KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 29, 2010

PAS gerakan Kempen Anti Saman Ekor (KASE): Selamatkan mangsa saman ekor - Salahuddin Ayub


PAS akan menggerakan Kempen Anti Saman Ekor (KASE) ke seluruh negara untuk sama-sama mengajak rakyat menentang tindakan zalim kerajaan itu selain mendesak kerajaan menarik balik saman ekor yang dikuatkuasakan secara mandatori oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) baru-baru ini kerana tindakan itu jelas menyusah dan membebankan rakyat malah, ia bercanggah dengan prinsip keadilan.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub menegaskan, beliau akan memanjangkan perkara ini ke Majlis Presiden Pakatan Rakyat bagi mempastikan rakyat terbela dan tidak menjadi mangsa kerakusan kerajaan Umno-BN untuk 'memeras' wang mudah untuk kantung negara.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian juga mengalu-ngalukan Pakatan Rakyat Perak untuk menyediakan khidmat peguam percuma kepada mana-mana rakyat negeri itu mahu mencabar kes saman ekor mereka ke mahkamah. 

Katanya, konsep saman ekor yang dijalankan kerajaan Umno BN tidak menepati teras keadilan kerana JPJ mahupun PDRM tidak dapat membuktikan siapa yang bersalah secara rasmi di kalangan mangsa saman ekor berkenaan.

"Misalnya si A pinjam kereta si B, kemudian kena saman ekor maka si A yang menerima kesannya tidak dapat perbaharui cukai jalan, lesen dan insurans keretanya," katanya kepada Harakah. 

Beliau mendakwa, sepatutnya tindakan kerajaan menguatkuasakan saman ekor memenuhi tujuan asal untuk memberi pendidikan kepada pemandu agar lebih bertanggungjawab tetapi malangnya keputusan kerajan hari ini, jelas bercanggah dengan slogan yang dibangga-banggakan kononnya "rakyat didahulukan". 

Salahuddin berkata, sepanjang penjelajahan beliau ke merata Semenanjung termasuk Sabah dan Sarawak, rakyat makin berang dengan langkah kerajaan itu. Ini kerana mereka dibebankan dengan sejumlah bayaran yang tinggi untuk menghidupkan cukai jalan, sedangkan sama ekor terlalu dicurigai ketepatannya dan pelakunya barangkali bukan pemilik kenderaan itu. 

Tindakan kerajaan, menyenarai hitamkan kenderaan yang dikenakan saman ekor sehinggakan sukar untuk pemilik kenderaan memperbaharui cukai jalan adalah satu tindakan kejam, zalim yang menganiayakan rakyat.

Beliau yakin dan percaya, langkah terbaru kerajaan Umno-BN itu menguatkuasakan saman ekor sebagai strategi jangka pendek kerajaan untuk mengutip wang rakyat sebanyak-banyaknya bagi mengisi kantung ekonomi negara yang makin teruk hari ini.

Katanya, rakyat kini dibebankan dengan kenaikan harga gula, petrol, diesel dan gas LPG baru-baru ini, dan dicekik pula dengan bayaran wajib maksimum saman ekor. Dari segi perundangan, kerajaan pernah kalah dalam kes saman ekor apabila di bawa ke mahkamah namun, kerajaan masih berdegil untuk terus melaksanakan saman ini kerana tidak berjaya menggerakkan ekonomi negara.

"Tindakan saman ekor memang bertujuan untuk mendapat wang, bukan untuk mengurangkan kemalangan jalan raya. Ada mereka yang dikenakan saman kerana membawa kereta melebihi 60 kilometer sejam. Logikkah saman ekor di kawasan berkenaan, mana ada kenderaan sekarang yang berjalan 60km/jam di jalan raya," ulas Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

PAS tegasnya, bukan menentang saman kepada mereka yang bersalah, tetapi biarlah dihukum mengikut proses yang betul dan kenapa mereka yang disaman, tidak dibawa ke muka pengadilan untuk dibicara.

Sementara itu, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasruddin Hassan menyifatkan saman ekor sebagai ISA kedua kerana mereka dihukum tidak di bicarakan di mana-mana mahkamah terbuka, tetapi dianggap bersalah dan dipaksa membayar saman maksimum. Sejak September 2009, lebih 2.5 juta notis saman dikeluarkan kepada pesalah trafik dan daripada jumlah itu, sebanyak 1.07 juta pesalah trafik telah disenaraihitamkan oleh PDRM.

2 ulasan:

snid73 berkata...

1.07 juta saman x RM300 (satu saman kesalahan halaju-maksimum) = RM 321 juta.....

fuyoo...banyak tu, aku salah seorang dari mereka yang terpaksa membayar saman ekor kerana roadtax dah nak tamat tempoh.

Tanpa Nama berkata...

Јust desirе to say your artiсle is аs astоnishing.
The clarіty in your post is just cool and i can assume you arе an еxpeгt οn this ѕubject.
Fіne ωith your permission alloω me to grаb your RSS feed to κeep
updated with foгthcoming post. Thanκs a million
and ρlеаse carгy on the gratifying ωoгκ.



my ωeb-site :: payday loans