KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 23, 2009

Apabila SPRM jadi sayap baru Umno untuk rampas Selangor?



AHLI Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat, Dato' Husam Musa dalam ucapannya ketika Perhimpunan Solidariti Terhadap Teoh Beng Hock di Stadium Kelana Jaya pada 19 Julai lalu mengingatkan hadirin tentang peranan yang dimainkan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) - kini dikenali Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) - dalam menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat Perak bermula suku tahun terakhir 2008.

Ketika itu, pilihan raya kecil parlimen Permatang Pauh bakal diadakan. Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim akan kembali bertanding setelah sekian lama terpaksa berada di luar politik negara akibat pertuduhan liwat dan rasuah teknikal yang dikaitkan dengan beliau oleh rejim Tun Mahathir Mohamad.

BPR memerangkap dua orang Adun Pakatan Rakyat Perak dengan mengaitkan mereka cuba menerima sogokan untuk sebuah projek di negeri tersebut. Kedua mereka dituduh meminta wang untuk sebuah projek yang tidak wujud di Perak.

Ramai yang berpendapat, kedua-dua Adun tersebut Jamaluddin Mohd Radzi (KeADILan-Behrang) dan Mohd Osman Mohd Jailu (KeADILan-Changkat Jering) ditekan dan diugut sehingga mengambil keputusan untuk meninggalkan KeADILan dan menjadi Adun bebas yang menyokong Barisan Nasional (BN).

Selepas keduanya mengisytiharkan sebagai Adun bebas yang menyokong BN, pertuduhan rasuah terhadap keduanya digugurkan. Situasi ini menimbulkan kecurigaan di kalangan rakyat, kenapa tiba-tiba sahaja tuduhan terhadap kedua Adun tersebut digugurkan selepas keluar dari KeADILan.

Rakyat juga mula ragu dengan peranan yang dimainkan oleh SPRM dalam usaha mencegah rasuah. Apakah sungguh suruhanjaya tersebut benar-benar mahu mencegah rasuah atau menjadi alat BN untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat yang berjaya menguasai lima buah negeri selepas Pilihanraya Umum ke-12 2008.

Selain Perak, Umno-BN juga kecewa bila Selangor turut menjadi milik Pakatan Rakyat. Kerana itu, mereka berusaha dengan pelbagai cara untuk memastikan Selangor kembali ke pangkuan BN.

Modus operandi yang digunakan di Perak turut dilakukan di Selangor dengan menggunakan SPRM untuk menyiasat Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim yang dikaitkan dengan rasuah kerana menghadiahkan 46 ekor lembu sempena Hari Raya Korban tahun 2008 untuk penduduk Bandar Tun Razak.

Selain tuduhan itu, Khalid juga cuba dikaitkan dengan salahguna kuasa bila menggunakan kereta peribadinya, Lexus sebagai kediaman rasmi menteri besar. Khalid dituduh menggunakan wang kerajaan negeri untuk penyelenggaran kenderaan tersebut.

Namun, SPRM sebagai ejen BN gagal untuk mengaitkan Khalid dengan salahguna kuasa seterusnya tidak berjaya dalam misi mereka membantu BN menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Tegas Husam, SPRM sebagai ejen BN tidak pernah berputus asa. Mereka cuba mencari jalan lain bagi memastikan cita-cita untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tercapai. Kerana itu mereka cuba mengaitkan exco dan Adun Pakatan Rakyat dengan tuduhan salahguna dana kerajaan negeri.

Siasatan segera dilakukan. Keterangan mereka yang dituduh diambil dengan secepat mungkin bagi memastikan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tumbang dalam tempoh terdekat. Teoh Beng Hock antara yang dipanggil sebagai saksi untuk disoal siasat. Sasaran mereka Exco Kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah dan Teoh digunakan sebagai umpan untuk mensabitkan majikannya dengan rasuah.

Namun, Teoh yang memandu keretanya sendiri ke pejabat SPRM Selangor di Plaza Masalam bersebelahan Hotel Concorde untuk memberikan kerjasama sebagai saksi pada 15 Julai lalu akhirnya ditemui mati keesokan harinya.

Kematian penuh misteri yang menimbulkan banyak persoalan antaranya kenapa SPRM menyoal siasat hingga ke pukul 3.45 pagi dan kenapa mendiang tidak terus balik biarpun memandu sendiri sebaliknya Pengarah Siasatan SPRM, Dato' Shukri Abdull mengatakan Teoh meminta untuk berehat di Pejabat SPRM selepas disoal siasat.

Kerana itu, Husam yang juga Exco Kanan Kerajaan Negeri Kelantan itu menyifatkan SPRM sebagai ejen BN untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor sepertimana yang dilakukan di Perak tahun lepas.

Kematian Beng Hock, tegas Husam membuktikan lagi SPRM sebagai ejen Barisan Nasional (BN) dan sanggup melakukan apa saja demi memastikan cita-cita pemimpin BN untuk kembali menguasai Selangor tercapai.

"SPRM kini menjadi ejen BN untuk memastikan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tumbang dan kembali diperintah oleh BN. Apa yang berlaku di Perak tahun lepas sekarang berulang di Selangor dengan cuba mengaitkan exco dan Adun Pakatan Rakyat dengan tuduhan rasuah setelah cubaan untuk mengaitkan menteri besar dengan tuduhan yang sama tidak berjaya.

"Setelah rakyat tidak yakin dengan polis, kini mereka meragui SPRM dengan kematian Teoh Beng Hock dan kita juga ingin bertanya kenapa aduan terhadap pemimpin BN biarpun mempunyai cukup bukti tidak segera disiasat oleh SPRM?" soal Husam.

Sebelum Husam menegaskan demikian, Exco Kerajaan Pakatan rakyat Selangor, Iskandar Abdul Samad dalam satu kenyataannya kepada Harakah, mempertikaikan tindakan SPRM yang tidak mengambil apa-apa tindakan terhadap Adun-Adun BN yang telah membelanjakan hampir kesemua peruntukan RM500,000 setiap Adun dalam masa satu bulan setengah sebelum pilihan raya umum ke-12 lalu.

Perkara itu bukan rahsia kerana selepas PRU-12, terdapat Adun Pakatan Rakyat yang mendedahkan peruntukan untuk Dun mereka hanya tinggal kurang dari RM500 sahaja sedangkan RM500,000 diperuntukkan untuk setiap Dun. Ke mana habis dibelanjakan wang peruntukan tersebut sedangkan tiada apa-apa projek pembangunan dijalankan dalam tempoh sebulan setengah sebelum 8 Mac 2008?

Tetapi kerana perbuatan tersebut dilakukan oleh Adun BN maka SPRM tidak segera bertindak malah setelah setahun lebih tiada apa-apa keterangan atau pengumuman tentang kes tersebut.

"Saya tidak dengar ada Adun BN yang disoalsiasat atau pejabat mereka digeledah oleh pegawai SPRM. Dan ini jelas merupakan tindakan 'double standard' SPRM terhadap Adun Pakatan Rakyat berbanding Adun BN," tegas beliau.

Tambah Iskandar lagi, bukan hanya kes melibatkan peruntukan berjumlah RM500,000 yang dibelanjakan oleh Adun-Adun BN dalam tempoh sebulan setengah tetapi aduan mengenai pembinaan mahligai Khir Toyo yang dianggarkan berjumlah RM24 juta juga tidak mendapat perhatian SPRM.

Sebaliknya, ejen BN itu lebih berminat dengan kes yang melibatkan penggunaan RM2,400 untuk membeli bendera kebangsaan kerana ia melibatkan Adun Pakatan Rakyat berbanding kes-kes besar yang melibatkan wang rakyat berjumlah hingga ratusan juta ringgit.

Kematian Teoh memungkinkan usaha SPRM sebagai ejen BN untuk menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor akan mengalami sedikit kesukaran tetapi itu tidak bermakna mereka akan berhenti setakat itu sahaja.

Pemimpin Umno-BN begitu inginkan Selangor kerana ia merupakan antara negeri terkaya di negara ini. Memiliki kembali Selangor membolehkan banyak lagi wang rakyat boleh dirompak oleh pemimpin BN setelah setahun lebih terpaksa melihat Tan Sri Khalid merakyatkan ekonomi Selangor bukan menambah kekayaan peribadi.

Usaha pemimpin Pakatan Rakyat di Selangor, Penang, Kedah dan Kelantan mengembalikan hak rakyat dengan cara seperti memberikan air percuma amat tidak disenangi oleh pemimpin BN kerana bagi mereka, rakyat tidak seharusnya diberikan kesenangan sebaliknya perlu dibebankan dengan segala macam kesengsaraan agar pemimpin terus menerus hidup dalam kesenangan.

Ditulis Oleh IRWAN MUHAMAD ZAIN

Tiada ulasan: