KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Mei 30, 2009

Blog Jiwokelate sifatkan Dr Haron Din berkempen guna Sinar Harian untuk menangan Nasharuddin!

Tidak siapa dapat menafikan minat Dr. Haron Din mahukan kerusi Timbalan Presiden diisi oleh Nasharuddin Mat Isa pada pemilihan PAS, 5 Jun ini


KUALA LUMPUR: Baca Sinar Harian hari ini 30 Mei 2009 bertajuk “KESETIAAN AHLI DIRAGUI”. Banyak perkara boleh direnungkan.

"Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din semalam menyuarakan kebimbangan bahawa tahap wala’ ahli kepada Presiden Parti semakin berkurangan kerana ada segelintir lebih menumpukan kepada pemimpin lain dalam memperjuangkan agendanya."

Jika ragui kepada ahli batalkan saja program Jom Sertai PAS. Kasihan kepada Program ini. Tutup saja Laman ini http://www.jomsertaipas.com/.

Siapa tak wala’ ni? Kerana pertandingan jawatan dalam parti, timbul isu tidak wala’? Bukankah pertandingan itu dibenarkan oleh Perlembagaan PAS dan Majlis Syura pada mesyuaratnya 10 Mei lalupun mempertegaskan persoalan ini.

“Konsep kepimpinan ulama bermakna Presiden, Timbalan Presiden dan ahli jawatankuasa pusat parti akan dipandu oleh Majlis Syura Ulama,” kata Dato’ Dr Haron Din, Timbalan Mursyidul Am PAS kepada pemberita ketika ditemui selepas menghadiri Mesyuarat Majlis Syura Ulama PAS. – 10 Mei 2009.

Dr Haron Din tidak berkempen?

Mengulas mengenai pemilihan peringkat tertinggi khususnya pertandingan bagi peringkat jawatan Timbalan Presiden dalam Muktamar parti Jun ini, Dr Haron Din membanyangkan bahawa calon yang bertaraf Ulamak perlu dan akan menguasai kerusi itu. – Sinar Harian 30 Mei 2009.


Sebagai Timbalan Mursyidul Am PAS, Dr Haron Din tidak sepatutnya berkempen, sepatutnya beliau senyap sahaja. Kerana beliau juga kena baca Perlembagaan PAS Fasal 14 Hak-Hak Ahli.

Sepatutnya beliau menjadi ‘orang tengah’ tidak berpihak kepada mana-mana kelompok Ulama, Profesional atau aktivis kerana setiap kelompok ini ada peranan masing-masing yang perlu digunakan bagi memajukan parti.

Jika orang seperti Haron Din sudah memihak dan menunjukkan sikap seperti ini: “Dalam keadaaan sekarang parti perlu menyelesaikan masalah yang ditimbulkan oleh setengah pihak yang menyatakan bahawa terdapat puak yang dinamakan sebagai ‘Erdogan’ yang lebih pro kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Umno, semua ini perlu diatasi oleh PAS” – Sinar Harian 30 Mei 2009.

Siapa setengah pihak itu? Sipa pula yang dituduh sebagai Erdogan yang Pro Anwar? Maka alangkah malangnya PAS selepas ini jika Dr Haron Din yang asyik ‘menuduh’ atau mendengar sahaja apa yang diperkatakan pembantu tanpa siasatan rapi ataupun sekurang-kurangnya bawalah ke mesyuarat supaya diputuskan.

Ingat! Dato’ ini bakal menggantikan Tok Guru Nik Aziz sebagai Mursyidul Am pula.

Adakah tuduhan Dr Haron Din boleh dipertanggungjawabkan, berFAKTA?. Apakah ini tidak boleh dibawa bincang dalam Majlis Syura Ulamak atau Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, TERPAKSA diluahkan kepada media-media yang dianggap musuh sebelum ini. Adakah dengan meluahkan kepada media semua masalah parti dapat diselesaikan?

Apakah Haron Din telah lupa, suatu ketika dulu, dua perkara besar yang berlaku keatas dirinya:

1. beliau telah diamanahkan untuk bertanding di Kawasan Parlimen Arau pada Pilihanraya Umum ke 11, beliau menolak dengan alasan. Alasannya memang logik? Tetapi dimana Wala’nya ketika itu. Ini juga bukti tidak ada wala’ kepada Jemaah. JIKA BELIAU SENDIRI TIDAK WALA’, APA NAK DIKATA. Semua ahli PAS Kecewa dengan sikapnya ketika itu. Dan kenapa pula pada pilihanraya ke 12, Mac 2008 lalu beliau sanggup bertanding. Alasannya juga kemas. Masalah dulunya sudah selesai. Sudah Beres Pak. Tetapi PAS terpaksa berkorban untuknya? Nak tahu lanjut, tanya PAS atau pemimpin-pemimpin PAS yang kanan-kanan. Tetapi mungkin mereka tak cerita. Jangan tanya saya. Saya pun dengar juga. Jika tanya saya, sila berikan ICnya kita periksa di Pejabat Kerajaan.

2. Suatu ketika dulu (Siasah?) Dr Haron Din pernah mencadangkan supaya PAS dibubarkan dan ditubuhkan parti baru dengan melantik orang lain (Anwar) jadi Ketua. Ini juga mengkhianati wala’ yang diberikan.

Akhir sekali jangan tuduh orang sembarangan, kerana orang lainpun boleh kata macam itu juga. “SIAPA MUSUH DALAM SELIMUT” – Orang yang berkendak dalam gelap atau orang yang menentang Orang Berkendak dalam gelap.

Cubaan membawa parti berkompromi dengan Umno jelas memperlekehkan wala’ yang ahli PAS berikan. Jangan lupa Orang ‘Baling Batu Sembunyi tangan’. Orang macam ini pun sangat membahayakan parti.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam,
Lagi2 putarbelit berkompromi dng umNO! Janganlah duk melampau sangat nak tarik PK & DAP je sertai PAS, ahli2 umNO pung PAS nak jugak ajak kearah kesejahteraan dunia & akhirat. Kalau macam ni lah tokmohan jiwokelate dan yg seangkatan dngnya, memang aku sokong Harun Din.

Tanpa Nama berkata...

Jiwo Kelate ni tak boleh dipakai. Ni pencacai Husam. Saya tak kata Husam upah dia, tapi dia ni menulis macamlah husam tu maksum. Semua yang tak selari dgn husam ditembaknya, termasuk Timbalan Mursyidul Am.

Mcm la orang tak kenal ko. Bukan ahli PAS pun, baru aje nak jinak2 hahahahahahaha