KLIK JOM FOLO DI SINI

Ahad, Ogos 29, 2010

Mengejar pakej istimewa dalam tranformasi Ramadan - Ustaz Zawawi Yusoff


Bekas pesyarah UIAM, Ustaz Zawawi Yusoff membicarakan mengenai transformasi Ramadan yang tidak tercapai oleh kebanyakan orang. Mereka hanya patuh kepada lapar dan dahaga semata-mata, tidak berusaha untuk memulihara pahala puasa. Perkara haram masih diteruskan, walaupun diri berpuasa. Ikuti kupasan menarik pakar motivasi Human Touch Consultant ini. Wartawan INTAN ABDULLAH menerjah isu ini bersama beliau mengapa tranformasi Ramadan gagal. BAHAGIAN 3.

Tentu ada pakej istimewa dalam tranformasi Ramadan ini ustaz?

Ada bukan tak ada. Pakej takwa contohnya sahur ialah supaya kita bangun makan dan simboliknya ada waktu mustajab doa, dua pertiga akhir malam. Kaedahnya apabila kita hendak berbuat sesuatu kebaikan kebiasaanya ia akan berjangkit, iaitu bila kita bangun bersahur, dia berjangkit dengan ambil wudhu', baca al-Quran, qiyamullail. Secara tak langsung Ramadan menyediakan pakej yang penuh. Itu baru kita sentuh tentang ibadah sunat, seperti solat-solat yang didirikan itu mengajak kita 'online' dengan Allah. 
Bayangkan kalau kita buat solat sunat terawih sebanyak lapan atau 20 rakaat, membuatkan kita terus-terusan 'online' yakni berhubung dengan Allah membuatkan hati kita terbuka dan tercerna. 

Salahkah Ustaz, ikut fahaman sedia ada, Ramadan itu dikenali bulan puasa?

Saya nampak hari ini Ramadan jadi bulan untuk berlapar, malah apa yang salah lagi ialah bulan ini dipanggil bulan puasa. Apabila dikatakan begitu, apa jua tindakan yang dibuat adalah untuk berpuasa sahaja. Orang kita hanya menjaga diri agar tidak batal puasa, dan jarang mengawasi jangan sampai batal pahala puasa. 
Ramai yang berpuasa tetapi meneruskan amalan mengumpat, tidak menutup aurat, tidak solat, mengata orang, sedangkan sebenarnya bulan yang hendak menjaga diri daripada semua dosa itu bukanlah pada Ramadan sahaja. Bulan lain kena jaga juga. Tetapi bulan Ramadan ini ianya dipakejkan sekali kita kena jaga... jangan batal puasa dan jangan batal pahala puasa. 

Kalau berpuasa tapi ada perkara haram masih dibuat, tak dapat pahala ustaz?

Maknanya kalau kita puasa tetapi tidak menutup aurat, tidak solat, mengumpat menyebab, pahala tidak diperolehi. Jadi Ramadan ini mengajar bahawa kita mudah untuk menyedari kalau puasa kita terbatal. Tetapi bila batal pahala puasa kita tidak menyedarinya, hal ini hanya disedari di akhirat nanti. Sebab itu Rasulullah SAW kata, berapa ramai orang yang berpuasa tetapi hanya memperolehi lapar dan dahaga sahaja. Ianya program lapar sahaja.

Bagaimana hendak menumbulkan kesedaran umat Islam di negara ini, Ramadhan sebagai bulan yang kaya dengan segala bentuk tawaran dan kelebihan daripada Allah?

Saya rasa kena sambut Ramadan dengan ilmu pengetahuan. Ilmu ini merujuk kepada ilmu pengetahuan daripada awal. Kemudian meuar-uarkan bulan ini bukan hanya pada bulan Ramadan tetapi sebelumnya lagi di semua medium seperti televisyen, di sekolah-sekolah, jabatan, akhbar, kenyataan pemimpin, termasuk kem-kem persediaan menghadapi Ramadan yang dilengkapi 'training', kursus Ramadan untuk 'refresh' dan 'revisit' Ramadan dengan ilmu sebagai mana orang yang akan pergi menunaikan fardhu haji. Antara cara lain ialah dengan menziarahi kubur. Orang kita ziarah kubur selepas hari raya. Sebenarnya kita kena ziarah kubur sebelum puasa. Bila kita melakukannya pada masa itu (sebelum puasa) membuatkan kita ingat mati.  Memberi ingatan kepada kita bahawa orang yang mati itu, kini sudah tidak mempunyai peluang lagi untuk memperbaiki amal ibadat - perkara ini semua akan melembutkan hati seseorang.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I've been exploring for a little bit for any high quality articles or blog posts in this kind of house . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this site. Studying this info So i'm
hаpρу to show that I've a very good uncanny feeling I came upon just what I needed. I so much certainly will make sure to do not omit this web site and provides it a look on a continuing basis.

my blog ... payday loans