KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Julai 20, 2009

Tandatanya: Teah dibunuh atau terbunuh? Jatuh atau lompat bangunan?


KUALA LUMPUR: Majlis Peguam dan NGO mendesak Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz supaya memohon maaf kepada keluarga Teoh berhubung kenyataannya yang bersifat spekulatif seolah-olah mangsa mati kerana terjun dari bangunan.

Mayat Teo, Setiausaha Politik Exco Selangor, Ean Yong Hian Wah, ditemui pada jam 1.30 tengahari 16 Julai, selepas disoal siasat berhubung dakwaan salahguna peruntukan DUN oleh SPRM. Mayatnya ditemui di atas bumbung bangunan bersebelahan pejabat suruhanjaya tersebut.

Kenyataan bersama Majlis Peguam dan NGO terbabit dibaca oleh Pengerusi Pakatan Penulis untuk Kebebasan Media (WAMI), Wong Chin Huat dalam satu sidang media di ibu negara.

Menurut mereka, kejadian yang berlaku itu, telah menimbulkan beberapa persoalan yang tidak mempunyai jawapan.

"Pertama, tidakkah tindakan SPRM melakukan siasatan di pejabat Ean Yong dan enam lagi exco Pakatan Rakyat yang didakwa salahguna peruntukan DUN kira-kira RM500,000 hingga RM600,000 bersifat terpilih dan bermotifkan politik? Kenapa siasatan terhadap skandal PKFZ bernilai RM12.5 billion dan "Istana Khir" tidak diteruskan dengan penuh semangat?

"Kedua, Teoh disoalsiasat selama kira-kira 10 jam 45 minit (iaitu) dari jam 5 petang Rabu hingga jam 3.45 pagi hari Khamis. Ini diakui sendiri oleh Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Shukri Abdull?

"Mengapa SPRM menyoalsiasat Teoh dalam keadaan tidak dapat diterima kerana tidur seperti mangsa penderaan mental dan kenapa beliau dinafikan untuk membawa penasihat undang-undangnya?" kata kenyataan itu lagi.

Selain itu, mereka juga mempertikaikan, mengikut dakwaan Ean, iaitu Teoh gagal dihubungi selepas dia dibebaskan, dan mengapa dia tidak pulang ke rumah selepas dibenarkan berehat di lobi pejabat SPRM.

Mereka juga mempertikaikan berhubung kelambatan SPRM memanggil sidang akhbar memaklumkan tentang kematian Teo sedangkan mereka menyedarinya pada jam 1.30 tengahari.

"Kenapa? Kenapa SPRM memanggil sidang media hanya pada jam 5 petang, tiga setengah jam selepas menyedari kematiannya," kata kenyataan itu lagi.

Beliau juga mempertikaikan mengapa keluarga mangsa tidak dibenarkan untuk mengesahkan mayat tersebut dan memberi masa selama satu setengah jam untuk membawa ahli patologi.

"Rakyat Malaysia menuntut agar persoalan ini dijawab. Sekurang-kurangnya kami menuntut agar memastikan keadilan ditegakkan tanpa selindung dengan dengan penuh ketelusan dan kredibiliti," katanya.

Mereka menyatakan rasa terkejut dan sedih dengan kematian Teoh, yang menurut mereka tidak sepatutnya berlaku.

"Malangnya, Teoh sekarang adalah mangsa kematian pertama di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan di bawah SPRM. Kami percaya semua rakyat Malaysia menuntut agar perdana menteri, melihat keadilan dalam kematian Teoh," kata kenyataan itu.

Turut hadir di sidang itu ialah Pengerusi Jawantankuasa Hak Asasi Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor, Liau Kok Fah; Pengarah Eksekutif Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ), V Gayathry; Presiden Jemaah Islah Malaysia (JIM), Zaid Kamaruddin dan Pengantara Parlimen Rakyat, Haris Ibrahim.

Tiada ulasan: