KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 23, 2009

PAS beri amaran, jangan 'Melayu'kan SPRM dan Polis

KUALA LUMPUR: PAS memberi amaran kepada pemimpin-pemimpin Umno agar tidak 'Melayu'kan Suruhanjaya Pencegahan Rasauh Malaysia (SPRM) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) lapor Irwan Muhd Zain.

Naib Presidennya, Salahuddin Ayob menegaskan, pemimpin Umno sepatutnya menjaga imej dan integriti SPRM dan Polis bukannya menjadikan kedua-dua institusi tersebut kuda tunggangan mereka.

Beliau juga menegaskan, pemimpin Umno sepatutnya tidak menjadikan kematian misteri Teoh Beng Hock di pejabat SPRM Selangor sebagai isu perkauman kerana tidak kira Melayu, Cina atau India jika berlaku kematian ia melibatkan kehilangan nyawa rakyat Malaysia.

"Kita (PAS) beri amaran kepada pihak-pihak tertentu agar tidak 'Melayu'kan SPRM dan Polis dan jangan jadikan kematian Teoh sebagai isu perkauman. Pemimpin Umno dan BN sepatutnya menjaga imej dan integriti SPRM dan polis dan tidak menjadikan kedua institusi ini kuda tunggangan mereka," tegas Salahuddin.

Beliau seterusnya menegaskan, usaha beberapa pihak yang cuba menyalahkan pemimpin Pakatan Rakyat sebagai melemahkan orang Melayu bila menuntut keadilan diatas kematian Teoh, sebenarnya telah menjatuhkan maruah orang Melayu.

Lebih buruk lagi, tegas Salahuddin bila ada pihak yang cuba menjadikan isu ini sebagai isu perkauman.

Beliau menyifatkan usaha menjadikan kematian Teoh sebagai isu perkauman dengan tujuan membangkitkan kemarahan kaum Cina terhadap orang Melayu sebagai satu tindakan terdesak BN yang semakin hilang sokongan.

Umno-BN, tegas beliau masih lagi leka dengan budaya politik perkauman yang lapuk sedangkan rakyat sudah pun beralih ke politik baru yang tidak membezakan mana-mana kaum sebaliknya lebh mementingkan kesejakteraan seluruh rakyat tanpa mengira agama dan bangsa.

Tiada ulasan: