KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 09, 2009

PAS bimbang undi pos tidak telus - Presiden PAS

MUQADIMMAH: Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang cukup bimbang dengan undi pos di Bagan Pinang. Agak sukar katanya, untuk melihat penyelenggaraan yang telus terhadap undi pos. Ikuti pandangan beliau berkenaan isu ini.

Apakah misi PAS di Bagan Pinang?

DATO' SERI ABDUL HADI AWANG: PAS mempunyai misi tersendiri. Ia akan dikeluarkan oleh Jawatankuasa Pilihan Raya Kecil yang dipengerusikan oleh YB Salahuddin Ayub. Ianya bergantung kepada keperluan semasa dimana manifesto yang telah dibentangkan pada pilihan raya umum dan pilihan raya kecil yang lain sebelum ini sudah cukup menjadi asas kepada PAS sebagai landasan perjuangan bagi penduduk Bagan Pinang.

Berkenaan undi pos. Mereka terbabit telah istihar dalam media arus perdana tentang ketaatan mereka kepada sultan dan akan menyokong kepada kerajaan sedia ada?

Itu menunjukkan satu cara yang tidak demokratik. Tiap-tiap individu di kalangan tentera mempunyai hak untuk memberi undi kepada calon yang mereka inginkan. Jadi, hak kempen bukan sahaja kepada satu parti BN tetapi mestilah juga diberikan kepada parti yang lain untuk menyampaikan maklumat.
BN bukannya Tuhan Yang Maha Suci daripada segala kekurangan bahkan mereka tetap mempunyai kekurangan sebagai makhluk yang mempunyai kelemahan. Adalah tidak wajar mereka berlagak perkasa dan hebat serta mengongkong pemikiran pengundi khususnya di kalangan tentera.

Apakah ada peluang dari undi tentera ini?

Kita yakin di kalangan tentera sudah mempunyai kesedaran yang sama dengan masyarakat umum. Mereka juga memberi undi kepada kita tetapi kebimbangan kita adalah ketelusan didalam undi pos sehingga pihak pengundi yang sebenar tidak dapat menyampaikan suara mereka dengan cara yang tepat kerana tidak dijamin amanahnya kertas undi pos ini.

Apa yang menyebabkan PAS bimbang dengan pengundi pos?

Di sana terdapat unsur ugutan apabila hilangnya kerahsiaan dalam undi pos. Undi pos ditahan dalam tempoh yang tertentu yang tidak boleh dijamin peti undi dan kertasnya selamat.
Kita juga mendapat maklumat, di sana terdapat nama-nama yang bertindih yang mana mereka boleh mengundi pos dan juga boleh mengundi di luar oleh orang yang sama sebagai orang awam. Ini akan didedahkan oleh Setiausaha Agung PAS ataupun Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat.

Apa yang Dato' Seri harapkan di Bagan Pinang ini?

Kita mengharapkan Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang ini menjadi satu anjakan kepada perubahan agar pihak SPR membuat perubahan yang radikal dan berani menghapuskan nama-nama yang bertindih.
Jika tidak, SPR masih lagi dihantui oleh campur tangan di belakang tabir oleh pihak yang berkuasa. Ini menunjukkan mereka bukanlah satu badan yang di atas. Walaupun demikian, kita tetap akan masuk pilihan raya dan kita cuba untuk menyanggah dan menentang sebarang penyelewengan yang tidak demokratik.

Tiada ulasan: