KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 20, 2009

Kelantan mesti bertegas tuntut royalti minyak


BIAR pun kerajaan Barisan Nasional (BN) cuba menafikan pelantar minyak terletak di perairan Kelantan, namun data yang dikeluarkan Jabatan Perangkaan dan EPU menjelaskan keadaan sebaliknya, lapor SALMAH MAT HUSAIN.

Jabatan Perangkaan menyebut nilai kasar pengeluaran minyak pada 2004 di perairan Kelantan, Sabah dan Terengganu sebanyak RM47 bilion. Data tersebut secara jelas menggambarkan pelantar minyak benar-benar terdapat di perairan Kelantan.

Dan mengambil kira perkembangan itu, dari awal lagi Kerajaan Kelantan telah mewujudkan zon petrokimia di Pantai Senok, Bachok sejak lebih 10 tahun lalu. Kerajaan negeri telah menyediakan kawasan yang luas di Pantai Senok untuk dibangunkan projek hiliran petrokimia.

Malah kerajaan negeri juga telah menandatangani perjanjian persefahaman (MOU) dengan Koperasi Usaha Bersatu (KUB) pada awal 1990-an.

Namun malangnya gas daripada perairan sempadan JDA telah didaratkan di Songkhla, Thailand biar pun prasarana sudah dibina kerajaan negeri melalui Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK).

PKINK telah membina dua kilang di kawasan terbabit yang menyediakan peluang pekerjaan kepada ramai penduduk tempatan. Dan mengambil kira fakta tersebut kerajaan negeri menuntut royalti bernilai RM1 bilion berasaskan operasi pelantar minyak sejak tahun 2004.

Penghulu Mukim Senok Timur (Kemayan), Haji Ahmad Daud ketika ditemui memberitahu dianggar seluas 5,000 ekar tanah penduduk di Kampung Senok, Sungai Kemasin dan sekitarnya disediakan untuk projek pendaratan gas dan petroleum di Pantai Senak.

Menurutnya, kawasan berkenaan juga dicadangkan sebagai tapak pendaratan gas, kilang, jeti, perumahan pekerja, pejabat dan pelbagai lagi.

"Kini rakyat masih menunggu janji Kerajaan Pusat untuk memajukan industri petroleum sebagaimana yang dijanjikan. Penduduk di kawasan itu juga telah membeli tanah di tempat lain sebagai persediaan untuk diduduki sekiranya tanah mereka diambil untuk membangunkan projek itu," katanya ketika ditemui di sini.

Menurut Ahmad sebahagian besar penduduk yang terlibat dengan aktiviti itu bersetuju dipindah sekiranya tanah mereka diambil kerajaan.

Katanya, beliau bersama beberapa pegawai dari sebuah syarikat ukur dan pemetaan bertemu penduduk kampung beberapa tahun lalu untuk bertanya khabar sekiranya tanah mereka diambil kerajaan.

Beliau juga mendedahkan orang kanan bekas Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, Tan Sri Annuar Musa serta pemimpin Umno lain turut membeli berpuluh ekar tanah di kawasan itu beberapa tahun lalu.

"Mereka mungkin mengharap dapat keuntungan berlipat kali ganda sekiranya tanah di kawasan itu dibangunkan dengan projek petrokimia," ujarnya.

Imam Muda Masjid Muhammadiah, Beris Panchor, Ustaz Qabil Shafie, 40 menuntut Kerajaan Pusat membayar royalti kepada Kelantan selaras dengan slogan

Katanya, rakyat telah mengetahui pelantar minyak memang terdapat di perairan Kelantan, biar pun cuba dinafikan pemimpin Umno. Beliau juga melahirkan keyakinan kerajaan negeri mampu mengurus royalti berjumlah RM1 bilion sekiranya dibayar Kerajaan Pusat bagi melaksanakan projek bagi manfaat rakyat.

Bekas pekerja KelOil, Abdullah Nawi, 45 berkata, tujuan penubuhan KelOil untuk melaksanakan projek hiliran projek petroleum. Namun katanya akibat kegagalan Kerajaan Pusat meneruskan projek pendaratan gas di Senok menyebabkan banyak projek dirancang kerajaan negeri gagal dilaksanakan.

"Saya bekerja dengan KelOil lebih 10 tahun, apa yang ada di situ hanyalah dua projek itu sahaja yang dibangunkan kerajaan negeri melalui PKINK sebelum ini," ujarnya.

Menurutnya telaga minyak memang terdapat pelantar di perairan Kelantan yang dinamakan Cakrawala, Puspa dan beberapa lagi.

Mengenai royalti pula katanya, Kerajaan Pusat tidak seharusnya berdegil menyembunyikan fakta sebenarnya. Sudah menjadi hak rakyat Kelantan untuk mendapatkan royalti itu.

"Di sini saya ingin mencadangkan supaya kerajaan negeri membawa ke tengah perkara itu bagi membolehkan royalti minyak dibayar. Kita tidak boleh berlembut lagi dengan Kerajaan Pusat," ujarnya.

Beliau juga berkata, sekiranya royalti minyak dibayar Kerajaan Pusat membolehkan kerajaan negeri melaksanakan pelbagai program untuk kebajikan rakyat.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

This is a topic which is close to my heart.

.. Many thanks! Where are your contact details though?

Here is my web blog workouts to improve vertical jump

Tanpa Nama berkata...

Howdy, I think your website may be having web browser compatibility issues.
Whenever I look at your blog in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it's got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Aside from that, fantastic blog!

Look at my web blog ... exercises for vertical