KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 01, 2010

Pemuda DAP hairan mengapa MT Umno buat keputusan, bukannya kabinet batal judi?


Pergerakan Pemuda Sosialis DAP (Dapsy) mengalu-alukan keputusan kerajaan Umni-BN untuk menarik balik hasrat memberikan lesen perjudian sukan kepada Ascot Sports dan ia dilihat sebagai kesan kebangkitan kuasa rakyat yang dicetuskan "tsunami politik 8 Mac 2008".  

Ketua Pemuda Sosialis DAP, Anthony Loke Siew Fook menegaskan suara  rakyat tidak lagi dapat diketepikan serta mampu mengubah keputusan dan pendirian kerajaan dalam sebarang isu termasuk isu lesen perjudian sukan ini.

Jelasnya, walaupun Dapsy mengalukan keputusan tersebut namun timbul persoalan mengapa keputusan pemberian lesen ini yang sepatutnya dikeluarkan oleh kerajaan diputuskan dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Umno dan bukannya mesyuarat kabinet?  

"Apakah Majlis Tertinggi Umno yang menentukan segala dasar kerajaan dan bukannya kabinet yang dianggotai oleh semua wakil komponen Barisan Nasional? Di manakah semangat perkongsian kuasa yang menjadi prinsip utama Barisan Nasional?" katanya kepada Harakah.

Anthony yang juga Ahli Parlimen Rasah menegaskan tindakan tersebut amat jelas menunjukkan penentu segala keputusan dalam kerajaan ialah Umno dan bukannya BN.   Keadaan tersebut kata Anthony menggambarkan kuasa hegemoni Umno dalam BN semakin menonjol dan parti-parti komponen yang lain hanya berperanan sebagai "penghias" semata-mata. 

"Pandangan daripada MCA, Gerakan, MIC, PPP dan parti lain adalah tidak relevan sama sekali. Pucuk pimpinan MCA, MIC dan PPP telah secara terbuka menyatakan sokongan mereka terhadap pemberian lesen perjudian sukan kepada Ascot Sports sebelum ini," katanya. Sehubungan itu beliau meminta parti-parti komponen BN menjelaskan pendirian mereka berhubung tindakan Umno itu.

Tiada ulasan: