KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Jun 23, 2010

Dua usul kontroversi PAS Batu diterima tanpa bahasa dalam Muktamar Tahunan PAS ke-56 di Kelantan


PADA tahun ini, saya selaku Naib Yang Dipertua PAS Kawasan menolak untuk dipilih sebagai perwakilan PAS Kawasan Batu. Memberi laluan kepada rakan-rakan pimpinan lain untuk menikmati Muktamar Tahunan PAS Ke-56. Kali ini diadakan di Pusat Tarbiyyah Islam Kelantan (Putik), Pangkalan Chepa bermula 9 hingga 13 Jun lalu. Menginap di homestay, Jalan Long Yunus.

Saya bertugas mengepalai kru wartawan Harakah di muktamar. Tiga dewan bersidang serentak, Pemuda, Ulama dan Muslimat di tempat yang berasingan. Tahun lalu, dan sebelumnya, saya sudah menjadi perwakilan. Tahun depan, insyaalah.

Perwakilan kali ini ialah Timbalan YDP, Haji Suhaimi Abdul Rahman (baju Melayu pink); Setiauasaha Kawasan, Haji Ismail Yahya (baju Melayu hijau muda); Ketua Penerangan, Haji Jamhur Nawawi (baju Melayu hijau gold), AJK PAS Kawasan, Haji Ismail Ibrahim (baju Melayu hijau biru) dan perwakilan wajib YDP sendiri, Haji Ishak Surin, 75, (baju Melayu hitam). Keterangan ini berdasarkan gambar paling bawah.

Dua usul PAS Batu diterima tanpa bahas. Satu menuntut agar Suhakam dibubarkan. Kedua mendesak PAS Pusat mewujudkan polisi persitiharan harta kepada umum/media terhadap mana-mana individu yang dilantik oleh parti dalam kerajaan termasuklah wakil rakyat serta mendesak Kelantan dan Kedah menubuh dan menguatkuasakan pada kadar segera Jawatankuasa Hisbah bagi meyakinkan rakyat dalam soal integriti seperti mana yang dilakukan oleh PKR di Selangor dengan SELCAT dan DAP di Pulau Pinnag dengan CAT.