KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 20, 2009

Muhyiddin dan BN langgar prinsip pilihan raya di Manek Urai



KUALA LUMPUR: National Institute for Electoral Integrity (NIEI) mengutuk keras tindakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin yang berjanji akan membina jambatan jika Barisan Nasional (BN) memenangi Pilihan Raya Kecil Dun Manek Urai.

Pengarah Esekutif NIEI, Amin Iskandar menegaskan tindakan Timbalan Perdana Menteri tersebut boleh dianggap sebagai rasuah pilihan raya.

Beliau juga menegaskan, janji untuk memberikan jambatan kepada penduduk Manek Urai jika mengundi BN telah melanggar prinsip "pilihanraya yang adil" oleh kerana Kerajaan Pusat telah menyalahgunakan kuasa dengan memberikan janji pembangunan dalam tempoh berkempen bagi Pilihan raya Kecil Manek Urai sedangkan lawan mereka tidak mempunyai kuasa untuk melakukan perkara yang sama.

"Diatas dasar ini, pengumuman yang dibuat oleh TPM itu telah mencemarkan perjalanan pilihanraya kecil di Manek Urai yang seharusnya berjalan dengan adil, bebas dan telus.

"Apa yang dilakukan oleh Muhyiddin ini juga boleh dilihat sebagai “politik ugut” oleh kerana penduduk Manek Urai tidak akan diberikan jambatan jika mereka mengundi PAS," tegas Amin.

Bagi menggelakkan perkara sebegini berulang pada masa akan datang, NIEI mencadangkan agar Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dengan kerjasama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mencadangkan kepada Parlimen Malaysia agar Undang-undang Anti Rasuah Pilihan Raya seperti yang dilaksanakan di negara-negara Asia yang lain seperti di Taiwan diwujudkan agar rasuah pilihan raya tidak terus menerus dipraktikkan di Malaysia.

Ini bertujuan untuk memelihara kualiti pilihan raya di Malaysia sejajar dengan standard pilihanraya yang diktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Dalam Pilihan Raya Kecil Dun Manek Urai pada 14 Julai lalu, calon PAS, Mohd Fauzi Abdullah memperolehi kemenangan dengan mendapat 5,347 undi, manakala calon BN, Tuan Aziz Tuan Mat pula mendapat 5,283 undi.

Tiada ulasan: