KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 02, 2009

BN Kelantan cemas "cah keting" bakal menyungkurkan calonnya 14 Julai ini


PEMILIHAN Tuan Aziz Tuan Mat sebagai calon Umno mewakili BN dalam pilihan raya kecil Dun Manek Urai, 14 Julai ini dibuat bukan kerana dia calon terbaik yang BN ada tetapi kerana dua sebab yang pengundi perlu tahu.

Pertama namanya ada persamaan dengan nama Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dan kedua, usaha BN mahukan undi golongan muda kembali kepada BN yang nyata kehilangan sokongan golongan ini.

Kebetulan, dia menyandang jawatan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Kuala Krai, yang tidak memberi apa-apa kelebihan kepadanya kerana sejarah membuktikan, PAS lebih mudah mencari kemenangan di Dun Manek Urai, walaupun pernah tewas sekali dalam Pilihan Raya Umum ke-11, lima tahun lalu.

Umno dan BN mempunyai pengalaman yang cukup dahsyat sejak keputusan Pilihan Raya Umum ke-12 yang lalu dalam siri pilihan raya kecil, bermula di Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Penanti.

Pening kepala Dato' Seri Najib Tun Razak memikirkan bagaimanakah cara untuk menarik minat golongan muda untuk menyokong Umno. Sudah macam-macam cara dibuat, termasuk membuka pelbagai peluang berinteraksi antara golongan belia dengan kerajaan tetapi, hasilnya, mereka masih tidak menampakkan minat kepada BN dan Umno.

Di Permatang Pauh, BN meletakkan seorang Adun yang menang ketika 'calon BN yang lain kalah' untuk menentang Dato' Seri Anwar Ibrahim. Keputusannya, BN kalah di situ.

Di Kuala Terengganu, Umno (BN) meletakkan ketua bahagian yang juga seorang Timbalan Menteri sebagai calon sebagai usaha mempertahankan kerusi Parlimen itu, namun kecundang di tangan PAS.

Di Bukit Gantang, Umno meminta 'orang-orang Umno' dari pelbagai peringkat mencalonkan siapa yang mereka akan sokong, namun Ismail Safian yang kini sudah dilantik menjadi Setiausaha Politik Menteri Besar Perak, tumpas.

Di Bukit Selambau, perebutan mahu meletakan calon masing-masing antara MIC dengan Umno meletakkan BN akhirnya terus kecewa manakala di Penanti, keyakinan untuk menang memang tiada langsung yang menyebabkan BN tidak meletakkan calon.

Hari ini, bila PAS mencadangkan supaya Umno tidak meletakkan calon di Manek Urai, Najib dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin diyakini oleh mereka yang mahu menunjukkan kehebatan di Kelantan, Umno menolaknya.

Ketika Najib mengatakan agak sukar untuk menang di kawasan yang memang merupakan kubu kuat PAS, namun Umno percaya jika 'modal' cukup, rakyat boleh dihulur dengan wang, mereka boleh menang. Syaratnya, kata mereka yang mahu mengampu kepimpinan Umno, calon BN mestilah yang tidak ada masalah.

Peringkat awal, nama bekas ketua bahagian, Datuk Wan Zaid Wan Abdullah antara yang disebut-sebut tetapi disebabkan penyandang jawatan ketua bahagian sekarang, Datuk Ramzi Ab Rahman masih di situ dan tidak bergelar YB, agak bermasalah untuk BN menang kerana 'hubungan' tegang kedua-dua orang kuat Umno ini.

Ada juga usaha mahu meletakkan Ramzi sendiri sebagai calon tetapi 'bayang-bayang' Wan Zaid tidak pernah lekang dari batang tubuh Ramzi di Manek Urai.

Nama-nama lain, hanya sekadar pelengkap quota sahaja kerana memang sejak awal-awal lagi Umno memang mahu mencalonkan 'Pemuda' bertanding di sini kerana inilah yang belum pernah dicuba dalam pilihan raya–pilihan raya kecil di Permatang Pauh, Bukit Gantang dan Kuala Terengganu dahulu.

Pemilihan Tuan Aziz ini hanyalah satu 'percubaan' bagi persediaan menghadapi pilihan raya–pilihan raya kecil dan Pilihan Raya Umum ke-13 yang akan datang.

Veteran Umno memperlawa diri masing-masing dijemput untuk menjadi penceramah tetapi di kalangan mereka yang sedang berkuasa sekarang, seboleh-bolehnya tidak akan memberi peluang kepada veteran Umno terlalu menonjol.

Mereka, yang sedang berkuasa mahu mengenengahkan kawan masing-masing kerana dalam Umno, kroni dan klik memang tidak pernah selesai. Itulah sebabnya, belum pernah jika berlaku pertukaran Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, jawatan-jawatan seperti Setiausaha, Bendahari dan Ketua Penerangan tidak bertukar.

Mereka akan melantik kawan mereka. Soal berkebolehan atau tidak, itu soal lain. Yang penting, regim baru mesti dengan kroni baru.

Umno akan menyerang peribadi calon PAS, Fauzi Abdullah yang merupakan seorang peniaga dan pemborong ikan di Kuala Krai. Hanya ini modal ampuh yang Umno ada kerana dari segi perjuangan dan pembangunan, modal ini sudah lama ditolak rakyat.

Ketika PAS yakin dengan mereka yang sering bersama dengan rakyat lebih layak di ketengahkan sebagai calon, Umno pula terpaksa berkali-kali menafikan berlaku 'cah keting' dalam soal pemilihan calon untuk bertanding di Dun Manek Urai.

Mustahil tidak ada 'cah keting'. Dan jika benar-benar memang tidak berlaku 'cah keting', kenapa Timbalan Presiden Umno perlu menafikannya?

Umno kepingin sangat hendakkan kemenangan. Biarlah kemenangan itu mungkin dengan 10 atau 100 majoriti tetapi, kemenangan itu yang mereka idam-idamkan. Jika calon BN ini menang, ia mungkin merupakan penawar duka yang sudah berpanjangan.

Namun, di kalangan pemimpin-pemimpin Umno di negeri-negeri lain, tiada siapa yang percaya calon Umno ini, Tuan Aziz Tuan Mat boleh menang. Malahan, perhubungan Umno negeri-negeri lain dikatakan tidak berminat untuk menghantar 'sebarang bantuan' ke Manek Urai kerana tidak mempunyai keyakinan BN boleh menang.

Orang Umno Kelantan mengharapkan Mustapa Mohamed membawa sesuatu kejayaan kepada parti itu setelah beliau menang tempat tertinggi dalam pertandingan MT Umno baru-baru ini. Namun, dalam masa yang sama, ramai juga risau jika Mustapa terlalu 'berjaya' hingga mampu menenggelamkan nama-nama besar lain di Kelantan.

Sedaya upaya, sama seperti Muhyiddin, Mustapa tentunya mahu membuktikan kepada Najib bahawa beliau memang diterima di Kelantan tetapi, masalah dalaman Umno di Kuala Krai, katanya berpunca dari Mustapa yang mencadangkan supaya Wan Zaid digugurkan dari mengetuai Umno bahagian itu, beberapa tahun lalu.

Najib tidak akan bersedia menerima kekalahan di Manek Urai kerana kekalahan ini akan menyebabkan orang akan mengatakan rakyat menolak Najib. Begitu juga Muhyiddin, kekalahan calon BN di Manek Urai juga merupakan 'penolakan' rakyat kepadanya selaku pengarah pilihan raya kecil ini, walaupun Mustapa adalah pengarah sebenar di peringkat negeri.

Tuan Aziz mungkin menempuh pengalaman pertama bertanding dan jika dia kalah, ini akan menimbulkan pelbagai cerita tidak elok antaranya dengan kepimpinan Umno Bahagian Kuala Krai. Sejarah membuktikan kepimpinan Umno bahagian ini tidak pernah tenang dan sentiasa bergolak.

Ditulis Oleh IDRIS SAMAD

Tiada ulasan: