KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 06, 2009

PAS tentang meritokrasi Biasiswa Nasional jika mengetepikan prinsip keadilan sejagat


KUALA LUMPUR: PAS menentang penggunaan sistem meritokrasi sepenuhnya jika kaedah untuk menentukan penerima Biasiswa Nasional adalah keseluruhannya ditentukan oleh kecemerlangan akademik semata-mata.

Presidennya, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan menegaskan, sekiranya keadaan ini berlaku, PAS berpendapat kaedah pemberian biasiswa ini adalah tidak berasaskan kepada prinsip keadilan yang menyeluruh.

Terdahulu, media arus perdana melaporkan Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak telah mengumumkan kerajaan akan memperkenalkan Biasiswa Nasional di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mulai dari tahun hadapan dan pemberiannya adalah berdasarkan kepada sistem meritokrasi sepenuhnya.

Mengulas isu ini, Ustaz Hadi berkata, akibatnya, dasar yang pincang ini akan mewujudkan jurang yang semakin melebar dalam struktur masyarakat di Malaysia.

Katanya, PAS berpendapat faktor-faktor lain yang lebih menyeluruh seperti pertimbangan latarbelakang sosio-ekonomi keluarga, kedudukan geografi sekolah sama ada dalam atau luar bandar, infrastruktur dan kemudahan pembelajaran di sekolah, jumlah guru yang tidak seimbang dan sebagainya perlulah diambil kira.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang menegaskan, PAS percaya pelaksanaan meritokrasi sepenuhnya dalam suasana pembelajaran pelajar yang berbeza dan serba kekurangan ini akan menyebabkan persaingan yang tidak adil, di mana tekanan akan menjadi lebih tinggi kepada kalangan pelajar yang mempunyai kekangan sosio-ekonomi dan kemudahan pembelajaran.

"PAS senantiasa menegaskan bahawa pertimbangan untuk melaksanakan pembahagian yang lebih adil adalah perlu mengambilkira struktur masyarakat ini, disamping pihak kerajaan menyediakan segala keperluan fizikal dan spiritual yang diperlukan oleh pelajar terlebih dahulu supaya suasana pembelajaran yang lebih baik dapat dialami oleh pelajar," katanya.

Tiada ulasan: