KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Mei 04, 2009

Kalau Tok guru dikelilingi ‘Pembantu Sesat’ PAS tidak mampu kekal berkuasa selama 19 tahun di Kelantan!


DUA hari lepas, (1 Mei) Sinar Harian menyiarkan Timbalan Ketua Pemuda PAS Kelantan, Nik Abduh diselar Ketuanya sendiri, Mohd Zaki Ibrahim dengan tajuk besar “Dewan Pemuda selar Nik Abduh” atas isu yang dicipta Nik Abduh sendiri melalui kerja-kerja bodoh dalam PAS dalam blognya, lapor Wan Johari pada blognya jiwokelate.

“Kita yakin kalau Tok guru dikelilingi ‘Pembantu sesat’ PAS tidak mampu kekal berkuasa selama 19 tahun di Kelantan. Semua kerja dilaksanakan secara kolektif dikalangan penggerak parti dan kerajaan. Ini menunjukkan Tok Guru dibantu oleh pembantu-pembantu yang baik dan jujur dalam menajyakan program kerajaan dan parti,” kata Zaki yang juga Timbalan Speaker DUN Kelantan.

Zaki berkata demikian mengulas kenyataan Nik Abduh dalam blognya yang mendakwa ayahandanya dikelilingi ‘Pembantu-pembantu yang sesat’. PAS mampu mengekalkan kuasa di Kelantan kini selama 19 tahun kerana Tok Guru dikelilingi Pembantu-pembantu yang baik dan bukannya pembantu yang sesat.

i. Nik Abduh dipanggil beri penjelasan

Memang Nik Abduh dipanggil Ketua Dewan Ulamak, lantas katanya “Ya, saya telah dipanggil dan saya berharap untuk terus dipanggil lagi dan lagi. Saya telah ditegur sebagaimana lebih kurang ayahanda menegur saya. Saya juga telah menyatakan pendirian saya lebih daripada apa yang telah saya sampaikan kepada ayahanda kerana ianya adalah pertemuan lebih satu jam.”

Kata Nik Abduh lagi, “Pertama, sila ke berita BERNAMA semalam. Apa al Fadhil Al Ustaz Dato Mohamad Daud Iraqi, Ketua Dewan Ulama PAS Pusat kata pasal pemilihan Presiden dan Timbalan Presiden”.

Memang mengcelarukan! Tetapi nampaknya Nik Abduh masih cuba menegak benang basahnya walaupun telah di”nasihat”kan Ketua Dewan Ulamak PAS Kelantan. Tarik sajalah, menjatuh maruah diri sendiri! Menyusahkan ahli-ahli PAS yang ikhlas bekerja yang setengahnya tak berupahpun. Apapun kita tunggulah apa kata ayahandanya?

ii. Kenyataan Ketua Dewan Ulamak disanggah, aiyya apa sudah jadi
Kenyataan Ketua Dewan Ulamak telah disanggah Naib Presiden PAS, Ustaz Ahmad Awang yang juga Ahli Majlis Syura Ulamak atas isu jawatan Presiden dan Timbalan Presiden perlu disandang oleh Ulamak.

Kenyataan Mat Iraqi itu disanggah lagi oleh Bapa mertua sendiri, Abdul Fatah Haron dan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub. Salahuddin dalam kenyataannya hari ini dilaporkan berkata sesiapapun yang memimpin parti itu perlu berpegang dan memperjuangkan Institusi Kepimpinan Ulamak sejak 1985 bagi memastikan PAS tidak lari daripada landasan perjuangan.

“Samada jawatan nombor satu dan nombor dua dalam parti biarlah akar umbni yang memilihnya samada mahu memilih dikalangan ulamak atau tidak,” katanya.

Salahuddin mengulas kenyataan Ketua Dewan Ulamak Datuk Muhammad Daud Iraqi bahawa Presiden dan Timbalan Presiden hendaklah dari kalangan Ulamak.

Tiada ulasan: