KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 02, 2009

Umno terpaksa tolak debat, bimbang dasar anutan parti itu bercanggah dengan al-Quran


DEBAT terbuka antara Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak mungkin akan mencipta sejarah kedua selepas Debat Anwar-Shabeery Chik jika Najib tidak gentar menyahut cabaran itu.

Hanya melalui debat terbukalah satu-satunya peluang Najib untuk menyangkal dakwaan Tok Guru Nik Aziz bahawa Umno/BN bukannya sesat sebagaimana yang dilakukan oleh Pemuda Umno Kelantan.

Najib sebagai orang pertama dalam kerajaan wajar mencuri peluang keemasan ini untuk mempertahankan dasar perjuangan Umno/BN dan membuktikan kepada rakyat dasar Umno dan BN bukan sebagaimana yang didakwa "sesat" oleh Menteri Besar kelantan itu.

Hasrat mengadakan perdebatan itu dibuat susulan tindakan Pemuda Umno negeri membuat aduan polis 23 Jun berhubung kenyataannya dalam satu ceramah politik 21 Jun lalu, yang didakwa berbaur hasutan dan boleh mencetuskan ketegangan.

Aduan itu dibuat oleh Ketua Pemuda, Anuar Safian, di Balai Polis Kota Bharu jam 10.30 pagi dengan diiringi kira-kira 100 anggota pergerakan itu yang membawa beberapa sepanduk mengecam tindakan PAS bekerjasama dengan DAP dan PKR.

Ekoran tindakan Pemuda Umno itu, Tuan Guru Nik Aziz turut membuat draf surat jemputan rasmi kepada Perdana Menteri untuk mengadakan perdebatan berkenaan isu yang dibangkitnya dalam ceramah di Menek Urai itu.

Bagi Tok Guru Nik Aziz antara jalan terbaik untuk menyelesaikan isu PAS-Umno wajar dibincangkan secara berdepan, perkara itu tidak akan selesai dengan menggunakan media.

Namun, mantan Perdana Menteri yang menjadi mentor Najib, Tun Mahathir cepat-cepat memberi respons agar Najib tidak melayan cabaran Tok Guru Nik Aziz sebaliknya menyifatkan debat terbuka itu hanya membazirkan masa dan akan menjadi satu bentuk hiburan semata-mata.

Alasan mentor Najib itu, bagi Naib Ketua Dewan Ulama PAS, Dato' Dr Mahfodz Mohamed hanya menggambarkan Umno tidak berani berdepan dengan Tok Guru Nik Aziz.

"Kalau Umno tidak boleh menerima dakwaan Mursyidul Am PAS itu, sepatutnya mereka kena terima cabaran debat bagi membersihkan nama baik kononnya Umno dikatakan sesat," katanya ketika dihubungi.

Al-quran, hadis dan sunnah seharusnya menjadi asas kepada perjuangan Islam begitu juga kerajaan yang dilabelkan sebagai kerajaan Islam. Oleh yang demikian, asas itulah yang menjadi pegangan kepada pejuangan Islam, apabila orang Islam tidak ikut asas itu maka orang itu dalam golongan sesat, tegas Dr Mahfodz.

Katanya, sikap keterbukaan PAS melihat Umno dan PAS adalah sesama Islam dan apabila berdebat bukan sahaja menggunakan akal fikiran tetapi rujukan utama adalah Al-quran dan sunnah.

Mengulas tuduhan Presiden Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Prof Dato' Dr Kamarudin Kachar yang mendakwa kononnya Tok Guru Nik Aziz bukan pejuang Islam sebenar, Dr Mahfodz menyifatkan tuduhan liar itu keterlaluan. Sebaliknya beliau yakin, apa yang diperjuangkan oleh MB Kelantan itu adalah perjuangan Rasulullah SAW.

"Islam menyuruh kita bersatu padu berdasarkan al-Quran. Kena cermin dulu dan tengok muka kerana semua rakyat Malaysia tahu matlamat dan perjuangan Islam. Kalau benar! kenapa Najib tidak boleh terima tawaran debat terbuka," bidas Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasruddin Hassan.

Islam mengajar umatnya berhujah bahkan menegakkan kebenaran adalah melalui hujah. Melalui debat itu, menurut Nasruddin, Umno dan BN bukan sahaja boleh menggunakan kesempatan untuk mengupas selain kemelut PAS-Umno bahkan berdebat berkaitan isu kepentingan rakyat seperti ekonomi atau sosial.

"Apabila pemimpin tertinggi membuka ruang sepatutnya Najib bersedia menerima, jika tidak dakwaan 'sesat' seperti yang amat dimarahi mereka itu, akan jadi benar lah,"
kata Nasruddin.

Anggapan pihak tertentu, debat itu tidak akan menyelesaikan masalah adalah salah kerana kebenaran itu dinilai melalui hujah kedua-dua pihak. Rakyat boleh memutuskan sama ada hujah itu benar atau salah melalui kekuatan berhujah.

Umat terdahulu sering mengajar supaya berhujah malangnya ramai pihak gagal berhujah kerana kerajaan menggunakan kekangan melalui ISA, OSA dan Akta Mesin Cetak untuk melindungi kelemahan mereka.

"Sampai bila masalah tidak akan selesai, sebaliknya menguatkan lagi persepsi Umno sebagai diktator yang tidak membenarkan atau tidak berani berdepan dengan rakyat," ujar Nasruddin.

Umno atau BN yang sudah lama memerintah negara ini dan merasakan mereka sudah Islamik tiada sebab untuk mereka tidak ambil tahu hujah Tok Guru Nik Aziz selaku individu yang arif soal Islam, tegas Ketua Jemaah Islam Malaysia (JIM), Zaid Kamarudin.

"Tuan Guru Nik Aziz bersedia untuk memberi hujah. Bebat ini cukup penting dan besar. Jadi, wajar didengar oleh kerajaan," katanya yang juga belum bersedia untuk menjadi orang tengah dalam debat terbuka itu.

Menjejaki panedapat rakan DAP berkenaan isu ini, Naib Pengerusi DAP Negeri Sembilan, John Fernandez mengakui kerajaan Umno dan BN pada hari ini kononnya mengaku sebagai sebuah Kerajaan Islam tetapi mereka tidak mengikut seratus peratus apa yang ditegaskan oleh agama itu.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Seremban menyokong penuh pelawaan Tok Guru Nik Aziz itu untuk berdebat dengan Najib.

Sementara itu, penolakan dua mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Badawi disifatkan sebagai penghinaan atas kebijaksanaan Najib Tun Razak dalam membuat keputusan berhubung cadangan Tok Guru Nik Aziz itu.

Ketua Angkatan Muda KeADILan, Shamsul Iskandar Mat Akin menyifatkan dengan 'keputusan awal' dua mantan tersebut, dilihat seolah-olah Najib tidak memiliki kebijaksanaan dalam membuat keputusan.

"Biarkan Najib membuat keputusannya, sama ada ingin menerima mahupun menolak pelawaan Tuan Guru itu. Apabila mereka sibuk menyatakan ia (debat) membuang masa, dan sebagainya, seolah-olah menafikan kebijaksanaan Najib untuk membuat keputusan," tegas beliau.

Shamsul menyifatkan pelawaan Tok Guru itu yang dianggap terkehadapan, mengharapkan Najib menerima hasrat tersebut untuk melangkah ke kancah pembukaan minda dan wacana ke arah politik baru.

Malah, dengan langkah mengadakan debat dan perbincangan, khususnya secara terbuka Shamsul melihat ia bukan lagi persoalan baru, memandangkan pernah berlaku ketika debat Palestin antara Almarhum Ustaz Dato' Fadzil Mohd Nor bersama Tun Mahathir, dan debat minyak antara Shaberry Chik dan Anwar Ibrahim.

Shamsul juga berpendapat jika Najib ataupun Umno benar-benar ikhlas, pelawaan Tok Guru wajar dipersetujui, khususnya dalam mencari erti perjuangan Umno itu sendiri yang kadangkala mengulangi hujah-hujah lama yang sudah tidak relevan seperti memperjuangkan bangsa Melayu.

Pelbagai reaksi dari pimpinan Umno yang enggan melayan pelawaan Tuan Guru itu dilihat sebagai kebimbangan tentang 'takut kalah' berhujah yang akhirnya menyebabkan parti Melayu terbesar dipalit dengan persepsi baru, Umno sudah tidak relevan.

Atas alasan itu, kemungkinan besar Umno tidak akan bersetuju untuk berdebat dengan PAS atau Tok Guru Nik Aziz kerana ia hanya akan membuka pekung Umno yang tidak Islamik itu. Dari diketahui umum, dasar Umno bercanggah syarak adalah lebih berbaloi kemukakan hujah menolak agar Umno tidak dipersalahkan.

Ditulis Oleh TARMIZI MOHD JAM,
SALMIYAH HARON dan ANIS NAZRI

Tiada ulasan: