KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 02, 2009

Aura luar biasa "Abe Uji" di tengah lautan manusia sewaktu diumumkan jadi calon Manek Urai





KAMPUNG Manek Urai Lama dipisahkan dengan dunia luar oleh Sungai Lebir. Di sebelah barat, berdiri kukuh Bukit Kajang tempat penduduk mencari rezeki. Di situlah tumbuh subur pokok getah dan kelapa sawit.

Kampung yang terkenal dengan industri pembalakan suatu ketika dahulu, kini agak sunyi. Sekali sekala dikejutkan dengan bunyi kereta api yang membingitkan telinga.

Semua cerita indah dengan kekayaan hasil balak sudah berlalu. Ia sekarang tersimpan kuat dalam lipatan sejarah. Mereka yang pernah singgah di kampung tersebut tentunya masih ingat Sawmil Jaya dan Sawmil Kawan Setia (Jepun).

Bagaimanapun, selepas sebuah jambatan dibina merentangi Sungai Lebir, Manek Urai tidak sunyi lagi. Bunyi deruman enjin kenderaan kini semakin membosankan. Sebaik sahaja melintasi jambatan ke Kampung Manek Urai Lama kita boleh menemui simpang empat di banyak tempat. Di sebelah kiri dan kanan masjid ada simpang empat.

Setiap batang jalan hanya selesa dilalui sebuah kenderaan. Ketika berselisih sebuah kenderaan kena berhenti bagi memberi laluan kepada sebuah lagi. Biar pun jalan diturap agak sempit, namun kenderaan boleh meluncur ke laman rumah.

Manek Urai yang jarang disebut orang tiba-tiba menjadi popular mulai 22 Mei lalu. Rupa-rupanya berita kematian pemimpin yang disayangi telah menggemparkan negara. Haji Ismail Yaakob atau lebih dikenali Paksu Wil pergi tidak kembali lagi.

Ketika penduduk Manek Urai bersedih duka kehilangan pemimpin disayangi, Kampung Manek Urai sendat dengan kehadiran ramai manusia. Jambatan selorong yang sempit menyebabkan kesesakan lalu lintas sayup mata memandang.

Dan situasi yang serupa berulang kembali 26 Jun lalu. Kali ini lebih sendat dan padat. Deretan memanjang sehingga lima kilometer daripada jambatan. Biar pun jambatan itu ditutup kepada lalu lintas mulai jam 7 petang, namun kenderaan yang masuk lebih awal sudah melimpah.

Di dalam semak, tepi jalan dan di bawah pokok ada kenderaan yang diparkirkan. Masjid kampung itu juga sesak dengan kehadiran orang ramai. Suasana lebih hangat berbanding hari Jumaat.

Penduduk tempatan pun naik hairan dari mana datang begitu ramai manusia. Rupa-rupa malam yang penuh bersejarah itu bakal mengisytiharkan siapa pemimpin yang akan meneruskan perjuangan Paksu Wil. Legasi Paksu Wil dalam bahasa politik.

Ramai penduduk di Dun Manek Urai datang untuk melihat dari dekat wajah pemimpin rakyat itu. Beliau disambut bagai anak teruna. Seorang lelaki yang bertubuh tegak lengkap dengan serban, bersamping dan berbaju Melayu muncul di celah-celah orang ramai di masjid. Ramai orang sudah mengenalinya.

Ramai meluru berjabat tangan dengannya. Yang berada agak jauh hanya sekadar mengangkat tangan tanda persahabatan. Ramai teruja dengan tingkah lakunya, bukan lagi sekadar bersalam, digosoknya tangan ke belakang kenalan. Senyum menguntum panjang.

Itulah Mohd Fauzi Abdullah, 50 atau lebih mesra dipanggil Abe Uji. Seorang peniaga ikan yang sudah lama dikenali di Manek Urai.

Sebaik sahaja selesai solat Isya’ orang ramai yang memenuhi masjid berjalan ke padang bola kampung tersebut. Kedudukan dari jambatan hampir satu km. Bagi mereka yang datang lewat berjalan dua hingga tiga km terpaksa ditempuhi. Nasib mereka agak baik kerana matahari sudah sembunyikan diri.

Hanya malam yang dingin bersaksikan bintang di langit mengiringi lautan manusia yang memenuhi padang tersebut.

Sebuah akhbar tempatan dalam edisi lokal sekadar mencatat 2,000 orang hadir pada program tersebut, sebenarnya menambah lagi koleksi suara nyanyuk akhbar terbabit. Sedangkan program pengisytiharan calon Umno dua hari kemudian disebut 6,000 orang hadir. Akhbar berkenaan hanya mempersendakan orang luar yang tidak hadir.

"Pakcik juga terkejut dengan laporan akhbar tersebut, sedangkan kalau hendak dibanding secara kasar mungkin suku orang di majlis Umno, tiga suku orang lagi di program PAS. Saya hadir pada ceramah pengisytiharan calon PAS. Padang bola penuh dengan lautan manusia. Saya tidak tahu macam mana wartawan akhbar terbabit mengira," katanya.

Seorang penduduk Mariam Husin, 43 berkata, kehadiran pada ceramah di Manek Urai Lama lebih ramai berbanding ketika ceramah PAS di Laloh seminggu sebelum itu.

Biar apa pun malam 26 Jun lalu mencatat satu sejarah kegemilangan Manek Urai yang pernah mashyur dengan industri balak. Pada malam itu, Abe Uji diumumkan sebagai calon PAS bagi mempertahankan Dun Manek Urai.

Pengisytiharan itu dibuat Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Turut hadir Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Pengarah Pilihan Raya KeADIlan, Saifuddin Nasution Ismail.

Hadir sama Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato’ Abdul Halim Abdul Rahman, timbalannya, Dato’ Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, timbalan-timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Dato’ Ahmad Ya'akob, Dato’ Husam Musa, Dato’ Mohd Amar Abdullah dan Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan, Haji Abdul Fatah Haron.

Ketika diumumkan nama calon tersebut, suara takbir membelah kesunyian malam. Kelihatan ramai yang gembira dengan ketokohan calon yang ditampilkan.

Selepas pengisytiharan dibuat Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Tuan Guru Abdul Hadi, Kit Siang, Saifuddin dan Abe Uji mengangkat tangan sambil berpegang erat di antara satu sama lain.

Jurugambar tidak melepaskan peluang merakam detik yang cukup bersejarah itu. Flash kamera sambar menyambar dituju kepada wajah Abe Uji dan pemimpin Pakatan Rakyat di pentas utama.

Pasukan unit amal dan anggota keselamatan PAS terpaksa bekerja keras malam itu memandangkan ramai yang ingin bersalam dengan Abe Uji.

Malam tersebut berakhir sebelum jam 12 malam. Bagaimanapun banyak kenderaan tidak dapat keluar melintasi jambatan ke Kampung Manek Urai Baru sehingga jam 1 pagi. Seorang petugas PAS di Markas Induk memberitahu kesesakan lalu lintas di jalan utama menghala ke Kuala Krai sehingga lima km.

Inilah fenomena pilihan raya di Manek Urai. Kemunculan calon yang berserban sejak muda biar pun bukan bertaraf ulama cukup disenangi masyarakat.

"Dia mampu menjadi galang ganti kepada Paksu Wil," kata Pak Mat, seorang penoreh getah dari Laloh.

Keadaan sebaliknya pula berlaku terhadap calon BN. Sehari selepas diisytiharkan calon, Tuan Aziz Tuan Mat terpaksa berhempas pulas menafikan dakwaan yang tersebar. Dia dikatakan pernah terbabit dengan penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

Ada khabar di internet menyebut Tuan Aziz hidup bergaya ketika menjadi Pengurus Kesedar Perkilangan Sdn Bhd (KPSB).

Biar apa pun lebih 12,000 pengundi Manek Urai akan menjadi hakim 14 Julai ini. Siapa yang layak menggantikan Paksu Wil? Segala perkiraan sudah ada dalam kepala mereka.

Ditulis Oleh LANJUSOH

1 ulasan:

yes berkata...

Alhamdulillah, semoga Allah memberi kemenangan kepada PAS>