KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Jun 28, 2010

Ahli parlimen "lompat katak" patut kosongkan kerusi


Wakil rakyat yang mengambil tindakan meninggalkan parti yang diwakilinya dalam pilihan raya umum lalu lebih wajar untuk dikenakan tindakan mengosongkan kerusi berbanding mereka yang dikenakan tindakan undang-undang ketika memperjuangkan nasib rakyat mereka.

Demikian ditegaskan Ketua Jabatan Pengajian Media, Fakulti Sains Sosial Universiti Malaya, Prof. Madya Dr. Abu Hasan Hasbullah kepada Harakah ketika diminta mengulas mengenai perkembangan kes melibatkan Ahli Parlimen Batu, Tian Chua.

"Bagi saya, wakil rakyat yang melompat parti lebih patut dihukum mengosongkan kerusinya yakni diminta agar diadakan pilihan raya semula berbanding wakil rakyat yang dikenakan tindakan undang-undang sewaktu melaksanakan tugas membela nasib rakyat," katanya. Ujarnya, isu mengenai tindakan undang-undang ke atas Tian Chua kini disensasikan oleh media dan Umno-BN yang mahu menangguk di air keruh.

"Pelbagai spekulasi dibuat tetapi ianya mestilah berdasarkan konsensus kerana sesuatu pilihan raya yang hendak dilaksanakan itu pastinya dengan sebab yang diperuntukkan oleh undang-undang," tegasnya. Buat masa ini ujarnya, mahkamah telah memutuskan agar beliau membayar denda sebanyak RM2,000 dan pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sendiri mengesahkan tiada sebarang arahan yang diterima daripada mahkamah bagi mengarahkan pilihan raya kecil diadakan.

"Tiada sebarang sebab yang kukuh untuk diadakan pilihan raya kecil kerana undang-undang yang ada menjelaskan seserang wakil rakyat yang dihukum boleh kehilangan kerusinya dengan sebab-sebab tertentu. Maka dengan mengambil tafsiran tersebut, sepatutnya kita harus percaya keputusan ini memandangkan negara ini mengamalkan sistem demokrasi," ujarnya.

Tian Chua diberi tempoh selama 14 hari untuk merayu keputusan Mahkamah Tinggi itu, yang menetapkan denda sebanyak RM2,000 atau dua bulan penjara atas kesalahan menggigit polis. Pertikaian pada masa ini tertumpu kepada kesan denda tersebut ke atas kerusi Chua, memandangkan Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa kerusi seseorang wakil rakyat boleh dibatalkan oleh mana-mana mahkamah sekiranya dihukum denda "tidak kurang daripada RM2,000."

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 17 Jun lalu mengurangkan hukuman denda sebanyak RM3,000 atau enam bulan penjara, yang ditetapkan oleh Mahkamah Majistret pada 29 Oktober tahun lalu.

"Memandangkan perkara ini pada awalnya didengar dan diputuskan oleh Mahkamah Majistret, rayuan di Mahkamah Rayuan bukanlah (secara) automatik. Penangguhan hukuman oleh Mahkamah Rayuan adalah perlu dan tertakluk kepada persoalan undang-undang yang timbul dalam proses rayuan di Mahkamah Tinggi," kata peguamnya, Ranjit dalam satu kenyataan.

"Walau pun penetapan hukuman telah menjadi pertikaian umum (berkaitan kesan kepada kedudukan Chua), permohonan untuk menangguhkan hukuman bagi rayuan akan dikemukakan, sebahagian besarnya, (bagi mencabar) keputusan Mahkamah Tinggi yang mempertahankan sabitan tersebut," katanya.

Tiada ulasan: