KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 06, 2009

Mampukah Pakatan Rakyat mempergunakan kegagalan demi kegagalan BN untuk menguasai Putrajaya?


KEGAGALAN demi kegagalan ditonjolkan kerajaan Barisan Nasional (BN), khususnya selepas keputusan pilihan raya umum ke-12, Mac lalu yang jelas menafikan majoriti dua pertiga kerusi Parlimen serta pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat di beberapa buah negeri.

Secara umumnya, penolakan rakyat terhadap BN dikatakan berpunca dari hilangnya keyakinan mereka terhadap komponen itu dalam usaha menghapuskan gejala rasuah yang berakar umbi di dalam BN sendiri, khususnya Umno.

Malah, faktor penolakan rakyat itu turut diakui bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew ketika pertemuan beliau dengan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, bulan lalu.

Biarpun, setiap Perdana Menteri, ataupun Presiden Umno mengisytiharkan hasrat untuk memerangi rasuah setiap kali mengambil alih kepimpinan negara, namun sehingga ke hari ini usaha-usaha ke arah itu tidak membuahkan sebarang hasil.

Rakyat sudah tentu tidak lupa saat Tun Abdullah Ahmad Badawi mula-mula memegang tampuk pemerintahan apabila beliau dengan nada tegas mengumumkan akan membanteras penyakit rasuah di segenap peringkat.

Sayangnya, slogan tersebut tidak berubah ke mana, biarpun ia diiringi dengan pengenalan konsep 'Islam Hadhari' - satu konsep yang jika secara betulnya boleh membimbing ke arah menghapuskan elemen-elemen rasuah.

Penubuhan SPRM gagal turunkan indeks rasuah

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mazlan Aliman yang turut terpanggil membicarakan isu rasuah ini secara jelas menyatakan indeks rasuah negara semakin meningkat biarpun berlaku perubahan seperti penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi menggantikan Badan Pencegah Rasuah (BPR).

Secara asasnya, penubuhan SPRM itu dikatakan bagi menambahbaikan pengawalan, penguatkuasaan dan pencegahan rasuah, namun dengan penambahan anggota risikan SPRM, kos penggajian anggota SPRM, 'pelaburan' itu dilihat hanya satu pembaziran wang rakyat.

"Penubuhan SPRM yang kononnya untuk penambahbaikan hanya diperguna dan diperalatkan BN untuk memberi tekanan kepada kes-kes yang melibatkan pimpinan Pakatan Rakyat," kata beliau yang pernah membuat aduan di SPRM mengenai puluhan salahlaku rasuah yang dilakukan bekas PM, Tun Mahathir Mohamad.



18 kes berprofil tinggi

Mengimbau kembali kenyataan salah seorang ahli kabinet BN yang menyatakan terdapat 18 kes berprofil tinggi membabitkan anggota BN dalam beberapa kes rasuah, Mazlan sememangnya tidak menaruh harapan yang tinggi kepada BN untuk membanteras penyakit yang membarah dalam BN ini.

Secara dasarnya, Mazlan berpandangan ada ketikanya SPRM bertindak mendahului siasatan apabila terdapat dakwaan rasuah melibatkan pemimpin Pakatan Rakyat, sedangkan rakyat sudah jelek mendengar tuduhan rasuah yang disabitkan ke atas pimpinan BN.

Menyentuh soal sama, Pengerusi Lajnah Penerangan dan Dakwah Muslimat PAS, Aiman Athirah menegaskan kegagalan BN dalam membanteras gejala rasuah ini berpunca dari wujudnya gejala itu sendiri di kalangan pemimpin dan penguatkuasaan itu sendiri.

"Manakan mungkin gejala rasuah ini dapat dibanteras sebaik mungkin, jika penguatkuasanya, para pimpinannya sendiri mengamalkan rasuah," dakwa beliau jelas kesal dengan beberapa siri pendedahan rasuah berprofil tinggi yang senyap begitu sahaja.

Sambil mengharapkan rakyat membuat satu perubahan yang jelas dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang, Athirah turut terpanggil untuk mengingatkan para pemimpin di negara ini untuk mengingati kembali peranan yang diberikan Allah kepada mereka sebagai amanah dalam menjaga kepentingan rakyat.

Menyedari gejala yang satu ini bagaikan sudah berakar umbi di dalam BN, maka Athirah lantas tidak menaruh sebarang keyakinan bahawa BN akan bersungguh-sungguh memastikan masalah rasuah ini dapat diselesaikan dengan jayanya.



Sumber Petroleum gagal di tangan BN

Biarpun menyedari masalah rasuah tidak pernah sembuh di kalangan BN, parti Melayu terbesar itu masih tidak menginsafi segala 'pengajaran' yang diberikan rakyat kepada mereka pada pilihan raya umum, Mac lalu.

Terbaru, soal kekayaan petroleum dan pengagihan royaltinya menjadi isu, khususnya
bagi rakyat Kelantan yang dinafikan hak untuk menikmatinya. Jika sebelum ini, rakyat Terengganu sering berkeluh-kesah apabila royalti minyak dari perut bumi negeri mereka ditarik di zaman PAS memerintah negeri itu, kini rakyat Kelantan dinafikan pula hak.

Melambangkan amalan politik dendam kesumat, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berpendapat ia merupakan satu manifestasi kegagalan berterusan yang dilanjutkan PM, Najib Tun Razak yang membuktikan slogan 'One Malaysia' hanya omongan kosong, gimik politik yang hanya untuk menyedapkan telinga dan menutup segala keaiban BN.

"Dengan tindakan BN menafikan hak untuk mengagihkan royalti minyak kepada rakyat Kelantan, jelas membuktikan apa yang didakwa Pakatan Rakyat selama ini bahawa memang wujud unsur-unsur korupsi, kronisme, yang masih menebal yang tidak dapat diselesaikan dengan baik oleh BN," tegas beliau sambil mengecam konsep 'Satu Malaysia' yang kononnya mengutamakan rakyat.



Satu Malaysia yang kabur

Menyentuh episod kegagalan BN, turut terpalit adalah konsep Satu Malaysia yang dicanangkan kepada rakyat setiap hari di media massa anutan pimpinan BN. Dengan pengumuman Najib apabila mengganti Abdullah, ia dilihat hanyalah slogan dan retorik yang dilagukan mana-mana PM yang mengambil alih kepimpinan.

Jika Tun Mahathir dengan 'Bersih, Cekap dan Amanah', Abdullah dengan 'Islam Hadhari', Najib pula muncul dengan 'Satu Malaysia' - satu amalan dan tradisi yang dilakukan BN bagi membuat perubahan kononnya.

"Kononnya dengan Bersih, Cekap, Amanah, gejala rasuah boleh dihapuskan, hakikatnya indeks semakin meningkat. Begitu juga dengan Islam Hadhari yang menyaksikan kes jenayah terus berkembang, sedangkan Islam itu sendiri bertujuan menyelamatkan rakyat. Namun, slogan itu hanya retorik yang tidak diusahakan secara tuntas oleh PM BN," sangkal Ketua Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Salleh.



ISA - Adakah mengutamakan rakyat?

Secara jelasnya, Nuridah mengupas isu ISA yang disifatkan tidak relevan di mata rakyat muktahir ini dengan konsep Satu Malaysia yang digagaskan Najib - satu konsep yang kononnya mengutamakan rakyat.

Beliau berpendapat, jika benar Najib mengutamakan rakyat, tentu akta rimba tidak berkemanusiaan itu dihapuskan bagi memastikan kehendak rakyat yang cintakan keadilan dipenuhi.

Dengan pembebasan hanya 26 tahanan ISA, bukanlah menjadi satu petunjuk bahawa rakyat diutamakan, sedangkan di sebalik jaring Kamunting masih ada yang merengkok, malah lebih dari tujuh tahun tanpa dibuktikan kesalahan mereka.

Malah, Nuridah menyelar konsep Satu Malaysia yang dilihatnya sebagai kabur apabila dalam masa yang sama, BN yang bangga menguar-uarkan mereka adalah pejuang Melayu, turut bercita-cita besar mengamalkan konsep Satu Malaysia yang merangkumi pelbagai kaum.

"Jelasnya, BN sendiri sudah keliru dan berkecamuk dengan reaksi penolakan rakyat terhadap parti itu hinggakan gopoh menggagaskan berbagai konsep dalam satu masa bagi memenangi hati rakyat," kata beliau.

Apapun, rakyat kini kian celik politik. Tidak semudah dulu, Umno dan BN boleh meloloskan diri dari segala macam penyelewengan dan sekatan terhadap rakyat. Kesedaran mereka begitu tinggi sekali sejak era reformasi hingga menyatukan parti-parti seteru dulunya, seperti PAS, DAP dan KeADILan.

Malah, gabungan badan-badan bukan kerajaan juga dan individu yang tersohor juga telah meletakkan BN di kandang orang salah. Lihat dalam isu penghapusan PPSMI dan ISA. Tokoh seperti Sasterawan Negara, Dato' A Samad said, Dato' Hassan Ahmad dan ramai lagi, duduk semeja memberikan asakan dalam membela rakyat.

Apakah Umno mampu bertahan pada pilihan raya umum ke 13 nanti? Jika Teori RAHMAN digunakan, sudah tentulah Najib bakan menjadi PM terakhir dari BN selepas ini. Dan sudah tentu juga, Pakatan Rakyat yang kini menjadi "kerajaan menanti" akan diberi peluang oleh rakyat Malaysia untuk menguasai Putrajaya, membela nasib mereka.

Ditulis Oleh TARMIZI MOHD JAM
dan ANIS NAZRI

Tiada ulasan: