KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 02, 2009

Sidang media Pemuda PAS dan Umno sudah hantar isyarat salah kepada rakyat


KUALA LUMPUR: Sidang media Ketua Pemuda PAS dan Timbalan Ketua Pemuda Umno di lobi Parlimen hari ini telah menghantar signal salah kepada media, lapor Malaysian Insider.

Media menganggap kedua-dua mereka mahu meneruskan perbincangan PAS-Umno yang telah ditolak oleh Pakatan Rakyat baru-baru ini.

Untuk menguruskannya, media melaporkan, satu sekretariat bersama antara Pemuda PAS dan Umno akan ditubuhkan.

Malaysiakini versi Bahasa Inggeris membuat laporan seolah-olah langkah Pemuda PAS ini bertentangan dengan abang-abang mereka telah menolak sebarang kerjasama dengan Umno.

Media itu turut melaporkan Datuk Seri Anwar Ibrahim enggan memberikan sebarang ulasan mengenai dan menyerahkan kepada pemimpin PAS untuk menguruskannya.

Namun laporan dari versi Bahasa Melayu nya agak lebih jelas iaitu ‘wacana ilmiah’ semata-mata manakala sekretariat bersama yang ditubuhkan pula untuk membincangkan tarikh, masa, tempat dan format wacana tersebut.

Apa yang berlaku sebenarnya adalah Pemuda PAS melalui ketuanya, Nasrudin Hassan telah menghantar satu surat jempatan kepada Pemuda Umno untuk mengadakan wacana ilmiah berhubung isu ‘benarkah perjuangan Umno tidak bercanggah dengan Syariat Islam’.

Ia ekoran kenyataan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat di Kota Bharu pada 21 Jun lalu, yang menyamakan Umno dengan ajaran sesat dan juga komunis.

Berikutan itu, Pemuda Umno Kelantan telah membuat laporan polis terhadap Nik Aziz pada 25 Jun.

Dalam sidang media bersama di lobi Parlimen hari ini, Nasrudin dan Timbalan Ketua Pemuda Umno, Razali Ibrahim bersetuju untuk mengadakan ‘diskusi ilmiah’ itu.

Sehubungan itu, sekretariat ditubuhkan untuk membincangkan perkara teknikal wacana itu termasuk soal tempat, tarikh dan formatnya sebelum ianya diadakan.

“Wacana ini akan dibuat secara terbuka,” kata salah seorang Exco Pemuda PAS, Abdullah Karim ketika dihubungi.

“Ini tidak ada kaitan dengan isu kerajaan perpaduan. Ia berkait dengan cabaran debat Tok Guru Nik Aziz. Pemuda PAS pula menulis surat kepada Pemuda Umno untuk membuat disukusi itu. Razali pula bersetuju untuk menyambutnya,” tambah beliau lagi.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pengerusi jk displin, ust tuan ibrahim tuan man berkata, "fitnah yang sedang tidur jangan dikejut...". jk disiplin tunggu apa lagi "kerimasan" ahli tak mampu terkujur dengan terus mengejutkan "fitnah yang sedang tidur.."