan yang mereka sandang itu sebagai wahana memperkayakan diri dan keluarga sendiri.

Perangai inilah yang menyebabkan Sobri Sudin perlu tahu bahawa mereka ini bukan 'sokong kawan, makan lawan' tetapi mereka tidak suka 'makan berkawan sebaliknya mereka makan kawan-kawan'.

Ketika Umno Kedah merasakan mereka belum rebah, tanpa mereka sedari bahawa mereka sekarang ini sudah menjadi bahan sejarah kerana tidak pernah mahu mengakui hakikat bahawa mereka tidak lagi memerintah negeri Kedah, Jelapang Padi yang mereka gambarkan 'Kedah Menang, Kita Senang'. - Safar Jumaat

Tiada ulasan: