KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 20, 2009

Mewahnya lauk di Manek Urai, ramapi pula pemimpin BN tercekik!


BELUM pernah lagi lauk dihidang semewah ini dalam mana-mana kenduri pilihan raya kecil. Bagaikan hidangan masakan Minang di sebuah restoran Acheh, "bek woh"nya cukup lengkap dengan ayam kampung garing, pucuk ubi rebus, sup kaki sapi dan gulai babat, pece lele, ikan kecil rangup; siap dengan selesung cabai lumat.

Tidak hairanlah ramai yang bersendawa kekenyangan; baik penceramah atau bakal pengundi di DUN N41. Masing-masing kelihatan puas ketika mengunyah isi dalam setiap isu. Entah bagaimana, lauk lazat berupa isu yang dihidangkan oleh Umno kepada rakyat dan dikupas dengan rajin oleh penceramah PAS sekaligus di musim ini cukup menyelerakan.

Tak semena-mena rakyat Manek Urai yang sudah sedia cerdik menjadi bertambah terbuka minda mereka apabila setiap isu dibedah saban malam oleh pelbagai pihak secara "live". Dalam hal ini sayangnya, markas-markas Umno cukup malap.

Maka, mulai fahamlah penduduk Manek Urai yang pemimpin Umno cuma tahu menggunakan RTM, TV1, TV2, TV3 dan media-media cetak ejen Umno. Jika ada ceramah dari orang Umno sekalipun, ia tidak lebih dari buah-buah butir yang basi yang dipersembahkan secara kitar semula dari petikan pendirian Najib-Muhyiddin dalam Utusan Malaysia.

Pada malam Selasa lalu misalnya, rakyat Cucur Puteri A telah dikhabarkan tentang terdapatnya 6 telaga minyak yang berada di dalam perairan pantai Kelantan oleh Exco Kerajaan Negeri, Haji Husam Musa. Rupanya, emas hitamnya itu telah ditimba "senyap-senyap" sejak tahun 2003 lagi.

Jika royalti yang ditetapkan adalah 5% dari pengeluaran setahun, maka Kelantan sepatutnya dibayar RM 1.7 bilion oleh Kerajaan Persekutuan hingga tahun 2009. Jika tidak kerana kepintaran dan rapinya kerja rumah yang dilakukan oleh kerajaan dibawah pimpinan Tok Guru Nik Abdul Aziz tentu sekali tidak akan terbongkar kerja sulit yang mengaut keuntungan senyap yang sebesar ini.

Faham akan letak duduknya isu, setelah dimaklumkan bahawa Tok Guru Nik Aziz telah tulis surat kepada Perdana Menteri Malaysia sejak 17 Jun lalu, bagi menuntut hak rakyat Kelantan, saya melihat dan mendengar, hampir serentak bergema suara laungan padu berbunyi "Allahuakbar" dari seluruh arah penjuru dan ruang.

Tanpa berjanji dengan sesiapa, sikap Tun Dr. Mahathir yang turut mempersoalkan ke mana dibelanjakan wang sebanyak RM253.6 bilion yang dibayar oleh Petronas sejak enam tahun lalu kepada Kerajaan Persekutuan turut menambahkan rempah. Kerajaan Persekutuan tu kerajaan yang diterajui oleh Umnolah. Di sini, sekali lagi Umno tersedak dan terlekat tulang.

Maka, benar sungguhlah bagai dikatakan oleh Menteri Besar Kelantan yang turut menggulung pidato pada malam itu iaitu ceramah politik Islam itu tidak jauh bezanya dengan ruh khutbah Jumaat selagi masing-masing berpesan-pesanan menegakkan makruf, menentang kemungkaran dan menegakkan keadilan. Tidakkah penafian hak yang sedang dilakukan ke atas rakyat Kelantan dalam isu royalti oleh Umno ini perlu dibela dan dituntut?

Demi memperjuangkan keadilanlah maka PAS bersatu hasrat dalam sebuah Pakatan Rakyat. Dalam musim ini, bersama PKR dan DAP, PAS dilihat sedang menerajui sebuah serangan maut terhadap Umno. Parti keris bersilang yang kucar kacir itu sesungguhnya kini sedang diasak ke hujung gelanggang.

Di sinilah sedang berdirinya "Abe Uji kito" dalam pertarungan di Dun 41 dengan sepasang sarung boksing. Tegap berdiri tetapi masih tetap merendah diri, beliaulah orangnya yang sedang mewakili PAS dan Pakatan Rakyat di Manek Urai.

Penolakan jemputan Tok Guru oleh Perdana Menteri untuk menerima sebuah debat ilmiah berkaitan dengan "Umno sesat" juga sesuatu yang mendapat tempat di hati pengundi. Bagi Tok Guru, ia mudah. Dari memberi laluan murah kepada budak suruhan Umno yang cuba mencari populariti melalui laporan polis kerana istilah "Umno sesat" yang dilontarkan oleh Tok Guru - konon mengandungi elemen hasutan, Tok Guru pantas mengangkat sebuah hasrat bersifat "long shoot".

"Mari kita buka gelanggang debat dan membahasnya secara ilmiah," demikian tegas Tok Guru. Rakyat Manek Urai rata-rata tidak faham, kenapa ia diitolak dan dikira "tidak berfaedah" oleh Najib. Apakah ini bermakna, membawa sepasukan polis ke kantor Menteri Besar ke Kota Darulnaim nanti dikira lebih berfaedah dan tidak bersifat ugutan? Jika diikutkan ayat Tok Guru, "sesat ini istilah ugama. Ia bukan isu perlembagaan, akta atau undang-undang."

Jika pemimpin Umno teguh meyakini perjuangan kebangsaan Umno itu tidak sesat bahkan teramatlah suci, maka inilah peluangnya untuk mematahkan dakwaan PAS. Sekaligus, tidakkah ini peluang berkempen untuk memulihkan imej Umno dan mengedar borong keahlian Umno untuk persiapan PRU ke-13? Bagi PAS, perkara ini mudah.

Ini peluang berdakwah. Bagi pengundi Manek Urai pula yang sibuk berkebun, penolakan Umno untuk bersemuka adalah dalil yang terang betapa Nik Aziz berada di landasan yang betul manakala Najib tiada hujah. Umno berada di kandang yang salah. Najib tu Umno lah dan Nik Aziz tu, PAS lah.

Belum habis terkejut dengan berita penolakan Najib yang dijemput Nik Abdul Aziz, sebuah Malaysia digemparkan pula dengan sebuah "istana luarbiasa" bekas Menteri Besar Umno yang terletak di Seksyen 7, Shah Alam. Di muka depan akhbar The Star, 7 Julai 2009, bunglo bertaraf super ini dianggarkan bernilai RM24 juta.

Sangat sukarlah untuk dijawab oleh sesiapa apabila pendakwa mempersoalkan dari manakah duit diambil oleh bekas Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Selangor yang sebanyak itu? "Lagi-lagi pemimpin Umno" - sambil menampar kuat seekor nyamuk, demikian keluhan seorang pendengar ceramah yang duduk mencangkung di hadapan saya pada malam yang sesak itu.

Terkini pula, pecah sebuah pengakuan sikap degil pemimpin Umno yang berkeras membabi buta dengan pelaksanaan PPSMI. Setelah memperkosa bahasa sendiri selama 6 tahun cukup-cukup tapi enggan mengaku, membazirkan masa dan ribuan juta wang rakyat serta di bantah keras oleh 5 Sasterawan Negara termasuk hampir seluruh makhluk di akar umbi, maka baru hari ini (8 Julai 2009), Umno sedia mengaku salah. Jika dah salah, maka salahlah.

Siapa yang salah? Pemimpin negara kita yang diterajui oleh Umnolah. Dia yang salah dan dia akan kalah di Manek Urai, insya-Allah.

Dia kata dia parti kebangsaan tetapi dia bunuh bahasa Kebangsaan. Katanya, dia banggakan bangsa Melayu tetapi dia malu berbahasakan Melayu. Tidak hairanlah terkini, dia dibenci dan ditolak dengan kuat oleh orang Melayu. Terkini pula, Umno semakin dibenci oleh bukan Melayu.

Belum pun selesai krisis di Perak, Umno telah goncang Kerajaan Negeri Selangor. Sekarang, dia sedang tekun menyucuk jarum kebencian orang ramai di Kedah dan Pulau Pinang pula. Cerita ini cukup difahami oleh rata-rata rakyat baik di Manek Urai atau di mana-mana.

Isu perbicaraan kes Sodomi 2 yang dilambung di musim "kenduri di Manek Urai" pula dilihat lebih menakung simpati kepada Anwar Ibrahim dan bukan sebaliknya. Apa tidaknya? Apa lagi yang nak disabitkan apabila keempat-empat doktor yang membuat pemeriksaan rasmi terhadap Saiful sebulat suara menggesahkan yang tidak ada apa yang berlaku ke atas tubuh mulia beliau khususnya antara pusat dan dua lutut.

Apabila tidak ada "penetration", maka tidak adalah. Kata seorang peguam kawan saya, ini tiada kes kerana "no point of law".

Di tengah isu-isu besar ini, terdapatlah pula 1001 macam isu selingan dan isu tertangguh yang tidak pernah berpenyelesaian. Kisah BN atau disinonimkan dengan "Bini Najib" yang lucu. Kisah ubat kabaid C4 guna meletup Altantuya masih hidup bernyala.

Kisah keanehan dalam SD (statutory declaration) Balasubramaniam dan kehilangan beliau sejurus sesudahnya. Kisah ghaibnya Ayah Pin hingga sampai hari ini. Kisah komisyen pembelian kapal selam. Kisah keruntuhan bumbung stadium dan makmal komputer. Kisah ada orang politik dari Umno yang berada di belakang tiang-tiang retak MRR2.

Kisah Shah Rukh Khan yang menghina Nabi SAW sedangkan artis India yang dianugerahi pangkat Datuk oleh sebuah kerajaan negeri yang diperintah oleh Umno itu dilihat tidak terjejas apa-apa. Apa tindakan susulan Umno ke atas pendedahan kes murtad oleh Mufti Harussani yang katanya, melibatkan 300 ribu orang Islam?

Apa akan jadi dengan nasib insuran motor yang menjangkau RM200 sebuah setahun dan keberatannya syarikat-syarikat insuran untuk memberi perlindungan kepada kereta-kereta rakyat yang berusia melebihi 10 tahun? Bagaimanakah terjemahan sebenar slogan Najib berbunyi; rakyat didahulukan.

Jika betul-betul hasrat rakyat itu memang didahulukan oleh Umno, kenapa tidak dibuat pilihan raya di Perak sedangkan mengikut keputusan survey Merdeka Centre misalnya, inilah kehendak rakyat? Kemana dilenyapkan Islam Hadhari yang konon sebelum ini dipuji penuh mulut sebagai satu formula yang terpintar? Alih-alih, apa yang timbul ialah "Satu Malaysia", rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan.

Apa sangatlah yang "brilliant"nya tentang ketiga-tiga slogan ini. Bukankah isu muhibah, perpaduan dan kesatuan yang menuju kepada "One Malaysia" adalah bersifat sama jadi dengan kemerdekaan Malaysia sejak 1957 lagi. Ianya gagal kerana dasar-dasar ciptaan Umno yang gemar mengamalkan diskriminasi, pecah dan perintah. One Malaysia harus membawa semangat kesaksamaan antara negeri-negeri dan layanan yang samarata sesama manusia.

Jika inilah maksudnya, kenapa harus berdolak dalik dengan bayaran royalti 5% dari 6 telaga minyak yang berada dalam perairan Kelantan? Slogan Rakyat didahulukan atau pencapaian di utamakan adalah perkara-perkara basi.

Semaklah Pekeliling-Pekeliling kemajuan Perkhidmatan Awam (PKPA) Malaysia. Ia sudah berlambak; disogok ke minda rakyat sejak puluhan tahun. Muhibahlah. BCA lah. Prinsip Q lah. QCC lah. Rajah Tulang Ishikawa lah. CCC lah. Anugerah Inovasi Perdana Menteri lah. Kecekapan sistem delivery lah. Tradisi membela rakyatlah. Sembilan cabaran Wawasan 2020 lah.

Memetik perkataan Hishamuddin yang berbunyi "kita boleh menang jika kerja keras" dan kenyataan Mohyidin pula yang berbunyi, "kita boleh menang, jika pengundi atas pagar beri undi" sangatlah boleh membayangkan betapa Umno yang sedang rebah. Cerita mengenai teori "kalau-kalau" ini begini.

"Kalau rajin baca buku engkau Mat, walaupun kau lemah, kau boleh lulus Mat. Satu lagi masalah dengan engkau ni Mat, engkau dibenci oleh ramai orang. Kalau-kalaulah kau boleh buat orang sayang?" Ini ceritanya disebalik teori "kalau". Mat Jenin rosak kerana "kalaulah". Untuk seterusnya, kias-kias sajalah.

Bagi Abe Uji, saya lihat beliau seorang yang tabah. Rahsia beliau ialah tak banyak bercakap. Dia tahan diuji sebab itu beliau lebih banyak senyum dan suka merendah diri. Pada beliau, jasa dan bakti beliau boleh dibilang melalui khidmat beliau yang sudah-sudah. Dia dari kelompok rakyat dan cukup sesuai mewakili rakyat.

Apapun, tiba 14 Julai ini, maka kita berkendurilah. Dengan lauk pauk isu yang cukup mewah dan kita kebetulannya cukup memahami, Manek Urai cukup bertuah dianugerahi Abe Uji. Pada saya, dialah orangnya Insya-Allah - beliau mampu menggantikan Pak Su We, yang telah kembali kerahmat Allah. - Al-Fatihah.

Ditulis Oleh ANUAL BAKHRI HARON
Setiausaha Politik MB Kelantan

Tiada ulasan: