KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 23, 2009

Perlu ada undang-undang jelas kaedah siasat SPRM

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu ada undang-undang yang jelas berhubung kaedah penyiasatan yang dijalankan ke atas saksi, seperti mana prosedur yang dijelaskan dalam pasukan polis iaitu undang-undang lokap yang hanya membenarkan soal siasat dijalankan pada jam enam pagi hingga enam petang.

Ketua Angkatan Muda KeADILan, Shamsul Iskandar Mat Akin berkata, mendiang Teoh Beng Hock adalah seorang saksi sudah pasti cara soal siasat berbeza dengan suspek dan keadaan ini harus dijelaskan oleh SPRM.

Katanya, kaedah penyiasatan itu haruslah dijelaskan sama ada ia mematuhi ukuran hak asasi manusia antarabangsa atau tidak.

"SPRM harus jelaskan apa kaedah atau undang-undang yang dipakai berkaitan soal siasat, jika tidak ia akan menimbulkan keresahan rakyat memandangkan sekarang ini bukan kezaliman berlaku tetapi membabitkan kematian," katanya semasa dihubungi.

Sebab itulah, jelas beliau Pakatan Rakyat mendesak satu Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasat perkara ini termasuklah memperhalusi semula siasatan.

"Sudah sampai masanya satu suruhanjaya penambahbaikan pasukan rasuah ini diwujudkan,"katanya.

Mengulas tempoh penyiasatan terhadap saksi Beng Hock berhubung penyalahgunaan peruntukkan Adun Selangor sehingga 3.45 pagi, bagi beliau ianya satu kaedah yang kejam.

"Jadi kalau kita hukum dia dan menyiasat sehingga 4 pagi itu sudah satu hukuman terhadap beliau, kerana apabila seseorang itu tidak bersalah dia sepatutnya bebas," katanya.

Tambahnya, mereka yang dikatakan saksi dibolehkan untuk tidak menghadirkan diri dalam sesi soal siasat, SPRM pula tidak boleh memaksa saksi itu untuk tampil.

"Kita adalah saksi dan SPRM kenalah layan kita sebagai saksi
pada saya layanan saksi adalah layanan sebagai seorang manusia apatah lagi dia bukannya susupek," katanya.

Justeru, kata Shamsul kenyataan rasmi daripada SPRM bahawa penyiasatan ke atas Beng Hock sehingga waktu pagi adalah satu pengakuan bersalah kerana tidak ada mana-mana badan penguatkuasa di dunia yang menggunaakan pendekatan penyiasatan seperti itu.

Baru-baru ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato' Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menegaskan prosedur yang dijalankan oleh SPRM selama ini telah digunakan sejak berpuluh-puluh tahun lalu.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Berita baik utk pembaca yang ingin menambah pendapatan.

Kepada pembaca, sila layari laman web ini untuk mencuba menambah pendapatan anda.

http://www.perigiduit.com/?ref=acv3806