KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 06, 2009

Berwacana mencari kebenaran bukan berbincang untuk buka kerjasama dengan Umno! - Ustaz Nasruddin


MUQQADDIMAH: Pertemuan pada sidang media Dewan Pemuda PAS dengan Pemuda Umno di lobi Parlimen, 1 Julai lalu mula mendapat pelbagai reaksi. Ketuanya, Ustaz Nasruddin Hassan memanjangkah langkah untuk mengajak Pemuda Umno berbincang dalam wacana ilmiah secara terbuka berkisar tajuk "Apakah perjuangan Umno tidak bertentangan dengan syariat Islam".
Pro dan kontra muncul sebaik berita ini dilaporkan oleh media. Ada yang melihat Wanaca Ilmiah ini sebagi kunci baru untuk membuka semula pintu Kerajaan Perpaduan yang sudah ditutup oleh Pakatan Rakyat.
Bagi meredakan persepsi salah itu, Wartawan ROY RASUL mendapat penjelasan segara dari Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasruddin Hassan yang mengetuai deligasi Pemuda PAS menyampaikan hasrat murni itu kepada Naib Ketua Pemuda Umno, Dato' Razali Ibrahim.


Pertemuan dengan pemuda Umno di Parlimen, 1 Julai lalu telah dilihat memberi signal yang salah kerana ia dianggap satu percubaan untuk meneruskan agenda Kerajaan Perpaduan yang ditolak oleh Majlis Pakatan Rakyat pada 22 Jun lalu. Boleh Ustaz jelaskan?

USTAZ NASRUDDIN: Itu adalah tanggapan yang salah dan tidak benar. Apa yang Pemuda PAS lakukan itu, satu langkah yang diambil oleh Dewan Pemuda PAS Pusat untuk menyediakan satu pentas hujah di atas tajuk yang kita berikan "Apakah perjuangan Umno tidak bertentangan dengan syariat Islam".
Apa yang Pemuda PAS mahu ialah bagi menunjukkan perjuangan Umno masih ditolak oleh masyarakat. Ini adalah satu daripada rentetan cabaran debat Mursyidul Am Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat kepada Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak. Dan kemudiannya Pergerakan Pemuda Umno Kelantan mencabar Tuan Guru Nik Aziz berdebat.
Bagi kami, level debat bagi Tok Guru Nik Aziz ialah Presiden Umno ataupun Perdana Menteri ataupun Pemuda Umno berdepanlah dengan Pemuda PAS. Oleh kerana itu, Pemuda PAS menghantar surat Wacana Ilmiah untuk berbincang ataupun berbahas dalam isu "Apakah perjuangan Umno tidak bertentangan dengan Islam".

Mengapa timbulnya kisah wacana ilmiah ini dan kenapa memilih ia sebagai wadah bertemu Pemuda Umno?

Sebelum daripada ini, kami mencabar tiga kali Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaluddin untuk berdebat. Pertama, dalam isu apakah Malaysia negara Islam. Kedua, benarkah Umno memperjuangkan kemerdekaan dan ketiga siapakah sebenarnya penderhaka kepada sultan.
Ketika cabaran itu, saya masih menjadi Timbalan Ketua Pemuda PAS dan ditolak mentah-mentah oleh Khairy Jamaluddin. Maka kini, saya mengambil pendekatan untuk menukar perkataan debat kepada wacana ilmiah bagi memungkinkan Khairy menerima cabaran ini bagi membolehkan kami berhujah untuk menjelaskan topik yang kita tetapkan itu, iaitu benarkan Umno bertentangan dengan syariah Islam.

Dalam kekalutan yang ada pada hari ini, mengapa Pemuda PAS mencadangkan wacana ilmiah ini?

Ini adalah tradisi Dewan Pemuda PAS Pusat. Sebelum daripada ini YB Salahuddin Ayub dan juga YB Dato' Mahfuz Omar pernah menghantar surat ataupun cabaran debat yang sama ataupun membuka forum debat yang sama dengan Pergerakan Pemuda Umno.
Kalau kita masih ingat sesi lalu, YB Salahuddin pernah menghantar surat mencabar Hisyamuddin Tun Hussein Onn sebagai Ketua Pergerakan Pemuda Umno dalam isu PPSMI. Tetapi Hisyamuddin tidak hadir sebaliknya dia hantar Khairy Jamaluddin.
Serahan surat yang pertama juga dilakukan di Parlimen. Selepas itu mereka mengadakan satu sidang media bersama bagi menjelaskan hasrat Dewan Pemuda PAS Pusat mengajak Pergerakan Pemuda Umno berdebat dalam isu PPSMI.
Malangnya, sehingga hari ini sebagaimana biasa mereka tetap menolak cabaran itu. Jadi saya hanya meneruskan tradisi lama dan saya kira baik untuk mewujudkan forum-forum debat ilmiah bagi menegakkan kebenaran setiap hujah dan perbahasan perdebatan dengan menggunakan hujah.

Maksud Ustaz, wacana ilmiah ini untuk tujuan mencari kebenaran melalui hujah?

Niat saya menegakkan kebenaran melalui hujah dan perbahasan. Wacana ini mesti bersifat terbuka. Kami tetapkan, ia mesti bersifat terbuka dan kita tidak menerima sebarang pertemuan dan juga forum yang tertutup.
Inilah tujuan Dewan Pemuda PAS Pusat menghantar pelawaan untuk mengadakan wacana ilmiah dengan Pemuda Umno. Untuk berbincang atau berdebat berkait dengan isu tuduhan perjuangan Umno yang sesat.

Bagaimana fokus Pemuda PAS di Manek Urai?

Kita memberikan tumpuan dalam pilihan raya kecil di Manek Urai mengalahkan Umno dan Barisan Nasional. Dalam pilihan raya ini kita mengerah Dewan Pemuda PAS bertugas di Manek Urai.

Kalau begitu, bila wacana ilmiah ini akan diadakan?

Wacana ini akan diadakan selepas daripada pilihan raya kecil Manek Urai, setelah dapat menyaksikan kekalahan Umno dan Barisan Nasional. Kemudian wacana ini sekali-kali tidak akan menjurus kepada Kerajaan Perpaduan sebagaimana dilaporkan oleh sesetengah media yang saya kira ditolak keras oleh kami (Pemuda PAS).
Ada soalan daripada seorang wartawan bertanya kepada saya, bagaimana dalam wacana itu nanti ditimbulkan isu Kerajaan Perpaduan. Apa yang nak saya katakan, kami tetap fokos wacana ini tidak akan membincang soal Kerajaan Perpaduan atau menuju kerjasama dengan Umno dan Barisan Nasional.
Ini kerana Pakatan Rakyat telah buat keputusan dan kita pegang keputusan Pakatan Rakyat itu. Jadi yang kita buat ini,wacana ilmiah hanyalah untuk meneruskan tradisi berbincang Pemuda PAS dengan semua pihak dalam apa jua isu berdasarkan kepada kepentingan negara dan rakyat.

Berdasarkan tajuk wacana, agak khusus dan menggodam Umno. Boleh Ustaz jelaskan apa yang akan dibincang nanti?

Yang kita hendak bincangkan, apakah perjuangan Umno tidak bertentangan dengan syariat Islam? Ini kerana Tok Guru Nik Aziz berkata, Umno sesat, macam ayah Pin, macam komunis.
Tiba-tiba Pemuda Umno buat laporan polis. Ertinya dia tidak setuju mengatakan Umno itu sesat. Kalau Umno tidak setuju mengatakan mereka sesat sedangkan Tok Guru Nik Aziz kata sesat, ayuh! Kita berhujah secara ilmiah benarkah perjuangan Umno tidak bertentangan dengan syariat Islam.

Mengapa isu dasar perjuangan Umno di utamakan, tidak isu-isu lain?

Selesaikan soal perjuangan dasar Umno dahulu, kemudian baru kita tetapkan soal isu-isu lain. Ini kerana sekiranya perjuangan Umno salah dan bertentangan dengan syariat, apa ertinya hendak bercakap soal rasuah, integriti, ketelusan apabila dasar Umno didapati sesat dan tidak mempedulikan sama ada syurga neraka, hak dan batil. Itulah yang kami ingin buktikan nanti.

Kenapa dalam hal ini Dewan Pemuda PAS yang pergi jumpa Umno untuk berwacana, tidakkah ini boleh menimbul fitnah?

Kita bukan pergi kepada Umno. Kita mencabar Umno untuk datang berdebat dalam gelanggang kita. Sama ada kita buat atau tidak, kita bersedia untuk berhujah bila-bila masa. Kita bukan pergi kepada Umno tetapi menjemput dengan Umno datang dalam gelanggang yang kita buka untuk berhujah dan kita berpegang kepada kebenaran dengan hujah-hujah berlandaskan Islam.
Kita tidak mahu menjadi macam raja-raja yang zalim seperti dulu-dulu. Apabila mereka kalah berhujah, mereka menggunakan kekerasan. Kita mesti menang dalam berhujah.
Oleh kerana Dewan Pemuda PAS Pusat sangat yakin bahawa perjuangan Islam itu adalah benar maka kita berani untuk berhujah dan kita yakin hujah kebenaran itu berpihak kepada PAS.
Jadi tidak timbul isu, Pemuda PAS pergi kepada Umno. Kita hanya pergi untuk menyerah surat tawaran wacana ilmiah sebagai forum berhujah. Itu sahaja.
Dan ingin saya perbetulkan, persepsi inilah yang menyebabkan ajakan Pemuda PAS disalahertikan oleh banyak pihak. Kita bukan ajak Umno bincang benda lain, tapi PAS pelawa wacana ilmiah atas tajuk yang kita berikan. Itu sahaja.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin sudahpun mengalu-alukan dan menyifatkan cadangan daripada Pemuda PAS itu sebagai sesuatu yang positif. Bagaimana ustaz melihat respons tersebut?

Kalau beliau mengalu-alukan ia sesuatu yang positif, Khairy kena turun untuk berwacana. Sebab apa yang disebut oleh Khairy inilah juga yang disebut sewaktu menerima tawaran debat kami dulu. Sewaktu dia menerima tawaran debat kami dulu, dia kata, "kami menerima usaha yang baik dan kami menerima baik tawaran berhujah daripada PAS secara intelektual dalam isu PPSMI."
Tetapi ke mana beliau sekarang. Sehingga hari ini beliau tidak turun ke pentas debat. Jadi saya harap jangan cakap saja, Khairy mesti turun bersekemuka dengan Dewan Pemuda PAS Pusat. Saya tidak mahu ini hanya satu retorik. Kalau tidak saya akan chop Khairy sebagai pengecut.

Tidakkah pelawaan berwacana ini boleh 'mengganggu' kempen pilihan raya di Manek Urai sekarang ini. Umno pastinya akan memanipulasikan isu ini, seperti putar-belit media sekarang...

Pada saya ini adalah satu usaha untuk membantu. Sebab saya sambung cadangan debat Tuan Guru Nik Aziz. Dengan harapan dan menunjukkan kita bersedia untuk berhujah. Jadi sekiranya Umno sanggup untuk menerima ataupun mereka berani berwacana dengan Pemuda PAS maka di sana nanti rakyat menilai hujah kedua-dua pihak.
Saya tidak fikir, apa yang kita lakukan ini boleh mengganggu kempen Manek Urai kerana tekanan dan hujah kita tetap seperti biasa iaitu berjalan ke atas Umno dan Barisan Nasional.
Kita tetap mendokong cita-cita perjuangan dan tetap mendedahkan penyelewengan yang dilakukan oleh Umno. Kita tetap teruskan. Bukan bermakna dengan wacana yang kita cadangkan ini maka kita menghenti segala tindakan terhadap Umno dan Barisan Nasional.

Laporan akhbar hari ini (2 Julai) nampaknya sudah mula memanipulasikan pelawaan wacana Pemuda PAS sebagai ada kaitan dengan agenda Kerajaan Pusat. Bagaimana ustaz menepis dakyah jahat ini?

Tidak ada kena-mengena langsung dan sepanjang dalam surat jemputan wacana tidak disebut sabagai UG (Kerajaan Perpaduan). Dalam kenyataan media kami pun tidak disebut tentang UG dan wacana ilmiah itu ke arah kita berbahas dan berhujah. Di mana pula timbulnya perkataan UG itu?
Maka saya menyangkal sekaras-kerasnya dakwaan yang cuba mengaitkan wacana dengan UG. Saya tidak tahu dari mana datangnya kalimah itu. Apakah ini suatu percubaan pihak tertentu untuk mengeruh keadaan dan menimbul polemik berpanjangan?
Dewan Pemuda PAS tetap konsisten dengan keputusan Pakatan Rakyat, iaitu pertahankan dan perkukuhkan Pakatan Rakyat. Dalam masa yang sama kita bersedia untuk berbincang, berdebat, berdialog, berwacana dengan semua pihak berasaskan hujah bagi menegak kebenaran dan menumpas kebatilan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hannah Yeoh writes,

So many people have been telling me just how frustrated they are with the current political situation in our country. Some have told me that they regretted voting for change because of the political instability now and would prefer returning to their old style of voting - vote for stability and forget about having a stronger opposition and greater check and balance. I shudder at the thought of this!

One needs to remember the reason why we are seeing such great resistance for change is simply because there is much to lose for those who have been in power for so long. For decades there has been so much abuse of power, unchecked misuse of public funds and plain dirty corruption. With a stronger opposition now, they stand to lose their illegal sources of income and some may even be charged and sent to prison if they are found guilty.

With this in mind, they will fight at all costs to reclaim back power and to ensure they can continue to steal public funds from the people for their own enrichment. We are not just dealing with differences in politics; we are combating evil forces who will not rest till they secure back their powers and illegal sources of income.

Sometimes I feel equally frustrated and disillusioned about the political situation too. Sometimes I lie awake thinking of how to effect change in this land. Some days I cry while driving in between meetings thinking of what's left for the future generation in this land if we give up now.

I have endured much verbal attack from political enemies, accusation after accusation of me not doing anything for my constituents and etc. No one truly understands the resistance we face daily in discharging our duties except for my fellow PR assemblymen.

Robert Kennedy once said ‘*Progress is a nice word. But change is its motivator and change has its enemies.*’ Our enemies are resisting change but we must stand firm and continue to push for a competent, accountable and transparent government.

At the end of each day, as I lay myself to sleep, I ask God for strength, wisdom and protection to face the next. I look forward to the end of the term when I can tell the people of Subang Jaya that I have remained clean and have not stolen any of the taxpayers' funds.

As reminded by Raja Petra in his blog "*Please continue your struggle to make Malaysia a better place for our future generation. This country belongs to them and it is for them that we struggle.*" All hope is not lost. Come the next election, vote out the corrupt once and for all. Hang in there supporters and friends, the best is yet to come!

http://mt.m2day.org/2008/content/view/24126/84/

ustaz, food for thought.