KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Mei 16, 2009

Lagi panjang krisis di Perak, lagi bagus?


SEWAKTU Pilihanraya Umum 1978, BN menggunakan isu 'pakatan sulit PAS-DAP' sebagai strategi untuk menundukkan pembangkang. Kononnya Yang Dipertua Agong PAS, Datuk Asri Muda dan Setiausaha DAP, Lim Kit Siang mengadakan persefahaman untuk tidak bersaing antara satu sama lain dalam menghadapi BN, tulis kolumnis Harakah, Zulkifli Yahya.

Mereka menggunakan semua media talibarut BN menyenaraikan kawasan yang ditandingi DAP dan PAS. Kebetulannya, DAP memilih kawasan majoriti bukan Melayu, manakala PAS pula memilih kawasan majoriti Melayu; berasaskan potensi untuk menang (realiti politik pada masa itu) maka teori kewujudan 'pembahagian kerusi' antara kedua parti tersebut semacam berjaya dibuktikan. Pun begitu, terdapat juga kerusi di mana berlaku persaingan PAS-DAP, tetapi media talibarut BN berjaya menyembunyikannya.

Pembahagian kerusi bukan isu besar, tapi yang mahu dimomokkan oleh BN ialah wujudnya persefahaman antara PAS sebuah parti yang dianggap pelampau Islam dengan DAP sebagai sebuah parti yang dicop pelampau Cina. Orang Melayu sukar menerima DAP, manakala orang Cina menolak mentah-mentah PAS. Maka apabila BN menonjolkan isu 'Pakatan sulit' PAS-DAP ia ibarat satu peluru untuk membunuh dua musuh. Ia sangat berkesan pada masa itu.

Selepas dua puluh tahun berlalu, DAP melakukan satu percubaan untuk menjalin kerjasama dengan PAS melalui gagasan yang dinamakan Barisan Alternatif. Pilihanraya Umum 1999 menunjukkan PAS tidak mengalami apa-apa kecederaan di sebalik kerjasama dengan DAP dari segi mendapatkan sokongan orang Melayu.

Sebaliknya DAP yang menerima bencana amat teruk. Ramai pemimpin mereka kecundang, termasuk Lim Kit Siang. Undi rosak di kerusi tradisi DAP sangat besar, menunjukkan orang Cina langsung tidak dapat menerima kerjasama DAP dengan PAS. Ini memaksa DAP keluar Barisan Alternatif dan bersendirian dalam Pilihanraya Umum 2004, yang menyaksikan mereka kembali mendapat sokongan dari pengundi tradisi DAP.

DAP masih takut bersama PAS pada Pilihanraya Umum 2008. Tetapi tanggapan DAP kali ini salah kerana orang Cina sudah boleh menerima PAS. Lalu wujudlah Pakatan Rakyat, tapi harus diingat PR lahir selepas 8 Mac 2008. Ia dimantapkan cuma dalam masa 14 bulan. Sekalipun masa diambil cuma lebih sedikit dari setahun, namun imej PR, khususnya yang melibatkan kerjasama mantap PAS-DAP diserlahkan dengan cemerlang sekali.

Apakah isu yang berjaya menggilap imej PAS begitu rupa di kalangan masyarakat bukan Islam di negara ini? Seluruh pemerhati politik harus menerima hakikat bahawa jawapannya ialah; semua isu yang berlaku di Perak sejak 8 Mac 2008 hingga kini!

Antara paparan menarik yang dilihat rakyat di Perak ialah: Kedua-dua parti boleh bersama dalam keadaan susah dan senang, PAS tidak pernah mengkhianati persepakatan politik, apa yang dimomokkan terhadap PAS selama ini adalah tidak betul, runtuhnya tembok perkauman dan (yang lebih penting) runtuhnya imej perkauman terhadap PAS dan DAP. Pancaran imej ini tersirna di seluruh negara, tidak di Perak sahaja.

Berbalik kepada isu di Perak. Tanpa pembubaran DUN, krisis tidak selesai dengan mudah. Sewaktu rencana ini ditulis Dr. Zamri kembali jadi Menteri Besar selepas 19 jam Nizar berkuasa. Peguam Nizar tidak akan berdiam diri, akan ada episod seterusnya yang memungkinkan Nizar kembali.

Bagi BN, di samping menggunakan mahkamah, mereka akan berusaha adakan sidang DUN untuk mengusul undi tidak percaya terhadap Nizar. Dengan beranggapan bahawa Spekaer DUN sekarang adalah milik mereka dan BN mempunyai majoriti, mudah bagi mereka untuk berbuat apa saja. Soalnya, DUN baru saja bersidang, yang dibuat mesti atas perkenan Sultan. Tidak nampak bagi Sultan untuk berkenan mengadakan sidang DUN secara tergesa-gesa kerana ia mendedahkan baginda terhadap persepsi buruk bahawa Sultan turut terbabit dalam konspirasi politik BN.

Katakan dengan menggunakan khidmat samseng (seperti 7 Mei lalu), R. Ganesan dapat memimpin persidangan DUN dan undi tidak percaya terhadap Nizar pun berjaya dilakukan. Peguam Nizar akan membawa kes speaker haram pula ke mahkamah. R. Ganesan boleh tersingkir. BN dan PR masing-masing ada peguam yang hebat belaka.
Mereka akan guna apa saja peluang di mahkamah. Tidak pelik selepas ini kalau Dr. Zamri dan Nizar silih berganti jadi Menteri Besar. Betullah, macam cerita kartun.
Dunia akan ketawa lihat sandiwara politik tetapi yang susahnya rakyat Perak.
"Susah-susah macam ni bubar saja DUN, biar rakyat kembali buat pilihan."

Itu ucapan yang dibuat oleh pemimpin PR sebelum ini. Ia turut diulang oleh ahli-ahli akademik yang berforum di media-media elektronik. Hari ini ia turut diucapkan oleh golongan atas pagar. Percayalah nanti penyokong-penyokong BN pun akan turut terbawa-bawa dengan ungkapan itu. Tentulah nanti, majoriti rakyat akan menyalahkan BN kerana masih berdolak-dalik untuk mempertahankan kuasa yang rapuh, sedang rakyat yang susah.

Bagi Pakatan Rakyat, semakin lama krisis di Perak ini berlarutan maka ia semakin baik terhadap ‘keuntungan politik’ jangka panjang, di seluruh negara.

BN sudah dapat menduga bahawa mereka akan kalah dalam pilihanraya umum ke 13 di Pusat dan di Perak, serta kalah jika pilihanraya DUN Perak diadakan sekarang. Empat tahun bertenggek di dahan rapuh tentu lebih baik dari hilang kuasa sebelum tiba pilihanraya umum ke 13.

Tiada ulasan: