KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 20, 2009

Perang Babi: Masalah 30 tahun selesai dalam masa seminggu!


ISU penutupan pusat penyembelihan babi di Kampung Berjaya, Alor Setar, Kedah selesai dengan baik atas kebijaksanaan Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, ulas IRWAN MUHAMMAD ZAIN.

Ustaz Azizan biarpun bertegas menutup pusat penyembelihan tersebut atas faktor pencemaran alam sekitar dan kesihatan penduduk setempat, tidak pernah mengenepikan keperluan masyarakat Cina untuk mendapatkan bekalan daging babi.

Sebagai pemimpin yang prihatin, Ustaz zizan bersama pentadbiran beliau telah bersetuju untuk membina sebuah pusat penyembelihan baru yang bertekonologi tinggi bagi mengelakkan timbul masalah bau busuk dan pencemaran alam sekitar yang boleh menjejaskan kesihatan penduduk setempat.

Memutuskan untuk menutup pusat penyembelihan babi tersebut bukan bermakna Ustaz Azizan menafikan keperluan masyarakat Cina, jauh sekali untuk bersikap perkauman kerana warga Cina di kawasan tersebut juga turut merungut dengan bau busuk dan pencemaran kesan dari penyembelihan terbuka itu.

Namun Menteri Besar Pakatan Rakyat Kedah itu mengambil keputusan tegas semata-mata kerana prihatin dengan masalah yang menimpa penduduk di Kampung Berjaya yang terpaksa hidup dalam keadaan alam sekitar yang tercemar akibat aktiviti penyembelihan babi secara terbuka sejak 30 tahun yang lalu.

Dalam masa yang singkat, masalah yang membelenggu penduduk setempat selama 30 tahun - yang gagal diselesaikan oleh Umno dan MCA - berjaya ditamatkan dalam tempoh yang singkat dan penuh bijaksana.

Ustaz Azizan memang dikenali sebagai seorang yang tegas. Namun ketegasan beliau itu bukan bermakna tidak mempedulikan kepentingan pihak lain cuma isu penutupan pusat penyembelihan babi di Kampung Berjaya ini cuba dieksploitasikan oleh media arus perdana dengan memberikan gambaran berlaku keretakan dalam Pakatan Rakyat Kedah.

Benar, DAP Kedah mengumumkan keluar dari Pakatan Rakyat tetapi keputusan tersebut dibuat tanpa berbincang terlebih dahulu dengan pemimpin PAS dan KeADILan. Keputusan terburu-buru itu juga dibuat atas salah faham dan mungkin terpengaruh dengan mainan media arus perdana yang cuba memberikan gambaran pentadbiran Pakatan rakyat Kedah meminggirkan kepentingan masyarakat Cina.

Tetapi setelah diadakan pertemuan antara Ustaz Azizan dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, segala masalah dapat diselesaikan dan DAP Kedah tidak menolak kemungkinan untuk kembali menyertai Pakatan Rakyat Kedah.

Seperti kata Lim Kit Siang, pertemuan yang diadakan di Kuala Lumpur itu pada 9 Julai, berlangsung dalam suasana yang harmoni dan keputusan yang dibuat dengan penuh bijaksana.

Manakala bagi Ustaz Azizan pula, apa yang berlaku di Kedah merupakan masalah 'rumahtangga' yang boleh diselesaikan sendiri tanpa perlu pihak lain menyibuk untuk ambil tahu.

Bagi Umno dan Barisan Nasional (BN), selesainya masalah di Kedah merupakan satu tamparan kerana mereka mengharapkan kontroversi ini akan berpanjangan. Jika masalah penutupan pusat penyembelihan babi ini berterusan, Umno-BN akan menggunakan media milik mereka untuk memberikan gambaran kerapuhan Pakatan Rakyat. Gambaran seperti itu amat penting bagi Umno-BN dalam usaha mereka menagih kembali sokongan rakyat terutama ketika menghadapi Pilihan Raya Kecil Dun Manek Urai.

Namun malang bagi Umno-BN kerana Pakatan Rakyat yang baru berusia setahun lebih jauh lebih matang berbanding BN yang telah lama bergabung. Segala masalah dapat diselesaikan dengan segera dan bijaksana. yang lebih penting, masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh Umno-BN selama 30 tahun, berjaya ditamatkan oleh Pakatan Rakyat dalam masa yang singkat.

Tiada ulasan: