KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 15, 2010

Mengelentong jadi budaya Menteri Kebudayaan: Umno pembela bahasa Melayu? Biar betul, Rais!

Suatu yang lumrah saban tahun tatkala berlangsungnya mesyuarat agung atau perhimpunan Umno di mana-mana peringkat pun, suara-suara menyentuh ketuanan politik Melayu, nasib ekonomi bangsa Melayu dan berbagai lagi cabang kepentingan kaum itu berkumandang di sana-sini.

Persepsi yang sekian lama dibentuk ialah hanya Umno pejuang tulen hak dan kepentingan Melayu. Parti atau kumpulan lain, betapa pun mereka itu berjaya membuktikan komitmen terhadap perjuangan Melayu, seakan tidak diiktiraf kesungguhan dan keikhlasan mereka. Apa-apa jua berkaitan dengan usaha memartabatkan Melayu tidak akan sah tanpa membabitkan parti itu.

Dari sudut lain, apa juga pencapaian dan keistimewaan dinikmati orang-orang Melayu dewasa ini semuanya mahu dipulangkan kepada usaha dan jasa Umno. Seolah-olahnya tidak ada Melayu tanpa Umno dan tidak terbela hak dan kepentingan bangsa tanpa parti Melayu itu.

Kepercayaan khurafat yang memutlakkan kelangsungan hak Melayu hanya pada Umno itu menjadi modal paling ampuh buatnya mengekalkan kuasa politik. Bila-bila saja ia merasa perlu demi menyelamatkan keadaan, Umno akan memalu gendang perkauman Melayu.

Dalam hal ini ada benarnya pengamatan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dua minggu lalu berhubung tahap pendaftaran pengundi baru yang sangat rendah di kalangan orang Melayu. Pendedahan yang kononnya hasil kajian Pemuda Umno itu baginya hanyalah taktik halus parti Melayu itu membangkitkan sentimen di kalangan pengundi kaumnya.

Telahan itu agak tepat apabila pendedahan Pemuda Umno itu tidak terhenti di situ. Ia disusuli luahan kebimbangan pelbagai pihak, terutama pemimpin dan pengamat politik Melayu. Rata-rata mereka menjuruskan andaian kononnya jika peratusan pengundi Melayu semakin merosot, kuasa politik Melayu kemungkinan akan terhakis.

Rakyat cuba ditakutkan dengan kemungkinan yang sengaja dilontarkan itu. Jika nasib Umno baik, sentimen kaum itu akan menguasai suasana. Ketika itu mudah lah bagi Umno menobatkan dirinya juara Melayu dan kembali meyakinkan orang Melayu bahawa hanya dengan mengembalikan sokongan padu kepada parti itu dapat menjamin terpeliharanya hak dan kepentingan Melayu.

Kini, Umno melebarkan lagi cakapnya mengenai perjuangannya untuk bangsa. Selain kuasa politik, Umno mendakwa hanya dengan berpaut kepadanya orang Melayu akan dapat memastikan hak bahasa Melayu diperjuangkan.

Bunyinya agak meloyakan. Namun itulah loyar buruk terbaru dari Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Dato’ Seri Dr Rais Yatim. Beliau mendakwa Umno sebagai pembela dan penegak kepada usaha memartabatkan bahasa Melayu.

“Sebagai ahli Umno, kita mesti memperjuangkan isu berkaitan hak bahasa Melayu. Ia penting untuk memastikan kaum lain menghormati kita,” katanya selepas perasmian Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Kota Tinggi, Ahad (11 Julai).

Untuk itu, beliau meyeru ahli Umno kembali merujuk tanggungjawab mereka berhubung perkara itu sepertimana dimaktubkan dalam Fasal 3 Perkara 5 Perlembagaan Umno yang menetapkan bahasa Melayu dijamin kedudukannya sebagai bahasa rasmi yang tunggal.

Kita tidak arif tentang perlembagaan Umno dan kita juga tidak kelubur nak ambil tahu. Jika benar fasal itu berbunyi demikian, kita terima seadanya. Namun, sekadar memaktubkannya dalam perlembagaan parti tidak menjadikan Umno secara automatik pelindung dan pembela bahasa Melayu.

Kita tentu lebih percaya kepada realiti dihadapi bahasa ibunda di bawah pemerintahan Umno. Keluh-kesah dan rintihan para pejuang bahasa sejak berdekad lalu menceritakan bahawa pembelaan didakwa Umno itu lebih tepat dianggap pengkhianatan terhadap bahasa Melayu.

Masakan tidak jika peristiwa demi peristiwa protes dan kecaman keras pejuang bahasa sering bersambungan sejak sekian lama. Demonstrasi Keranda 152 tanggal 3 Mac 1967 adalah contoh klasik protes rakyat terhadap sikap tidak bertanggungjawab Umno dalam isu bahasa.

Para pejuang bahasa berarak ke kediaman Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman untuk menyampaikan bantahan kepada Majlis Tertinggi Umno yang bersidang pada hari itu. Mereka mendesak Umno mempertahankan bahasa Melayu, ekoran perbahasan Rang Undang-Undang Bahasa Kebangsaan 1967 di Parlimen.

Bagaimana pun peristiwa bersejarah itu nyata tidak mengubah sikap liberal Umno terhadap isu bahasa. Penodaan Dasar Bahasa Kebangsaan masih berterusan hingga kini, terutama oleh pemimpin Umno sendiri.

Kita tentu masih ingat bagaimana pemimpin kerajaan menghina pendirian pejuang bahasa dengan memperkenalkan beberapa istilah yang amat dipertikaikan. Antaranya, tema Hari Kebangsaan ‘Budaya Penentu Kecapaian’ yang dipertikaikan tata bahasanya, tagline ‘Saluran Infotainmen Anda’ untuk RTM, istilah ‘boulevard’ dan ‘presint’ di Putrajaya yang sepatutnya memanfaatkan istilah bahasa Melayu.

Begitu juga dengan pengenalan dasar pembelajaran yang mengutamakan bahasa Inggeris (BI) dan mencabar kedaulatan bahasa Melayu, seperti dasar PPSMI, cadangan wajib lulus BI untuk SPM, bahasa pengantar BI di universiti dan banyak lagi.

Kita kira rakyat, terutamanya orang Melayu tahu sejarah-sejarah ini. Maka jika kini Rais mahu mendabik dada sebagai pembela bahasa Melayu, apakah itu bertepatan dengan realiti yang telah dilakukan Umno selama ini? - Mat Zain Mat Isa

Tiada ulasan: