KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Mei 28, 2009

PAS berjaya seperti hari ini kerana usaha semua pihak - Nuridah Salleh


MUQADDIMAH: Selama 25 tahun kepimpinan ulama diasaskan, ia dilihat sudah mencapai kejayaan besar terutama bila PAS berjaya menguasai kembali Kelantan selama 19 tahun bermula dari tahun 1990. Penerimaan masyarakat majmuk atau masyarakat bukan Islam terhadap PAS juga merupakan petanda kejayaan kepimpinan ulama yang menjadi antara agenda perjuangan PAS. Namun benarkah hanya ulama memainkan peranan dalam memberikan kejayaan terhadap PAS? Bagaimana dengan sumbangan golongan profesional dan aktivis parti dalam mempersadakan PAS hingga ke peringkat hari ini. IRWAN MUHAMMAD ZAIN mendapatkan pandangan Ketua Dewan Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Salleh. Ikuti temubual ringkas yang diadakan pada 25 Mei lalu.

Setelah 25 tahun kepimpinan ulama diasaskan, bagaimana ustazah melihat kepimpinan ulama ini dari sudut pandangan muslimat?

USTAZAH NURIDAH: Pada pandangan saya setelah 25 tahun kepimpinan ulama ini, ia perlu mempertingkatkan lagi daripada usaha-usaha yang telah dilakukan 25 tahun yang lalu. Kita tak nafikan sumbangan dan jasa-jasa yang diberikan oleh ulama dalam tempoh 25 tahun yang telah melakarkan sejarah PAS dalam persada politik Malaysia. Tetapi untuk mencapai matlamat penubuhan PAS itu sendiri agar seluruh negara mendaulatkan perintah Allah SWT banyak lagi peranan yang perlu diambil ulama.

Apakah yang dilakukan oleh Muslimat dalam usaha untuk terus memperkasakan kepimpinan ulama?

Terus memberikan kefahaman kepada perjuangan Islam itu sendiri. Memberi kefahaman kepada masyarakat tentang perjuangan PAS yang berlandaskan Islam. Matlamat perjuangan parti yang termaktub dalam al-Quran dan sunnah Rasullah SAW.
Dan untuk mencapai matlamat perjuangan ini pada saya ulama harus memainkan peranan yang lebih besar kerana hanya ulama yang memahami isi kandungan al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.
Bila kita membincangkan tentang ulama atau kepimpinan ulama, tidak dapat tidak ia akan terarah kepada satu golonga sahaja iaitu golongan veteran. Ada pihak yang mengatakan ulama menerusi Dewan Ulama gagal melakukan proses peremajaan sedangkan untuk menarik golongan muda, bukan hanya Dewan Pemuda sahaja yang perlu aktif sebaliknya Dewan Ulama juga perlu memainkan perana mereka.

Dalam soal ini apa pandangan ustazah tentang kepimpinan ulama yang setakat ini masih dikuasai oleh golongan veteran dan tidak muncul ulama muda sebagai pemimpin dalam Dewan Ulama?

Saya rasa ini juga satu cabaran kepada ulama-ulama muda kerana dalam PAS ramai ulama-ulama muda. Mereka sebenarnya perlu berganding bahu dengan ulama-ulama veteran. Kita tidak boleh meninggalkan terus ulama-ulama veteran sebaliknya kita perlu berganding bahu kerana ulama-ulama veteran boleh membimbing ulama-ulama muda untuk menjadi seorang pemimpin dan ulama yang disegani bukan hanya dalam PAs tetapi juga masyarakat diluar PAS.
Ulama-ulama veteran mampu memberi semangat kepada golongan ulama muda untuk tampil ke depan dan seterusnya menjadi pengganti kepada mereka di masa akan datang.

Setelah 25 tahun kepimpinan ulama, bagaimana penerimaan masyarakat majmuk terhadap kepimpinan ulama?

Pada pandangan saya sangat positif. Penerimaan masyarakat majmuk atau masyarakat bukan Islam terhadap PAS itu merupakan satu petunjuk yang jelas penerimaan konsep kepimpinan ulama yang selama ini kita perjuangkan.
Dengan berkat kepimpinan dan bimbingan ulama itu sendiri tentang Islam dan kosep pemerintahan Islam menyebabkan masyarakat majmuk dapat menerima kepimpinan ulama atau menerima kehadiran golongan ulama sebagai pemimpin dalam masyarakat.
Dewasa ini timbulnya isu golongan ulama dan golongan profesional terutama dalam media-media arus perdana. Bila isu ini dimainkan ia seolah-olah satu usaha untuk meminggirkan golongan yang bukan ulama atau profesional atau kita panggil golongan aktivis parti.

Apakah perkara ini menyebabkan golongan bukan ulama dan golongan bukan profesional akan terpinggir bila tumpuan lebih diberikan kepada ulama dan profesional?

Saya rasa isu ini tidak perlu ditimbulkan. Pemimpin-pemimpin parti juga sepatutnya tidak menggunakan isu ini untuk diperbesarkan kerana realitinya dalam PAS semua pihak memainkan peranan. Kejayaan yang diperolehi oleh PAS hari ini bukan kerana usaha satu pihak sahaja sebaliknya melibatkan semua sekali baik ulama, profesional atau aktivis.
Dan sumbangan golongan yang bukan ulama atau profesional ini bukan kecil. Sejak dari awal PAS ditubuhkan, ramai golongan-golongan aktivis yang bersusah payah berusaha untuk menaikkan PAS.
Jadi pada saya kalau isu ini kita perbesarkan ia tidak akan menguntungkan parti sebaliknya merugikan kerana apa yang kita perolehi sekarang kerana usaha semua pihak jadi tidak wajar jika kita cuba menafikan sumbangan pihak-pihak lain dalam parti dan hanya memberikan fokus kepada satu pihak sahaja.

1 ulasan:

Sebal berkata...

Salam, gue sokong 200% saran utz Nuridah atau kak nuri ni...nilah product UM, yg terbuka..sendiri mau ingatlah..yang pas ni d gerakan olih semua golongan..semua ada saham...yang utz ni..kebanyakan ceramah aje..yang atur gerak kerja adn mesyurat and minit mesyuarat, kebanyakanye bukan utz pun,,,jadi...wajar ajelah klo,,golongan ni d beri peluang utk meminpin ..yang ulama hanya memandu..aje..nama pun kepimpinan ulama..isteri gue respect giler dekat kak nuri..anak 9 masih lagi aktif pas..dia anak 5..tak aktif lansung..bravo kak nuri..