KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 20, 2009

Umno akhirnya kecundang biarpun letak calon terbaik kononnya!


KUALA LUMPUR: Biarpun meletakkan calon terbaik di Manek Urai, rakyat tetap menolak Umno dan Barisan Nasional (BN), tegas Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar.

Tegas beliau, PAS menang tipis dengan hanya majoriti 65 undi, tetapi ia tidak bermakna parti itu ditolak sebaliknya faktor hari mengundi yang dibuat pada hari bekerja menyebabkan ramai pengundi-pengundi PAS yang bekerja di luar Kelantan tidak dapat pulang untuk membuang undi.

Kemenangan mojoriti tipis itu kata beliau disebabkan oleh propaganda Umno-BN yang menjanji pelbagai projek, taburan wang dan 11 janji yang dibuat oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak telah berjaya mempengaruhi pengundi tempatan.

"Umno mendakwa calon mereka terbaik berbanding calon PAS darisegi kelayakan akademik dan lain-lain tetapi pengundi Manek Urai tetap menolak calon mereka.

"Biarpun kita (PAS) menang tipis tetapi ia tidak bermakna rakyat menolak sebaliknya propaganda BN dengan janji projek, taburan wang dan 11 janji Najib telah mempengaruhi pengundi," tegas Mahfuz.

Beliau juga tidak menolak faktor 'beri peluang sekali kepada Umno, kerajaan tidak akan hilang' menyebabkan pengundi di Manek Urai terutama pengundi muda tempatan memberikan undi kepada calon Umno-BN.

Mahfuz yakin PAS mampu membuat lonjakan dalam pilihan raya umum akan datang biarpun menang dengan mojoriti tipis.

Sambil mengucapkan tahniah kepada Calon PAS Mohd Fauzi Abdullah yang memperolehi kemenangan, Mahfuz juga mendesak agar Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak lagi menetapkan hari mengundi pada hari bekerja kerana ia bukan hanya memberi kesan kepada Pakatan Rakyat tetapi ia turut terkena kepada BN.

Mahfuz juga mengucapkan terima kasih kepada jentera pilihanraya negeri yang telah berusaha gigih dan juga petugas-petugas parti dari seluruh negara serta kepada pengundi yang masih memberi kepercayaan kepada PAS.

Dalam Pilihan Raya Kecil Dun Manek Urai pada 14 Julai lalu, calon PAS, Mohd Fauzi Abdullah memperolehi kemenangan dengan mendapat 5,347 undi, manakala calon BN, Tuan Aziz Tuan Mat pula mendapat 5,283 undi.

Tiada ulasan: