KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Julai 01, 2010

Tian Chua mahu pendaftaran secara automatik bagi selesai kemelut

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) gagal melaksanakan tanggungjawab mereka memberikan kesedaran di kalangan rakyat untuk mendaftar diri sebagai pengundi, selain rela dijadikan agen Barisan Nasional (BN).

Naib Presiden KeADILan, Tian Chua mendakwa badan bebas itu sewajarnya memainkan peranan yang lebih agresif bagi memastikan setiap pengundi yang layak mengundi akan menunaikan tanggungjawab mereka untuk berdaftar dengan SPR.

"Sayangnya, SPR lebih banyak bermain politik dan mengikut telunjuk BN hingga mengabaikan tanggungjawab mereka memberi kesedaran kepada rakyat," dakwa beliau ketika dihubungi.

Tian berkata demikian sebagai mengulas kajian Biro Keahlian dan Daftar Pemilih Pemuda Umno yang mendapati nisbah antara orang Melayu dan bukan Melayu yang mendaftar sebagai pengundi baru adalah satu Melayu dan 40 bukan Melayu (1:40). 

SPR, tegas Tian seharusnya menerima pandangan ramai pihak yang meminta agar pendaftaran secara automatik dijalankan ke atas mana-mana rakyat yang mencecah usia 18 tahun atau 21 tahun. Katanya, menyedari masih ramai penduduk, khususnya yang tinggal di pedalaman serta tidak mempunyai akses kepada pejabat pos, sistem pendaftaran automatik perlu dilaksanakan bagi memudahkan mereka.

Tiada ulasan: