KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 09, 2009

Bagan Pinang petunjuk awal Pakatan Rakyat rampas N Sembilan - Dr Abu Hassan

KUALA LUMPUR: PAS perlu menang dalam Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang untuk memberi petunjuk awal potensi pembangkang untuk merampas Negeri Sembilan di tangan BN dalam Pilihan Raya Umum ke 13 nanti.

Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, Dr Abu Hassan Hasbullah berpendapat, dengan kemenangan tersebut katanya, amat perlu bagi PAS untuk mengurangkan majoriti ahli Dewan Undangan Negeri, Negeri Sembilan.

"Kemenangan tersebut akan memberi petunjuk dalam pilihan raya akan datang kerana jika kawasan yang mempunyai undi pos yang terbesar di negara ini boleh ditakluk oleh PAS, ia akan memberi suasana yang berbeza.

"Biasanya kawasan sebegini telah diketahui aliran pengundiaannya di Pantai Barat. Khususnya Negeri Sembilan yang memang diketahui sebuah negeri yang ditadbir BN sekian lama dan tidak mempunyai tentangan kuat pembangkang sejak merdeka lagi. Cuma dalam pilihan raya umum baru-baru ini pembangkang mula merampas kerusi BN di negeri tersebut," tegasnya sewaktu dihubungi.

Justeru, beliau yang juga pengasas Zentrum Future Study menegaskan, PAS mempunyai peluang untuk memenangi pilihan raya tersebut dan kemenangan banyak bergantung kepada sejauh mana PAS mengangkat sesuatu isu yang boleh memberi kefahaman kepada pengundi tentang matlamat PAS di tempat tersebut.

Beliau juga menyatakan peratusan sokongan pengundi muda dan pengundi warga emas yang seimbang memberi petunjuk yang berbeza berbanding Pilihan Raya Umum ke 12 yang lalu.

"Selain isu-isu tempatan, pengundi Bagan Pinang juga boleh didedahkan dengan isu-isu nasional seperti isu rasuah. Walaupun isu peribadi tidak begitu mempengaruhi pengundian, isu nasional mungkin akan membuka sedikit ruang.

"Pengundi akan menilai secara keseluruhan isu di peringkat nasional sama ada daripada segi ekonomi atau pentadbiran. Dan pengundi muda akan lebih memfokuskan kepada isu nasional," katanya.

Tiada ulasan: