KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 02, 2009

Calon PAS Manek Urai, Abe Uji pengganti serasi Paksu Wil di Manek Urai


MUQADDIMMAH: Manek Urai jarang disebut orang sebelum ini. Namun bermula 22 Mei lalu, semua tumpuan terarah ke kawasan hulu Kelantan itu. Suasana menjadi hangat bagi mencari calon terbaik mengisi tempat yang ditinggalkan Allahyarham Haji Ismail Yaakob (Paksu Wil). Paksu Wil pergi meninggalkan kita. Perjuangannya tidak terhenti di situ. Kehadiran Mohd Fauzi Abdullah, 50 atau lebih dikenali sebagai Abe Uji bagi meneruskan legasi Paksu Wil. Rakyat Manek Urai sayangi Paksu Wil. Hari ini Abe Uji tampil berusaha memikul tanggungjawab tersebut. Bagi mengenali lebih dekat lagi siapa Abe Uji, ikuti temubual Lanjusoh bersama beliau.

Apa perasaan Abe Uji selepas dipilih sebagai calon PAS bagi mempertahankan Dun Manek Urai?

MOHD FAUZI: Kita orang PAS kalau dipilih sebagai calon kita anggap ia sebagai satu amanah. Jadi kita kena pikul. Ini berbeza dengan pihak lawan apabila dipilih sebagai calon mereka berpeluang untuk merebut banyak projek kerajaan.
Sedangkan di akhirat kelak kita kena jawab apa yang dilakukan di atas dunia sekarang. Kita akan ditanya apa yang telah dibuat terhadap amanah yang diberi. Kalau tidak kena cara, kita akan mendapat bala atau azab nanti. Sebab itulah saya merasakan ia merupakan satu tanggungjawab yang berat terpaksa dipikul sekarang. Insya Allah saya akan berusaha melaksanakan tanggungjawab sedaya yang termampu.

Sedangkan sebelum ini ada dua tiga nama diangkat untuk dipertimbangkan sebagai calon PAS. Namun akhirnya Abe Uji yang terpilih. Apa kelebihan pada Abe Uji?

Kalau hendak dikirakan saya bukan sebagai calon yang terbaik di kalangan beberapa nama yang dikemukakan. Saya sebenarnya tidak jangka dicalonkan bagi mempertahankan Dun Manek Urai.
Saya hanya bekerja untuk Islam. Bagaimanapun, mungkin akar umbi dan cawangan melihat ada sesuatu maka mereka mencalonkan nama saya. Jadi saya terpaksa memikul hasrat mereka.

Ada segelintir pihak persoalkan Abe Uji bukan anak tempatan kerana tinggal di Guchil, tapi masih dalam Kuala Krai. Isunya bukan di Manek Urai. Tidakkah ini boleh mendatangkan masalah?

Biar pun saya tinggal Guchil, namun masyarakat di Dun Manek Urai tidak menjadi perkara asing bagi saya. Ini kerana saya sering datang dan pernah mengikuti program bersama Allahyarham Paksu Wil.
Dan Insya-Allah selepas ini, sekiranya penduduk di Manek Urai memberi mandat, saya akan mencari tempat yang sesuai untuk tinggal lebih dekat dengan mereka. Lagi pun saya juga mempunyai kakak yang tinggal di Laloh. Jadi saya akan berusaha mendekati lagi penduduk di sini.

Sebenarnya sejak bila Abe Uji mengenali rakyat Manek Urai?

Sejak menceburi diri dalam politik pada 1982. Saya sudah kenal rakan-rakan di Manek Urai. Ketika itu Kuala Krai menjadi pusat tumpuan bagi penduduk di jajahan ini. Mereka akan datang ke bandar untuk mencari keperluan harian. Ketika itu saya sudah mengenali mereka.
Hampir setiap hari saya bertemu dengan mereka kerana saya menjalankan perniagaan ikan di Pasar Besar Kuala Krai. Selain itu saya juga pernah turun ke kampung-kampung di Manek Urai menghadiri program dianjurkan parti. Pernah datang merasmikan mesyuarat agung peringkat cawangan. Boleh dikatakan kemenangan saya sebagai anggota jawatankuasa PAS Kuala Krai kerana mendapat sokongan daripada perwakilan dari cawangan dalam Dun Manek Urai.

Abe Uji mempunyai hubungan rapat dengan arwah Paksu Wil?

Sejak awal terlibat dengan PAS, saya sudah rapat dengan arwah. Saya selalu berhubung dengannya. Boleh dikatakan bermula sejak 1980-an lagi. Bermula dari situlah hubungan kami begitu rapat.

Ada pihak beranggapan perwatakan Abe Uji tidak jauh berbeza dengan Paksu Wil. Ini kerana mereka mudah menemui Abe Uji di kedai-kedai kopi. Benarkah demikian?

Kebiasaannya, saya hadir kalau ada kematian di kalangan penduduk kampung di sini. Saya juga sering datang apabila ada jemputan kenduri. Hubungan saya dengan penduduk di sini tidak pernah putus. Di Dun Manek Urai tempat yang selalu saya pergi iaitu di Chuchuh Puteri kerana ada kebun di situ. Selain itu selalu berkunjung ke rumah kakak di Laloh.

Umno telah mengumumkan bekas pengurus di Kesedar, Tuan Aziz Tuan Mat sebagai calon BN. Apakah Abe Uji tidak merasa sedikit kebimbangan?

Kalau tengok kepada apa yang berlaku hari ini kita tidak perlu merasa gusar untuk berdepan dengan sesiapa sahaja tokoh dari Umno di Manek Urai. Ini kerana biar pun tokoh berlainan, namun dasar parti mereka tetap sama.
Selain itu kita juga melihat penolakan rakyat terhadap BN belum lagi surut. Ia bermula di Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Umno hanya bergantung kepada kekuatan jentera kerajaan dengan kehadiran menteri yang silih berganti ke Manek Urai.
Biar pun mereka umpan dengan pelbagai projek bagi menarik simpati rakyat, namun ia bukan perkara yang baru berlaku. Rakyat sudah melihat apa yang telah mereka lakukan sebelum ini.

Mungkin ada sedikit kebimbangan kalau dibanding dengan pilihan raya kecil sebelum ini. Ini kerana di Manek Urai hampir 99 peratus pengundi ialah orang Melayu. Orang Melayu lebih mudah terpengaruh dengan umpan kebendaan?

Umno begitu mengharapkan dengan situasi tersebut kerana di tempat-tempat lain sudah terbukti kaum bukan Melayu menolak BN. Umno amat mengharapkan kelebihan tersebut.
Bagaimanapun kita berharap penduduk di sini tidak mudah terpengaruh dengan segala umpan yang diberikan. Lebih-lebih lagi dengan kehadiran penduduk tempatan yang begitu ramai pada majlis pengumuman calon PAS. Saya cukup terharu melihat mereka bersemangat sehingga memenuhi padang di Kampung Manek Urai Lama.

Pada pilihan raya umum lalu Abe Uji pernah dicadangkan sebagai calon PAS di Dun Guchil, namun pada saat-saat akhir kerusi itu diberi pula kepada KeADILan. Apa perasaan ketika itu?

Saya tidak merasakan apa-apa masalah biar pun pada peringkat awal disebut sebagai calon PAS di Guchil. Malah saya telah memberi kerjasama padu kepada Tuan Zamri Arif Tuan Zakaria bagi memastikan Dun tersebut dirampas semula Pakatan Rakyat.
Saya tidak pernah berdukacita terhadap apa yang berlaku. Ini kerana bukan cita-cita saya untuk menjadi wakil rakyat. Saya cuma memikulkan amanah apa yang diputuskan oleh parti. Begitu juga di Manek Urai sekarang saya, tidak ada cita-cita tinggi dalam politik. Namun apabila dicalonkan oleh parti, jadi terpaksalah saya memikul segala tanggungjawab yang diamanahkan.

Sekiranya Abe Uji dipilih sebagai wakil di Manek Urai apa agenda yang akan dilakukan?

Insya-Allah saya dan kawan-kawan di sini akan memikirkan apa perkara yang patut kita lakukan. Bagaimanapun kebiasaan di kawasan hulu masalah penyelesaian hak milik tanah menjadi keutamaan.
Jadi saya akan berusaha menyelesaikan perkara tersebut. Selain itu akan berusaha meneruskan apa-apa aktiviti dan kegiatan yang telah dilakukan arwah Paksu Wil. Sekarang rakyat di Manek Urai boleh dikatakan cukup bertuah kerana pembangunan sedang giat dilakukan sama ada di bawah peruntukan kerajaan pusat atau negeri. Kita bersyukur kerana rakyat mendapat kemudahan tersebut.

Sejak bila Abe Uji terlibat dengan PAS?

Bermula pada 1982 sebagai ahli di bandar Kuala Krai. Ketua Cawangan di Bandar Kuala Krai. Kemudian dilantik sebagai Bendahari Dun Guchil. Pernah dilantik sebagai Penyelia Dun Guchil. Dilantik pula sebagai Bendahari PAS Kawasan Kuala Krai.

Latarbelakang keluarga macam mana?

Ayah saya Abdullah Ismail. Ibu Limah Dollah. Mempunyai lapan adik beradik. Kakak sulung Mariam, isteri kepada pesara polis kini tinggal di Kampung Laloh, Manek Urai. Kedua, Prof Dr Siti Aminah bertugas sebagai pensyarah di UKM. Ketiga, Ibrahim seorang peniaga, keempat, Sabariah bekerja sebagai ketua jururawat di Hospital Temerloh, Pahang, kelima, Mohd Yazid seorang jurutera kini bertugas sebagai pengarah di Putrajaya, ketujuh Razali mempunyai syarikat juru ukur perunding di Pulau Pinang dan yang bongsu, Zaidi lepasan bidang IT di Australia.
Saya pula mempunyai lima anak, yang sulung belajar di USM, kedua lepasan SPM di Maahad Rahmaniah Kuala Krai, dua adiknya juga belajar di sekolah yang sama. Manakala yang bongsu baru darjah enam.

Pendidikan formal Abe Uji?

Saya belajar di Sekolah Kebangsaan Kuala Krai dan mengikuti pengajian agama di Pondok Sungai Durian. Sekarang lebih kerap belajar agama di Masjid Jauhar di depan Caltex. Saya juga dilantik sebagai bendahari masjid berkenaan.
Saya tidak dapat meneruskan pengajian ke peringkat lebih tinggi kerana ayah bekerja sebagai pengayuh beca. Pernah seorang abang saya mahu berhenti sekolah kerana tidak mampu membayar yuran. Saya dan adik beradik lain membantunya bagi membolehkan dia terus belajar. Dia seorang pelajar yang pintar.

Pesanan Abe Uji kepada pengundi di Manek Urai?

Saya berharap jentera parti di semua peringkat sama-sama mengembelingkan usaha bagi memenangkan perjuangan Islam. Kita perlu bekerjasama erat dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.
Kita perlu kuatkan semangat dan tidak mudah lemah apabila berdepan dengan pihak lawan yang hadir dengan peralatan kerajaan. Kehadiran saya di Manek Urai bagi meneruskan usaha-usaha yang dilakukan Allahyarham Paksu Wil.
Kita perlu berpadu bagi mencapai matlamat tersebut. Perjuangan kita bagi menjunjung agama Allah. Pengundi usah mudah terpengaruh dengan tawaran kebendaan kerana ia hanya bersifat sementara. Ini kerana segala tindak-tanduk kita di atas dunia ini akan dipersoalkan di akhirat kelak.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pemuda PAS pukimak... pergi mampus. Kalau hendak sangat bersahabat dengan UMNO pukimak itu baik sahaja bubarkan PAS dan masuk terus UMNO. Tak payah susah susah kalau nak jadi glemer. Masuk saja UMNO terus dapat banyak liputan dari media kontrol UMNO. Tak malukah PAS dengan Pemudanya dengan kenyataan si Khairi UMNO pukimak yang dilihat seperti menyindir Pakatan Rakyat dan PAS itu sendiri. Pemuda PAS yang teringin sangat hendak menonjol itu akhirnya dilihat seperti merayu kepada Pemuda UMNO. Tak percaya... lihat pada kenyataan yang dibuat oleh si Khairi pukimak itu. Kepada Pemuda PAS, pergi mampus la kamu semua. Kalau PAS masih berdegil dengan sikap macam ini percayalah PRU yang akan datang PAS tidak akan mendapat kemenangan dan sokongan yang dinikmati sekarang ini... PERCAYALAH DAN INSAFLAH SAUDARA SEKALIAN !!!!