KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Julai 28, 2010

Bunag Umno, bangsa Melayu, negara Malaysia akan jadi lebih maju

PAS menegaskan bangsa Melayu akan bertambah kukuh dan mulia sekali gus akan menjadikan Malaysia lebih maju tanpa Umno.  Naib Presiden PAS Dato' Mahfuz Omar berterima kasih kepada Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria kerana meyakini kuasa politik Melayu akan hilang pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti.

"Saya ucap terima kasih kepada Tan Sri Harussani kerana begitu kasyaf tentang politik negara yang nampak kuasa politik Melayu iaitu Umno akan hilang. Dan kita yakin kuasa politik baru akan wujud yang dikuasai Melayu serta semua kaum yang ditunjangi Pakatan Rakyat suatu masa nanti," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut baru-baru ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena, berkata orang Melayu tidak perlu risau jika PAS dan Umno tidak bersatu kerana hak orang Melayu lebih terbela tanpa Umno. Tegasnya, sepanjang pentadbiran Umno sudah jelas terbukti sebuah parti yang menghakis kepentingan Melayu bukannya membela Melayu.

Sementara itu, Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub pula menjelaskan, PAS tidak pernah membuat sebarang keputusan untuk menghantar mana-mana pihak atas tujuan menjalin kerjasama politik dengan Umno.

"Kita dah tutup buku kerjasama dengan Umno. Dakwaan (kerjasama) itu satu ftnah, mereka cuba menghakiskan kepercayaan penyokong dan ahli PAS terhadap pemimpin PAS," katanya.

Salahuddin menjelaskan, beliau dan Mahfuz lazimnya menghadiri kesemua mesyuarat utama parti tetapi setahu mereka PAS tidak pernah membincangkan langkah untuk menghantar wakil menemui Harussani bagi tujuan tersebut.

"Kalau PAS ada membincangkan soal ini, sudah pasti saya dan Dato' Mahfuz sudah tahu," katanya lagi. Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, PAS sudah memutuskan akan tetap komited bersama Pakatan Rakyat dan isu kerjasama dengan Umno tidak lagi berbangkit.

Dalam pada itu, mengulas dakwaan wujud perbezaan pandangan antara Muhyidin dengan Najib berhubung isu kerjasama ini, Mahfuz berkata Muhyidin seperti mempunyai agenda dalaman menjatuhkan Presidennya Najib Tun Razak. 

Tegas Mahfuz, Muhyidin sedang berusaha meyakinkan pemimpin dan ahli Umno lain bahawa Najiblah punca kuasa politik Melayu yang diperjuang parti itu terhakis.

"Muhyidin sedang bina imej untuk jadi hero Melayu dalam Umno. Dia sedang mengambil kesempatan mengajak pemimpin Umno lain tikam Najib daripada belakang," katanya.

Sementara itu, Mantan Menteri Besar Perak Dato' Seri Nizar Jamaluddin membidas Harussani yang mana beliau sebagai mufti seeloknya mengeluarkan fatwa berhubung rampasan kuasa Umno BN di Perak terlebih dahulu. Katanya, Harussani tidak layak untuk menyatukan Umno dengan PAS kerana gagal menghalang kerajaan haram berkuasa di Perak.

"Jangan sibuk mencampuri urusan sebagai perantara penyatuan. Beliau tidak layak dan tidak ada hak untuk menjadi perantara kerana ia diluar bidang kuasa sebagai mufti,"katanya yang juga AJK PAS Pusat.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PAS tak meperjuangkan Bangsa Melayu, PAS meperjuangkan Islam. Tak payahlah nak jadi Hero Melayu. Biar UMNO saja yang meperjuangkan bangsa Melayu. Selangor dan Pulau Pinang contoh terbaik.

Tanpa Nama berkata...

tajuk pun salah eja macam mane nih....buang bukan bunag