KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Mei 30, 2009

Kumpulan pro-Murugiah dakwa Kayveas hilang kelayakan ketuai PPP sejak 2005

Presiden PPP, Datuk M Kayveas (kiri) dipakaikan selendang oleh Pengerusi Perhubungan PPP Negeri Datuk Nik Sapeia Nik Yusof pada majlis perasmian Konvensyen PPP Peringkat Negeri Kelantan hari ini -- foto Bernama

PUTRAJAYA:
Krisis kepimpinan Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP) terus meruncing dengan kumpulan pro-T. Murugiah hari ini melontarkan dakwaan terbaru - Datuk M. Kayveas tidak layak memegang jawatan Presiden parti atas alasan pernah didenda RM5,000 oleh Majlis Peguam lima tahun lalu, lapor G Manimaran untuk mSTAR.Online.

Justeru, kumpulan itu mendakwa Kayveas telah hilang kelayakan untuk memegang sebarang jawatan dalam PPP termasuk sebagai Presiden sejak 2005. Jurucakap kumpulan itu, Dr. N.A. Shanmuganathan berkata, pihaknya telah membuat aduan mengenainya di pejabat Pendaftar Pertubuhan di sini pagi ini.

Selepas aduan itu kumpulan tersebut bercadang membuat laporan polis. Petang ini mereka dijadual mengadakan pertemuan dengan Pendaftar Pertubuhan Wilayah Persekutuan berhubung siasatan tentang kewujudan dua Presiden PPP sekarang.

Kayveas telah mengekalkan jawatan Presiden PPP pada Oktober 2005 tanpa dicabar. Beliau merupakan Presiden PPP sejak 1993. Kumpulan penyokong Murugiah mengeluarkan kenyataan terbaru ini ketika tinggal sehari lagi bagi Murugiah yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengemukakan rayuan berhubung pemecatannya daripada PPP.

Ekoran pemecatannya, kumpulan itu telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan Tergempar (EGM) Ahad lalu, sekali gus memilih Murugiah sebagai Presiden PPP yang baru. Kayveas mempertahankan bahawa beliau masih Presiden PPP yang sah dan menyelar tindakan Murugiah mengadakan EGM tanpa mendapatkan kelulusan Majlis Tertinggi parti. Isnin lalu Murugiah menyerahkan keputusan EGM kepada Pendaftar Pertubuhan.

Pada 26 Mei lalu, Lembaga Disiplin PPP memecat tujuh anggota parti itu termasuk Murugiah atas tuduhan melanggar perlembagaan parti.

Menurut kumpulan itu, Kayveas didenda RM5,000 oleh Majlis Peguam di bawah Seksyen 103D Akta Profesyen Guaman 1976. Mereka tidak menjelaskan jenis kesalahan yang membawa kepada denda oleh Majlis Peguam, sebaliknya ada mengedarkan makluman mengenainya.

"Satu laporan telah dibuat kepada Pendaftar Pertubuhan hari ini oleh ahli-ahli PPP bahawa Kayveas telah hilang kelayakan untuk memegang apa-apa jawatan dalam PPP sejak tahun 2005. Ini adalah kerana Kayveas telah didenda RM5,000 oleh Majlis Peguam pada 17 Mac 2005 dan perkara ini tertera dalam majalah rasmi Majlis Peguam bulan Mac/April," kata beliau pada sidang media di sini.

Katanya, mengikut Akta Pertubuhan 1966, seseorang yang pernah disabitkan kesalahan dan didenda tidak kurang daripada RM2,000 atau hukuman penjara tidak kurang daripada satu tahun di bawah mana-mana akta atau undang-undang di Malaysia, maka orang itu tidak layak memegang apa-apa jawatan dalam sesuatu pertubuhan berdaftar.

Ketika ditanya mengapa baru hari ini perkara tersebut didedahkan, Shanmuganathan yang mewakili ahli-ahli yang membuat aduan memberitahu, pihaknya hanya menyedari baru-baru ini.

"Selepas menyedari perkara itu, semalam kami sudah mengesahkan dengan Majlis Peguam dan telah memperoleh pengesahan dan oleh itu, aduan dibuat hari ini," katanya.

Tiada ulasan: