KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 20, 2009

Pakatan Rakyat bimbang siasatan berpilih dan ancaman-ancaman SPRM


KUALA LUMPUR: Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang bermesyuarat 17 Julai lalu bimbang dengan perkembangan terkini, pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah secara berterusan menjalankan siasatan dan membuat ancaman ke atas pemimpin Pakatan Rakyat.

Menurut kenyataan yang ditandatangani bersama, Dato' Seri Abdul Hadi Awang, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang yang diedar pada sidang media selepas mesyuarat majlis tersebut di Pejabat Agung PAS, mempersoalkan ke manakah perginya laporan demi palortan mengenai penyalahgunaan kuasa pemimpin BN tidak diendahkan SPRM.

"Ini adalah bukti kukuh bahawa suruhanjaya yang baru beroperasi selama enam bulan itu hanyalah dijadika alat oleh BN dan Umno untuk melemahkan Pakatan Rakyat. Rakyat menuntut jawapan yang lebih tegas dari SPRM dan Perdana Menteri yang menjadikan SPRM sebagai kuda tunggangan Umno, dalam tindakan untuk merampas kerajaan negeri Selangor yang diterajui Pakatan Rakyat."

Ketiga-tiga pemimpin itu mahu badan seperti SPRM bertindak profesional dan menyelamatkan integriti mereka dengan mnegambil tindakan ke atas laporan terhadap para pemimpin BN yang telah diketahui umum terlibat dalam penyelahgunaan kuasa dan rasuah.

"SPRM seharusnya juga memberhentikan teknik mendera dalam soal siasat mereka dan mahu badan itu mengenalpasti pegawai yang terlibat dalam kes kematian Teoh dan seterusnya membawa mereka ke muka pengadilan."

Sehubungan itu, Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat mendesak dan bertegas agar satu Suruhajaya DiRaja ditubuhkan bagi menyiasat kematian mendiang Teoh dan meneliti teknik dan kaedah siasatan SPRM selama ini.

Terdahulu, dalam kenyataan yang sama, Majlis Pimpinan melahirkan rasa dukacita yang amat mendalam di atas kematian mendiang Teoh. Mereka yang mewakili seluruh rakyat Malaysia yang cintakan keadilan merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mendiang.

Kata kenyataan itu lagi, sebelum ini telah banyak kematian yang berlaku dalam tahanan pihak berkuasa seperti Allahyarham Rumie Azan Mahlie dan mendiang Ananthan Kugan. Kematian mendiang Teoh merupakan kemuncak kepada penyalahgunaan kuasa pihak berwajib dalam menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan rakyat.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ni kena wacana ngan umno ni... ko guano tg presiden?