KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 01, 2010

Pemuda PAS Perak mahu kerajaan jelaskan penahanan Zulkifli oleh Kerajaan Mesir


Dewan Pemuda PAS Negeri Perak menggesa pihak berkuasa Mesir serta Kerajaan Malaysia khususnya Wisma Aman untuk memberikan maklumat serta penjelasan berhubung kes penahanan seorang rakyat Malaysia, Muhamad Zulkifli Mohamad Zakaria, 41, oleh pihak berkuasa Mesir pada 13 Jun lalu.

Menurut timbalan ketuanya, Ustaz Nur Munir Ali, sehingga kini tiada sebarang penjelasan dibuat oleh kerajaan mengenai status kes tersebut, menyebabkan pihaknya mengambil tindakan untuk menghantar memorandum kepada Kedutaan Mesir.

"Kita membuat keputusan untuk mendapatkan keterangan dan penjelasan di sebalik penahanan tanpa sebab pihak berkuasa Mesir ke atas Zulkifli dan jika tiada apa-apa alasan yang munasabah kita harap pihak kedutaan dapat membantu untuk melepaskan beliau," ujarnya kepada Harakah.

Dalam pertemuan singkat tersebut, beliau dimaklumkan Zulkifli dipercayai ditahan dengan dakwaan mempunyai kaitan dengan kes militan dan aktiviti pengganas. "Mereka (kedutaan) menafikan Zulkifli dipenjarakan di sana (Mesir), tetapi kami percaya ia mungkin ada kaitan dengan isu militan.

"Kami kesal dengan tindakan Kerajaan Malaysia yang tidak serius dalam menangani masalah ini kerana isu ini membabitkan kedaulatan rakyat Malaysia di Mesir," katanya. Ustaz Nur Munir bersama Pengerusi Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat, Dr. Raja Ahmad al-Hiss telah merujuk Wisma Aman agar mereka mendapatkan maklumat bersama Jabatan Pelajar Malaysia di Mesir.

"Kami kesal dengan penahanan Mohamad Zulkfli yang juga merupakan Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Perak dan amat malang buat rakyat Malaysia dengan tindakan yang tidak berasas dibuat kerajaan Mesir dalam perkara ini," katanya. Pada masa yang sama, Pemuda PAS juga ujarnya telah mengambil inisiatif untuk menziarahi isterinya, Nurul Hidayah @ Icanna Lagago, 33 di Lenggong, Perak bagi menyerahkan sumbangan.

Penahanan Zulkifli di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah sebelum menaiki pesawat pulang ke tanah air yang kini dipercayai berada di bawah tahanan pihak berkuasa Mesir tanpa sebarang maklum balas kepada ahli keluarganya.

Tiada ulasan: