KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 01, 2010

Mafrel mahu SPR perluas ruang jadi agen daftar pemilih

Mafrel menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membuka lebih banyak ruang kepada mana-mana agensi atau pertubuhan untuk menjadi agen pendaftar daftar pemilih menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang. Pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh berkata SPR perlu memberi ruang kepada badan-badan bukan kerajaan atau parti-parti politik dalam usaha menggalakkan lebih ramai rakyat yang layak mengundi membuat pendaftaran.

"Sekarang ini, SPR menghadkannya kepada hanya beberapa agen. Saya fikir lebih baik SPR membuka kepada lebih ramai lagi, seperti NGO dan juga parti politik. Agen-agen ini hanya mendaftarkan nama pengundi sahaja, dari sudut kemasukan data akan dilakukan SPR juga," kata beliau ketika dihubungi.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kajian Biro Keahlian dan Daftar Pemilih Pemuda Umno yang mendapati nisbah antara orang Melayu dan bukan Melayu yang mendaftar sebagai pengundi baru adalah satu Melayu dan 40 bukan Melayu (1:40).  Syed Ibrahim turut menggesa parti-parti politik agar menggerakkan program pendidikan kepada rakyat bagi memastikan mereka mendapat dan menerima penjelasan terperinci berkaitan tanggungjawab sebagai pengundi.

Mengulas tentang cadangan beberapa pihak yang meminta SPR mendaftarkan pengundi secara automatik apabila mencecah usia 18 atau 21 tahun, beliau berkata ia merupakan salah satu cara yang baik. Bagaimanapun, katanya pelaksanaan sistem itu juga memerlukan satu kaedah untuk menyemak keabsahan data-data peribadi seseorang kerana dibimbangi wujudnya penyelewengan seperti pemalsuan umur, warganegara dan sebagainya.

Tiada ulasan: