KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 20, 2009

Mengapa SPRM pejam mata apabila 27 Adun BN habiskan RM27?

SHAH ALAM: Exco Kerajaan Selangor, Iskandar Abdul Samad menyifatkan tindakan SPRM menyiasat exco-exco dan Adun-adun DAP Selangor sebagai usaha BN untuk mengucar kacirkan pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat di negeri itu.

Beliau mempersoalkan jika SPRM benar-benar hendak membanteras penyelewengan, mengapa SPRM tidak menyiasat Adun-Adun BN yang telah membelanjakan hampir kesemua peruntukkan RM500,000 setiap Adun dalam masa satu bulan setengah sebelum pilihan raya 8 Mac 2008.

"Saya tidak mendengar sebarang aduan daripada Adun BN disoal siasat atau pejabat mereka digeledah oleh SPRM," tegasnya.

Dalam kes siasatan itu beliau berkata, SPRM dengan jelas telah mengamalkan polisi "double-standard."

Sejumlah RM500,000 peruntukkan pembangunan kecil setiap seorang Adun BN untuk digunakan di kawasan masing-masing bagi tujuan kerja-kerja penyelenggaraan dan projek-projek kecil sepanjang tahun 2008.

Ketika itu BN mempunyai 54 orang ADUN, bermakna kerajaan negeri telah memperuntukkan sejumlah RM27 juta bagi tujuan itu. Bagaimanapun, kerajaan Pakatan Rakyat mendapati dalam tempoh 50 hari, RM500,000 bagi setiap Adun ataupun keseluruhan RM27 juta itu telah habis digunakan oleh Adun BN.

Beliau menegaskan, nyata sekali setelah Perak dirampas oleh BN, pimpinan mereka berhasrat untuk menggulingkan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Setelah kematian seorang Setiausaha Politik Exco Selangor, Teo Beng Hock, 30, BN nampaknya akan melakukan apa sahaja untuk mencapai matlamat mereka.

"Jentera dan agensi kerajaan seperti SPRM pula akan disalahguna untuk matlamat mereka tercapai," tegasnya.

Sementara itu, Adun Sijangkang, Dr Ahmad Yunus curiga dengan ketelusan SPRM yang tidak membuat siasatan terlebih dahulu kepada Adun BN yang telah menghabiskan peruntukkan Adun sebanyak RM500,000 dua bulan sebelum pilihan raya 8 Mac 2008.

Menurut beliau, sepatutnya SPRM telah menyiasat perkara itu terlebih dahulu bagaimana peruntukkan itu dibelanjakan tetapi sehingga kini tiada apa-apa maklumat. Tiba-tiba katanya, tiada pertuduhan tujuh Adun DAP telah disoal siasat tentang penggunaan wang peruntukkan Adun.

"Mengapa Teo masih berada di Pejabat SPRM sepatutnya dalam siasatan berada dalam keadaan selamat sebab ia dibawah tanggungjawab SPRM," tegasnya.

Beliau mendesak supaya pihak polis perlu membuat siasatan lebih terperinci supaya tiada perkara yang berat sebelah berlaku.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kan sprm tu salah satu dpd komponen bn?