KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 01, 2010

Melayu "pekak" daftar pemilih: Auku punca anak muda Melayu acuh tak acuh


Pelaksanaan Auku 1974 di peringkat kolej dan univerisiti antara punca generasi muda Melayu gagal menilai pendidikan politik di peringkat awal, menyebabkan mereka tidak berminat untuk mendaftar sebagai pemilih. Demikian ditegas Presiden Persatuan Kebangsaan Islam Malaysia, Muhammad Faisal Abdul Aziz.


Menurut Faisal, akta itu telah mengikat pelajar-pelajar daripada mengikuti isu politik ataupun sosial yang melanda negara sebaliknya mereka boleh mengikuti isu yang remeh-temeh. Malangnya, kata beliau kesedaran politik yang sebaiknya dicanang di peringkat kampus khususnya bagi pelajar yang layak mengundi iaitu pada usia 21 tahun.

"Mereka ini tidak diberi pendidikan luas, sebaliknya dilalaikan dengan aktiviti hiburan semata-mata menyebabkan pelajar tidak mengambil berat isu politik yang melanda negara," katanya. Beliau percaya kecelaruan politik yang melanda negara juga menyebabkan generasi muda meletakkan undi bukan faktor penentu siapa yang memerintah.

"Bagi mahasiswa, suara mereka tidak dapat mengubah apa-apa ditambah pula ketelusan pilihan raya dipertikaikan menyebabkan mereka sangsi dengan sistem pilihan raya negara ini," katanya. Misalnya, dalam isu celup jari, jelas Faisal anak-anak muda rasa tertipu dengan cadangan kerajaan akhirnya ia tidak dilaksanakan dengan alasan yang tidak munasabah.

"Kalau betul untuk memastikan anak-anak muda yakin pada sistem pilihan raya laksanakan cadangan celup jari itu. Mereka sudah pasrah dengan sistem yang ada sebab itulah mereka memandang mudah terhadap hak mereka untuk mengundi," tegasnya.

Beliau berkata demikian bagi mengulas, kajian Biro Keahlian dan Daftar Pemilih Pemuda Umno mendapati nisbah antara orang Melayu yang mendaftar sebagai pengundi baru sejak Pilihan Raya Umum 2008 sehingga bulan ini adalah satu Melayu dan 40 bukan Melayu.

Tiada ulasan: